شناسهٔ خبر: 17454346 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

آیا ترامپ مواضع خود را تغییر خواهد داد؟

چند تحلیلگر جهان عرب در گفتگو با شبکه العالم، به موضع گیری های دونالد ترامپ و احتمالات موجود در باره تغییر در مواضع وی پرداختند.

صاحب‌خبر -

العالم - آمریکا

علی فضل الله استاد علوم سیاسی و حقوق بین الملل دانشگاه بیروت در گفتگو با برنامه "مع الحدث" شبکه العالم، درباره موضع گیری های بحث برانگیز دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا گفت: تا این لحظه ترامپ در موضع گیری های خود صادق بوده و این موضع گیری ها از زمان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری تا کنون تغییری نکرده است و تا چند روز دیگر که به صورت رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد و بار دیگر مواضع وی روشن خواهد شد.

به گفته وی، شکی در این نیست در برخی از موضوعات، ترامپ مواضع خود را اصلاح خواهد کرد. قدرت ارکان اصلی تصمیم گیری ها در آمریکا به صورت تاریخی متفاوت بوده است. نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا در دوره های مختلف زمانی قدرت بالا و پایینی داشته اند. این احتمال وجود دارد که موضع گیری های ترامپ به ویژه در مسئله مبارزه با فساد درگیری هایی را در آمریکا ایجاد کند.

ادمون غریب استاد مطالعات بین الملل دانشگاه امریکن واشنگتن هم به العالم گفت: ترامپ به دنبال تغییراتی در نهادهای سیاسی آمریکاست. وی بر این باوره بوده که نهادهای سیاسی آمریکا اعتبار خود را از دست داده اند و به منافع این کشور کمک نمی کنند و نماینده مردم این کشور نیستند. این موضع گیری های ترامپ متفاوت با روسای جمهور سابق و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بوده که در نوع خود یک پدیده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر حملات شدیدی که علیه دونالد ترامپ در آمریکا وجود دارد که بیانگر نگرانی رقبا و مخالفان سیاسی وی است. این طرف ها به تهدیدات و موضع گیری های ترامپ به شدت توجه دارند و این حملات را علیه وی به راه انداخته اند. ترامپ نمی تواند به آسانی به همه خواسته های خود برسد. در صورتی که از این دوره بگذرد، تلاش می کند تغییراتی ایجاد کند.

به گفته غریب؛ آمریکا همیشه در کنفرانس اقتصادی داووس حضور موثری داشت و به نظر می رسد این کشور به صورت رسمی نماینده ای به این کنفرانس اعزام نخواهد کرد. ترامپ بر این باور است که کنفرانس اقتصادی داووس نماینده نیروهای مردمی در آمریکا و دیگر کشورهای جهان نیست. ترامپ به رویارویی خود با نهادهای سیاسی و رسانه ای آمریکا ادامه خواهد داد.

وی درباره مواضع ترامپ در خصوص روسیه گفت: ترامپ در دوره مبارزات انتخاباتی خود بر این مسئله تاکید می کرد که باید روابط آمریکا و روسیه بهبود یابد. ترامپ خواهان همکاری با روسیه برای مبارزه با گروه تروریستی داعش در سوریه شده بود. اظهارات وی درباره روسیه اعتراضات شدیدی دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا و سناتورهای ارشد جمهوریخواه این کشور را به همراه داشته است. ترامپ قطع نظر از این موضع گیری ها و اعتراضات به دنبال بهبود رابطه با روسیه خواهد بود. وی بهبودی رابطه آمریکا با روسیه را مسئله ای راهبردی برای آینده رابطه چین و آمریکا می داند. ترامپ به همراه شمار زیادی از مقامات آمریکایی بر این باورند چین بزرگ ترین خطر برای آمریکا شمرده می شود.

از سوی دیگر، شادی احمد کارشناس سیاسی سوری در گفتگو با این شبکه از دمشق درباره احتمال تغییرات در سیاست خارجی آمریکا در تعامل با منطقه غرب آسیا در دوره دونالد ترامپ گفت: اصول و ارکان سیاست خارجی آمریکا مشخص بوده و به منافع امنیت ملی و اقتصادی کشور مرتبط است و این سیاست ها تنها بر اساس خواسته های رئیس جمهور تغییر نخواهد کرد و مرتبط به روند بروکراسی و ارتباط با نهادهای مختلف تصمیم گیری در آمریکاست.

احمد افزود: ترامپ اولین رئیس جمهور آمریکا پس از رونالد ریگان بوده که بر اساس ایده اقتصادی به پیروزی رسیده است ولی این ایده اقتصادی قادر به تغییر در ساختار اقتصادی و نظامی و امنیت ملی آمریکا نیست. موضع گیری های ترامپ درباره کشورهای عرب خلیج فارس، سوریه، رئیس جمهور اسد، روسیه و منطقه حائل در شمال سوریه روشن است. ترامپ یک تاجر بوده است و تلاش می کند سیاست معامله گری خود را در تجارت این بار در سیاست خارجی آمریکا داشته باشد.

به عقیده وی، موضع گیری های تند ترامپ علیه چین و توافق هسته ای ایران به دلیل منافع اقتصادی وی در منطقه خلیج فارس است. ترامپ نمی تواند تا پایان بر مواضع خود اصرار داشته باشد و گزارش های سازمان اطلاعات مرکزی های تاثیرگذار خواهد بود. به نظر می رسد موضع گیری ها و سخنان بحث برانگیز ترامپ تا شش ماه آینده دوام خواهد داشت و پس از این مدت اوضاع به مانند سیاست های گذشته آمریکا خواهد شد.

وی درباره اختلافات کشورهای عربی با آمریکا در بحران سوریه گفت: ترامپ درباره اسلام سیاسی نگرانی های امنیتی دارد و به صورت گسترده از اسلام هراسی استفاده کرده است. این وضع را در اروپا شاهد هستیم به طوری که اسلام هراسی در این قاره باعث به قدرت رسیدن راستگراها شده است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند اوضاع سوریه بر تحولات سیاسی کشورهای غربی تاثیرگذار خواهد بود و باعث به قدرت رسیدن راستگراها در این کشورها خواهد شد. شاید موضع گیری های کنونی ترامپ درباره سوریه به سود سیاست این کشور باشد ولی همچنان سه اختلاف میان دمشق و واشنگتن ادامه خواهد داشت که مرتبط به درگیری عربی-اسرائیلی، ایران و ایجاد منطقه امن و حائل در سوریه است.

کارشناس سوری تاکید کرد: ترامپ حمایت گسترده ای را از اسرائیل اعلام کرده و وعده است سفارت آمریکا را از تل آویو به قدس منتقل خواهد کرد. سوریه و ایران روابط بسیار قوی دارند و موضع گیری های ترامپ علیه ایران همسو با نگاه دمشق به تهران نیست. در صورتی که ترامپ بخواهد وعده خود را در ایجاد منطقه امن در سوریه عمل کند در ضدیت با سخنان خود درباره حفظ حاکمیت این کشور عمل خواهد کرد.

نظر شما