شناسهٔ خبر: 17454273 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

فدریکا موگرینی: باید توافق با ایران را حفظ کنیم

ایرنا

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی‌ اتحادیه اروپا در مقاله ای برای روزنامه ال پاییس اسپانیا بر حفظ توافق هسته ای با ایران تاکید کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش مشرق، موگرینی ادامه داد : امروز می‌ توانیم نخستین سالروز اجرای توافق هسته ای را با این تایید صریح که در حال کار کردن است ؛ جشن بگیریم.
 
موگرینی افزود: دقیقا یک سال پیش - 16 ژانویه 2015 میلادی - اتحادیه اروپا ، چین ، فرانسه ، آلمان ، روسیه ، انگلیس ، آمریکا و ایران شروع به اجرای طرح جامع اقدام مشترک (برجام) بر روی برنامه هسته ای ایران کردند. آن لحظه به لطف یک سری تصمیمات شجاعانه ، رهبری سیاسی ، تلاش جمعی و کوشش های بزرگ اماکن پذیر شد. یک سال بعد، می‌ توانیم بدون تردید بگوییم که توافق با ایران ، کار می‌ کند و باید آن را حفظ کنیم.
 
مسئول سیاست خارجی‌ اتحادیه اروپا با اشاره به منتقدانی که نگرانی‌ های خود را در مورد شرایط توافق یا فقط در مورد امضای یک توافق با ایران ابراز داشتند ، توصیه کرد که بررسی جزئیات این حقایق بپردازند.
 
وی تصریح کرد: در وهله اول، تنها به خاطر اینکه به یک اختلاف تاریخی و بسیار بحث برانگیز به طور مسالمت آمیز رسیدگی شده ، امضای توافق ارزش آن را داشت. بدون این توافق، شاید امروز در مقابل یک درگیری نظامی در منطقه ای که درحال حاضر از بی‌ ثباتی بسیاری رنج می‌ برد، بودیم.
 
دیپلمات ارشد اروپایی در این رابطه نوشت: یک سال پس از اجرای برجام ، این توافق به هدف اصلی‌ خود که تضمین این امر که برنامه هسته ای ایران ماهیت صلح آمیز و غیرنظامی دارد ، می‌ باشد عمل می‌ کند.
 
وی یادآور شد که سازمان بین المللی انرژی اتمی‌ چهار گزارش در مورد این مساله را منتشر کرده و برای تایید این امر که ایران به تعهدات خود در زمینه هسته ای عمل می‌ کند، به کنترل های مکرر پرداخته است.
 
موگرینی تاکید کرد: این بدان معنی‌ است که برنامه هسته ای ، مورد اصلاحات قابل ملاحظه ای قرار گرفته ، کاهش یافته و تحت نظارت شدیدی از سوی آژانس قرار دارد.
مسئول سیاست خارجی‌ اتحادیه اروپا افزود: کمیسیون مشترکی که من آن را هماهنگی می‌ کنم ، به طور مدام اجرای تفاهم نامه را نظارت و به طور منظم ، جلسه برقرار می‌ کند چیزی که به ما اجازه می‌ دهد که حتی کوچکترین انحرافات را تشخیص دهیم و اقدامات اصلاحی‌ لازم را اتخاذ کنیم.
 
این دیپلمات ضمن اشاره به اینکه توافق نامه همچنین به ایران نفع می‌ رساند خاطرنشان ساخت که شرکت های بزرگ شروع به سرمایه گذاری در ایران کرده ا‌ند و قراردادهای مهمی‌ در بخش هایی‌ نظیر نفت ، خودروسازی و ساخت تجهیزات برای هواپیمای غیرنظامی به امضا رسیده ا‌ند.
 
در این رابطه ، وی همچنین اشاره نمود که صندوق بین المللی پول پیش بینی‌ کرده که در سال 2016 - 2017 ، رشد تولیدات ناخالص داخلی‌ واقعی‌ ایران بهبود خواهد یافت و به 6/6 درصد خواهد رسید.
 
موگرینی ادامه داد : البته ، هنوز چیزهایی‌ از جمله اصلاحات اقتصادی داخلی‌ برای انجام دادن مانده است تا این نتایج مثبت ، هر دفعه اثرات بیشتری بر روی مردم ایران به خصوص در جوانانش داشته باشد .اما روند ، بسیار آشکار است و بهبودی غیرقابل انکار می‌ باشد.
مسئول سیاست خارجی‌ اتحادیه اروپا افزود : معاملات تجاری بین اتحادیه اروپا و ایران ، در 9 ماه نخست سال گذشته میلادی ، 63 درصد رشد داشتند. همچنین پس از بیش از 30 سال سردی در روابط دیپلماتیکی ، اتحادیه اروپا و ایران ، امروزه درحال صحبت در مورد همکاری در دیگر زمینه ها از جمله اقتصاد ، محیط زیست ، مهاجرت ، فرهنگ و غیره هستند.
 
وی تاکید نمود که به رغم برخی‌ انتقادات که بعضی‌ وقت ها به طور فریب دهنده ای ، نقض ها را برجسته می‌ سازند و بسیار راحت‌ از مزایا چشم پوشی می‌ کنند ، بسیار مهم است که با قاطعیت اعلام شود که توافق هسته ای با ایران ، کار می‌ کند.
 
موگرینی اصرار ورزید: نباید هیچ شکی وجود داشته باشد که اتحادیه اروپا با قاطعیت از توافق مذکور که ثمره یک کار چندجانبه است ، حمایت می‌ کند.ریشه آن در مذاکرات گروه 3+3 و ایران بوده اما امروز به لطف حمایت شورای امنیت سازمان ملل ، به تمامی جامعه بین المللی تعلق دارد.
 
مسئول سیاست خارجی‌ تصریح کرد: بدون این توافق نامه ، وضعیت منطقه هنوز نگران کننده تر می‌ شد و اگر از فرصت ایجاد یک زمینه منطقه ای که بیشتر براساس همکاری باشد استفاده نمی‌ کردیم ، یک فرصت تاریخی را از دست می‌ دادیم .
 
وی گفت : امروز می‌ توانیم نخستین سالروز اجرای توافق هسته ای را با این تایید صریح که درحال کار کردن است به لطف تعهد و عزم و اراده همه ، جشن بگیریم و می‌ توانیم سال 2017 را با تاکید مجدد بر منافع جمعی قاطع مان در ایفای تعهداتی که پذیرفتیم آغاز کنیم و به تحکیم امنیت نه تنها منطقه بلکه برای کل جهان بپردازیم.

برچسب‌ها:

نظر شما