شناسهٔ خبر: 17454245 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

قدیمی:

ذات طنز با نقد اجتماعی، تفكر و پویایی همراه است/ نیاز به كارگاه‌های فیلم‌نامه‌نویسی طنز داریم

خبرگزاری میزان- یك شاعر و نویسنده طنزپرداز در آستانه برگزاری نهمین جشنواره سراسری طنز سوره گفت: در ذات طنز، نقد اجتماعی، تفكر و پویایی وجود دارد و طنزی كه بعد از شنیدن یا خواندنش، مخاطب دچار تحولات حداقلی نشود و به فكر اصلاح نباشد، طنز نیست.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، صابر قدیمی، شاعر و نویسنده طنزپرداز كشور با بیان اینكه در ذات طنز، نقد اجتماعی، تفكر و پویایی وجود دارد، اظهار كرد: طنزی كه بعد از شنیدن یا خواندنش، مخاطب دچار تحولات حداقلی نشود و به فكر اصلاح نباشد، طنز نیست. البته دیگر قالب‌ها همچون فكاهه، هزل، هجو، مطایبه و ... هم در جای خود ارزشمند هستند و برای پر كردن اوقات فراغت بد نیستند.
 
وی ادامه داد: اگر طنز به درستی نوشته شود، روی مخاطب تاثیر می‌گذارد. همه مردم می‌توانند در مواجه با طنز حركت حداقلی و حداكثری داشته باشند.
 
این شاعر و نویسنده طنزپرداز با تاكید بر اینكه مدیا (رسانه) در دوران جدید تغییر پیدا كرده است، عنوان كرد: از دوره مشروطه به بعد كه حضور شعر طنز در بین اهالی ادبیات و مخاطبان پر رنگ‌تر شد، تا همین اواخر، تنها مدیاها شعر طنز و یا كمدی و نثر طنز بودند. اما امروزه مولتی مدیا داریم و انواع مختلف طنز را در قالب‌های متنوع مشاهده می‌كنیم.
 
وی همچنین گفت: تعداد طنزپردازان كشور با گذر زمان بیشتر می‌شود و آثار خوبی را مشاهده می‌كنیم. جوانان و همچنین پیش‌كسوتان آثار بسیار خوبی خلق می‌كنند و روند رو به رشدی در طنز مشاهده می شود. زبان طنز برای بیان مشكلات و معضلات به گونه دیگر بروز پیدا كرده و طنزپردازان می‌توانند دغدغه های جامعه را مطرح كنند. هنرمندان و اهالی ادبیاتی كه در حوزه طنز فعالیت می‌كنند تعدادشان بیشتر می شود و كیفیت آثار نیز امیدواركننده است.
 
قدیمی با اشاره به اینكه برخی از اهالی ادبیات امروز كشور به شكل تخصصی بر روی طنز كار می‌كنند، افزود: رسانه نسبت به 50 سال قبل تغییر كرده است. با توجه به پیشرفت‌هایی كه در رسانه‌ها صورت گرفته، انواع مختلفی از رسانه به وجود آمده و میزان جذابیت رسانه های جدید نسبت به رسانه‌های مكتوب بیشتر شده است. به همین دلیل هم یك موسیقی یا كلیپ، بیش از چند میلیون بار دانلود می‌شود. آثار مكتوب در چنین شرایطی كمتر دیده می‌شوند و البته من محاسن این فضا را بیش از آسیب‌هایش می بینم. چرا كه اگر اثر خوب و با كیفیتی عرضه كنیم در این فضا به درستی دیده می‌شود. یكی از اشعار طنزم به نام «مترو» توسط چند گروه موسیقی خوانده شده و در رادیو و تلویزیون پخش می‌شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: این روزها باید توجه بیشتری به برگزاری كارگاه‌های طنزپردازی و شعر طنز صورت بگیرد. این كارگاه ها با حضور بزرگان طنز، می‌توانند به آثار ما جوانان كمك كند. به ویژه در بحث فیلم‌نامه طنز، كارگاه ها می‌توانند راهگشا باشند؛ چرا كه این روزها احساس می‌كنم فیلم‌نامه طنز خوب، به ندرت تولید و منتشر می شود. با توجه به دغدغه‌های مردم، اگر ساز و كار خوبی ایجاد كنیم تا طنزپردازان در نگارش فیلم‌نامه‌های طنز وارد شوند و متن‌های خوب طنز تبدیل به فیلم شود، از كیفیت پایین فیلم‌های طنز جلوگیری می شود.
 
نهمین جشنواره طنز سوره حوزه هنری با هدف كشف، جذب و پرورش استعدادهای جوان و ترویج و معرفی طنز فاخر در بخش‌های نثر، نظم، داستان كوتاه، مقالات پژوهشی، عكس، كاریكاتور و استندآپ كمدی (مكتوب یا تصویری) و با موضوع آزاد، 4 بهمن ماه در تالار سوره حوزه هنری راس ساعت 18 برگزار می شود.
 
 
انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما