شناسهٔ خبر: 17454050 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رسالت: بازی ناتو در زمین آمریکا

تهران- ایرنا- «بازی ناتو در زمین آمریکا»، «پترو تروریسم»، «توافق اخیر بغداد-آنکارا و چشم انداز بحران عراق»، «اردوغان و دغدغه حفظ داعش» و «مفهوم اصلاح در فلسفه قیام حسینی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه رسالت در شماره یکشنبه 26 دی به شمار می رود.

صاحب‌خبر -

** بازی ناتو در زمین آمریکا
دبیر کل ناتو در پی طرح ادعای دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا در خصوص دخالت روسیه در انتخابات هشتم نوامبر امسال، سعی کرده است با اظهاراتی ظاهرا عادی اما هدفمند، در زمین دستگاه‌های امنیتی ایالات متحده بازی کند. این رویکرد دبیر کل ناتو، به دلیل نفوذ ایالات متحده آمریکا بر دبیر کل ناتو و مقامات ارشد این مجموعه صورت گرفته است. نهادهای اطلاعاتی آمریکا در گزارشی اعلام کرده اند که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به طور مستقیم دستور انجام تلاش هایی را برای کمک به کمپین ترامپ و بی اعتبار کردن کلینتون در رقابت های انتخاباتی 2016 صادر کرده است.

همان‌گونه که اشاره شد، در پی گسترش ادعاهای نهادهای اطلاعاتی آمریکا در خصوص دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با هدف کمک به دونالد ترامپ، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در سخنانی تاکید کرد: تلاش های بیرونی برای دخالت و دستکاری در انتخابات ملی، با تحمل روبه‌رو نخواهد شد و این تلاش ها غیر قابل قبول است. وی در ادامه تصریح کرد: هر تلاشی برای دخالت یا نفوذ بر انتخابات ملی از بیرون، غیر قابل قبول است. دبیر کل ناتو این اظهارات را در پاسخ به سوالی درباره اتهامات مربوط به حملات سایبری روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیان کرده است.روسیه بارها این اتهامات را تکذیب کرده است با این حال دبیر کل ناتو تاکید کرده است که خطر واقعا جدی است، ائتلاف به رهبری آمریکا نگران امنیت سایبری است و گزارش هایی را درباره چنین حملاتی علیه متحدان ناتو مشاهده کرده است.به همین دلیل است که ناتو روی دفاع سایبری تمرکز کرده است. امنیت سایبری اولویت مهم ماست.

** پترو تروریسم
سلفی گری ویژگی خاص و هویتی دولت سعودی است. پس از انقلاب اسلامی ایران این تقابل هویتی خود/دیگری تشدید پیدا نمود. گفتمان انقلاب اسلامی که با مردم‌سالاری، قانون گرایی، تفکر دینی مجتهدانه، و استقلال طلبانه همراه بود، اساسا نمی توانست با مبانی هویتی این رژیم بسته و مستبدانه استعمار ساخته در هماهنگی باشد. رژیم سعودی دچار ضربه پذیری از درون شده بود. به عبارت دیگر لازم نبود که ایران تفکر خود را به این کشور صادر کند، اصول گفتمانی انقلاب اسلامی به خودی خود در درون این کشور ایجاد رعب و وحشت می کرد و تاکنون نیز همین گونه است.

متاسفانه رژیم سعودی از همان ابتدای انقلاب اسلامی ایران، سیاست سخت مقابله جویی را با ایران پیشه کرد، که حمایت دیپلماتیک، و مالی از رژیم بعثی عراق از بارزترین آن ها محسوب می شود.سرکوب شیعیان سعودی که آخرین ترجمان آن شهادت مظلومانه شیخ نمر بود از رویکردهای دیگر این رژیم هویتی محسوب می شود. شیعیان عربستان حدود چهار میلیون نفرند که از لحاظ ژئوپلیتیک در مناطق نفتخیز این کشور زندگی می کنند.جنبش های بیداری اسلامی در کشورهای عربی منطقه به این رویارویی فکری و هویتی شدت بخشید، چرا که بسیاری از متحدین دیکتاتور و مرتجع سنتی سعودی در منطقه سرنگون شدند.

** توافق اخیر بغداد-آنکارا و چشم انداز بحران عراق
ترکیه در چند ماه اخیر نوعی تغییر سیاست در منطقه را به نمایش گذاشته است. اردوغان پس از کودتای نافرجام به این نتیجه رسید که با توجه به اتخاذ سیاست های اشتباه منطقه ای نمی تواند همزمان هم ثبات داخلی را تامین کند و هم جایگاه منطقه ای کشورش را تثبیت کند، از این رو این کشور در چرخشی محسوس نسبت به سوریه، تا حدی به جانب ایران و روسیه نزدیک شد و پس از 5 سال از ایده نظامی در سوریه عقب نشینی کرد و اکنون آنکارا به یکی از محورهای راه حل سیاسی در سوریه تبدیل شده است. در مورد عراق نیز همین مسئله در حال تکرار شدن است و با توجه به دیدار این هفته نخست وزیر ترکیه با حیدرالعبادی، به نظر می رسد ترکیه خود را آماده می کند تا از پادگان بعشیقه عراق و موصل عقب نشینی کند و نیروهای خود را از عراق خارج سازد.

اخیرا نخست وزیر ترکیه پس از دو سال تنش با عراق وارد بغداد شد تا به تنش های آنکارا با بغداد پایان دهد. در پایان دیدار «حیدر العبادی» با «ایلدیریم» نخست وزیر ترکیه، دو طرف در بیانیه‌ای اعلام کردند که بر سر 9 بند به توافق رسیده‌اند. بنا به اعلام منابع خبری عراق، بغداد و آنکارا، تلاش متقابل برای ایجاد ثبات و امنیت و مبارزه با تروریسم و احترام به تمامیت ارضی دو کشور را اساس رابطه دیپلماتیک یکدیگر اعلام کردند. همچنین گسترش روابط اقتصادی و تجاری و غلبه بر تمامی موانع در مسیر گسترش روابط از سوی دو طرف مورد تأکید قرار گرفت. توافق 9 بندی عراق و ترکیه نشان دهنده عقب نشینی محسوس ترکیه در مورد عراق است.

** اردوغان و دغدغه حفظ داعش
بیش از یک سال از ورود متجاوزانه نظامیان ترکیه به خاک عراق می گذرد. آذرماه سال 94 بود که خبر استقرارحدود 150 نیروی نظامی ترکیه به همراه ادوات سنگین شامل 20 تا 25 تانک و نفربر در پایگاه «بعشیقه» در حدود 15 کیلومتری شمال شرق شهر «موصل» عراق در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مخابره شد. آنکارا برای توجیه این اقدام تجاوزکارانه خود مدعی است که با مجوز رسمی دولت مرکزی بغداد وارد خاک عراق شده است؛ حال آنکه با وجود گذشت بیش از یک سال حتی یک سند هم برای اثبات این ادعا ارائه نکرده است. ورود فاقد مجوز نظامیان ترکیه به خاک عراق با دستور مستقیم «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور، روابط میان آنکارا و بغداد را با چالشی جدی مواجه کرد.

دولت بغداد از همان ابتدای کار خواستار خروج هرچه سریع‌تر نیروهای ارتش ترکیه از خاک خود بود؛ مطالبه‌ای که همچنان به قوت خود باقی‌ است و مقامات عراقی متفق‌القول بر لزوم تحقق آن پافشاری می ورزند. با این حال، شاهد آن هستیم که دولت آنکارا نه تنها هیچ اقدامی در راستای خروج نظامیان خود از خاک عراق صورت نمی دهد، بلکه به نظر می رسد که تمایل دارد تا مدت زمان بیشتری به اشغالگری خود در عراق ادامه دهد. آنکارا مدعی است که با هدف آموزش نیروهای پیشمرگه برای آمادگی آنها جهت نبرد با تروریست های تکفیری داعش وارد موصل شده است. این ادعا در حالی است که امروز دیگر کمتر کسی قادر است تا حمایت‌های ترکیه از داعش و روابط تجاری آن با این گروه تروریستی را انکار کند.

** مفهوم اصلاح در فلسفه قیام حسینی
*فلسفه حرکت امام حسین(ع): حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در بیان علت خروجشان فرمودند: «من از روی سبکسری و گردنکشی و نیز ایجاد فساد و ستمگری قیام نکردم، بلکه برای اصلاح اوضاع امت جدم(ص) قیام کردم.» یعنی خروج من برای خرابکاری و فساد نیست. من به عنوان ظالم ومفسد نمی‌خواهم خروج کنم، بلکه خروج من برای طلب اصلاح در امت جدم پیامبر خداست.

* اصلاح در فرهنگ غرب: مفهوم «اصلاح» یک مفهوم بسیار قدرتمندی است. مسئله اصلاحات به صورت مستوفی در قرآن آمده است و هیچ کس قبل از قرآن و قبل از فرهنگ اسلامی نمی‌تواند این لفظ را به نفع خودش مصادره کند. این لفظ از الفاظ قرآنی است و قرآن تکیه عمیق و گسترده‌ای روی آن دارد. در بعضی از مقالاتی که روشنفکرها می‌نویسند یا سخنانی که می‌گویند، بین انقلاب و اصلاحات یک تقابل قائل هستند و حتی روشنفکرها و جامعه‌شناسان غربی مثل پوپر و فوکویاما که تفکرات سرمایه‌داری دارند قدم و قلم می‌زنند و مدافع نظام سرمایه‌داری هستند، به عنوان عوامل و عناصر ضدانقلاب در مصاحبه‌ها و مقالات و گفته‌ها و نوشته‌ها حرفشان این است که آیا انقلاب برای یک ملت بهتر است یا اصلاحات؟ سخنشان این است که معمولا انقلابات ضایعاتش زیاد است.

** گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: فاطمه مهدوی** انتشاردهنده:فاطمه قناد قرصی
پژوهشم**9128**2002

انتهای پیام /*

نظر شما