شناسهٔ خبر: 17453838 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

کارنامه خودروسازان ایرانی در آذر 95

موسسات استاندارد بسیاری از کشورهای جهان، آخرین گزارش وضع کیفی خودروهای تولید شده را به عنوان شاخصی برای مشتریان در شناخت نقاط قوت و ضعف محصولات متنوع بازار خودرو در نظر می‌گیرند. در کشور ما نیز سال‌هاست شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با ارائه گزارش‌های ماهانه و منظم، عهده‌دار چنین مسئولیتی شده است. کارشناسان این شرکت به درخواست وزارت صنعت و معدن و تجارت با بازرسی خط تولید خودروها و معاینه وضع کیفی موتور، سامانه تعلیق، قطعات به کار رفته در اتاق، صداهای غیرعادی و قطعات تزئینی بیرون خودرو و وضع کیفی آن، هر ماه آخرین وضع کیفی تولیدات داخلی را با درج ستاره‌های کیفی از یک تا پنج ستاره در گزارش خود منتشر می‌کنند. به این معنی که درج پنج ستاره، نشانگر بالاترین سطح کیفیت و کسب یک ستاره،گواه پایین‌ترین سطح کیفی در محصول مورد نظر است.

صاحب‌خبر -

در کشور ما نیز سال‌هاست شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با ارائه گزارش‌های ماهانه و منظم، عهده‌دار چنین مسئولیتی شده است. کارشناسان این شرکت به درخواست وزارت صنعت و معدن و تجارت با بازرسی خط تولید خودروها و معاینه وضع کیفی موتور، سامانه تعلیق، قطعات به کار رفته در اتاق، صداهای غیرعادی و قطعات تزئینی بیرون خودرو و وضع کیفی آن، هر ماه آخرین وضع کیفی تولیدات داخلی را با درج ستاره‌های کیفی از یک تا پنج ستاره در گزارش خود منتشر می‌کنند. به این معنی که درج پنج ستاره، نشانگر بالاترین سطح کیفیت و کسب یک ستاره،گواه پایین‌ترین سطح کیفی در محصول مورد نظر است.

بسیاری از منتقدان، این درجه‌بندی را خالی از اشکال نمی‌دانند، اما به عنوان شاخصی در مطالعه وضع خودروهای ساخت داخل می‌تواند مد نظر قرار گیرد.

نکته مهمی که در گزارش‌های اخیر دیده نمی‌شود، اشاره به اشکالات فنی و نمره‌های منفی خودروهاست و این که اصولا این کم و زیاد شدن تعداد ستاره‌ها در گزارش ماه‌های مختلف نسبت به هم بر اساس چه معیار و ضابطه‌ای رخ داده است؛ موضوعی که ممکن است بتدریج از اعتبار این گزارش در نظر مشتریان و رسانه‌ها بکاهد.

بنابر آخرین گزارش منتشر شده، در آذر 95 تعداد 90هزار و 297 دستگاه خودرو در کشور تولید شد که 99 درصد آ‌نها در رده خودروهای سبک و یک درصد باقیمانده مربوط به خودروهای سنگین است. این دو گروه به ترتیب شامل 40 و 9 مدل مختلف هستند.

بررسی وضع کیفی وانت‌ها و سواری‌ها در آذر 95

در گروه خودروهای سبک و در بخش وانت‌ها، نیسان دوگانه سوز و تندر90 پیکاپ به ترتیب بیشترین و کمترین میزان تولید را به خود اختصاص دادند. باکیفیت‌ترین وانت تولید داخل در حال حاضر تندر90 پیکاپ (ایران‌خودرو) با سه ستاره کیفی و سایر وانت‌های تولید داخل همه با کسب یک ستاره کیفی در رده بی‌کیفیت‌ترین محصولات معرفی شده‌اند.

در گروه خودروهای سواری، پژو 206 و سوزوکی گرند ویتارا به ترتیب بیشترین و کمترین سهم تولید را داشتند.

در رده سواری‌های با قیمت بیشتر از صد میلیون تومان، خودروی مزدا 3 با کسب چهار ستاره کیفی باکیفیت‌ترین خودرو و سوزوکی گرند ویتارا با کسب 3 ستاره کیفی در رده دوم قرار گرفت.

در رده سواری‌های 75 تا 100 میلیون تومانی، کیا سراتو و تیگو5 با کسب سه ستاره کیفی، باکیفیت‌ترین محصولات تولید داخل و جک اس5 و بسترن (آسا) با کسب دو ستاره کیفی، در رده بعدی کیفیت قرار دارند.

در گروه سواری‌های با قیمت 50 تا 75 میلیون تومان، برلیانس اچ330، جک جی5 و آریو با کسب دو ستاره کیفی در جایگاه بهتری نسبت به وضع کیفی لیفان ایکس60 و ام‌وی‌ام 550 که فقط یک ستاره کیفی دارند قرار گرفته‌اند.

در میان گروه خودروهای 25 تا 50 میلیون تومانی بازار نیز فعلا رنو ساندرو با کسب چهار ستاره کیفی بی‌رقیب است و خودروهای رایج کوچه و خیابان‌های ما از جمله پژو پارس، پژو 405، سمند، تیبا2 و اِم‌وی‌اِم 110اس، چیزی بیشتر از یک ستاره کیفی را از آن خود نکرده‌اند.

اما در گروه ارزان‌ترین خودروهای تولید داخل با قیمت کمتر از 25 میلیون تومان، شامل تیبا و انواع مدل‌های پراید، جملگی با کسب یک ستاره، در قعر جدول کیفیت خودروسازان وطنی قرار گرفته‌اند.

وضع کیفی خودروهای سنگین تولید داخل

در آذرماه ، بیشترین و کمترین تیراژ تولید به ترتیب مربوط به کامیونت ایسوزو ان‌پی‌آر75کی (NPR75K) و کامیون ایسوزو اف‌وی‌آر (FVR) بوده است. در این میان کامیونت ایسوزو ان‌پی‌آر75کی به همراه کامیونت الوند و کامیونت فاو (FAW)، هر سه یک ستاره کیفی را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند. اما در گروه‌ کامیون‌ها، کامیون ایسوزو ان‌پی‌آر75ام (NPR 75M) با دو پله جهش، در حالی که در آبان چیزی بیشتر از یک ستاره کیفی نداشت، در آذر ماه با سه ستاره با کیفیت‌ترین خودروی تولید داخل در گروه خودروهای سنگین معرفی شده است. کامیون بنز دابلیو.اچ و همین‌طور کامیون ایسوزو اف‌وی‌آر نیز به کسب یک ستاره کیفی بسنده کرده‌اند.

در گروه کشنده‌ها نیز، کشنده اسکانیا جی410 با دوستاره کیفی و کشنده البرز با یک ستاره کیفی قرار گرفته‌اند.

کاظم کوکرم

نظر شما