شناسهٔ خبر: 17453637 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: هنگام | لینک خبر

وزیر نفت: درآمد نفتی ایران امسال به 41 میلیارد دلار می‌رسد

وزیر نفت با بیان اینکه برآورد می‌شود فروش نفت و میعانات گازی تا پایان سال به ۴۱ میلیارد دلار برسد، اظهار کرد: البته به این معنی نیست که ۴۱ میلیارد دلار وصولی داریم، زیرا وصولی‌ها با چند ماه تاخیر حاصل می‌شود.

صاحب‌خبر -
سایت خبری تحلیلی هنگام    Hengamnews.com:
 بیژن زنگنه با اشاره به تخصیص اوپک مبنی بر کاهش میزان تولید در مورد قیمت نفت اظهار کرد: قیمت نفت ۵۵ دلار در هر بشکه پیش‌بینی شده است و از ابتدای ژانویه کشورها تولید خود را کاهش داده‌اند و مطمئنم عمده کاهش تولید توسط اوپک و غیراوپک عملیاتی می‌شود و بین عرضه و تقاضا توازن ایجاد خواهد شد و قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. البته در حال حاضر هم قیمت‌ها رو به بالا بوده اما بیشتر می‌شود زیرا تاکنون افزایش قیمت‌ها ناشی از آثار روانی اوپک بوده اما از ابتدای ژانویه به بعد آثار فیزیکی تصمیم اوپک هم در بازار مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم قیمت نفت پایدار بماند زیرا مصرف‌کننده هم راضی نیست قیمت نفت کاهش پیدا کند. بعد از سال‌ها هم مصرف‌کننده و هم تولیدکننده اعتقاد دارند قیمت پایین به نفع اقتصاد جهانی و عرضه پایدار انرژی و تولید انرژی‌های نو نیست.

وزیر نفت ادامه داد: برآورد می‌شود تا پایان سال فروش نفت و میعانات به ۴۱ میلیارد دلار برسد. البته به این معنی نیست که ۴۱ میلیارد دلار وصولی داریم. زیرا وصولی با چند ماه تاخیر حاصل می‌شود اما آنچه در بودجه پیش‌بینی‌شده به طور مطمئن تحقق پیدا می‌کند.

زنگنه ادامه داد: در ۹ ماهه سال جاری ۲۴ میلیارد دلار وصولی داشتیم و این چند ماه هم فکر می‌کنم وصولی خوبی داشته باشیم و آنچه در بودجه پیش‌بینی شده، تامین شود.

وی با تاکید بر اینکه پول نفت ایران بلوکه نمی‌شود، اظهار کرد: ما همه پول را دریافت می‌کنیم.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به قطع واردات گاز از ترکمنستان به ایران گفت: قرارداد واردات گاز از ترکمنستان به ایران یک قرارداد تجاری و بازرگانی بین شرکت ملی گاز ایران و ترکمن‌گاز بوده است. میزان واردات گاز از ترکمنستان کوچک بوده و تصمیم‌گیری در مورد این موضوع به شرکت گاز واگذار شده است و در سطح سیاسی وزارت نفت و دولت نیست.

زنگنه ادامه داد: ما تمایل داریم با همسایه‌ها روابط خوبی داشته باشیم.

نظر شما