شناسهٔ خبر: 17453410 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

«اعتماد» از بعدازظهر پر سروصداي تهران گزارش مي‌دهد

شليك ضدهوايي كنجكاوي عمومي

صاحب‌خبر -

حوالي ساعت 5 بعدازظهر ديروز، صداي ممتد رگبار پدافند هوايي در خيابان‌هاي مركزي شهر، مردم را غافلگير كرد. براي مدت 5 تا 10 دقيقه صداي شليك پي‌درپي ضدهوايي به گوش مي‌رسيد. بهت و شگفتي همراه با كنجكاوي و گزارش‌دهي در شبكه‌هاي اجتماعي، واكنش اوليه مردم بود. بسياري از آنها در خيابان و پشت‌بام‌ها جمع شده بودند تا «ببينند چه خبر است؟» ...

 

گروه سياسي|‌ شوك عصرانه به تهران، با صداهاي ممتد شليك پدافند وارد شد؛ شوكي كه البته باز هم همه را راهي فضاي مجازي كرد تا تصاويري را از مردمان اين شهر كه سر به آسمان برده و آتش شليك‌ها را مي‌بينند و صداي آن را مي‌شنوند، ثبت و ضبط كنند. بعد از ظهر پر سر و صداي تهران، خيلي‌ها را به دنبال پيگيري علت اين اتفاق هم فرستاد اما آنان باز هم با يك خبر تكراري روبه‌رو شدند تا حداقل خيال‌شان از بابت عدم وجود هر خطري راحت شود. نامش را «هلي شات» بگذاريم يا «كوآد كوپتر»، علت اصلي غافلگيري مردم در ساعات شلوغ تهران آن هم در خيابان‌هاي مركزي شهر بود. خيابان‌هاي انقلاب و فاطمي از جمله مكان‌هايي بودند كه به راحتي مي‌شد صداي شليك هوايي را شنيد و مردمان حتي در اين نقاط آتش شليك‌ها را هم به وضوح تماشا مي‌كردند. محصول سوژه عصرانه تهران به تصاوير و متن نوشته‌هايي هم تبديل مي‌شد كه دست به دست در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌چرخيد، تا بيانگر احوالات مردمان اين شهر باشد كه نيمي از آنان از اين صدا به وحشت افتاده و نيمي ديگر آن را دستمايه‌اي براي شوخي كرده بودند. اما شوك عصر ديروز براي دومين بار طي يك ماه گذشته روي مي‌داد. صداي شليك چندين پدافند هوايي در نقاطي از مركز تهران به گوش مي‌رسيد. آدرس همان حوالي‌اي بود كه سوم دي‌ماه پدافندهاي هوايي، شيئي را مورد شليك قرار داده و آن را سرنگون كردند؛ خيابان كارگر جنوبي، ميدان پاستور. هرچند در آن روز بر «هلي شات» بودن و سقوط شيء مورد هدف شليك، اتفاق نظر وجود داشت اما اين‌بار مسوولان نه بر نوع آن شيء و نه بر سقوط آن تا ساعت‌ها به نظر يكساني نرسيدند. البته آنها فرض را بر تعلق اين ريزپرنده به مستندسازان (هلي‌شات) قرار دادند و هرچند از دور شدن اين ريزپرنده از مركز تهران به سمت شرق خبر مي‌دادند اما ساعاتي بعد، آن را در مركز شهر و در نزديكي چهارراه ولي‌عصر يافتند. معاون عمليات پدافند هوايي خاتم‌الانبيا در گفت‌وگوي تلفني با يكي از بخش‌هاي خبري شبكه خبر در مورد تيراندازي به يك پهپاد در محدوده منطقه پرواز ممنوع در تهران گفت: اين تيراندازي موضوع نگران‌كننده‌اي نيست و به مردم اطمينان خاطر مي‌دهم كه صداي شنيده شده صداي هوشياري و آمادگي و امنيت كامل است. امير الهامي افزود: يك فروند هلي‌شات بدون سرنشين وارد منطقه پرواز ممنوع شد كه پدافند هوايي طبق معمول وظيفه خود را انجام داد و اقدام لازم انجام شد. بعد از رگبار اين پرنده بلافاصله از محدوده دور شد و چون لازم است امنيت مناطق مسكوني لحاظ شود و با توجه به خروج آن پرنده از منطقه پرواز ممنوع همكاران من از ادامه تيراندازي دست كشيدند. امير الهامي با بيان اينكه تيراندازي خاتمه پيدا كرده و مورد نگران‌كننده‌اي وجود ندارد، گفت: آنچه رويت كرديم تهديد خاصي به حساب نمي‌آمد و آنچه مردم شنيدند اطمينان‌‌خاطر آنها در اين مورد است كه فرزندان‌شان در پدافند هوايي كاملا هوشيار هستند.
مردم نگران نباشند
معاون سياسي و انتظامي فرماندار تهران با اشاره به تيراندازي ممتد ضدهوايي در مركز تهران به سمت يك پرنده بدون سرنشين گفت: اين پرنده بدون سرنشين رويت شده در مركز تهران وارد فضاي پرواز ممنوع شده بود كه با شليك پدافند منطقه از محل دور شد. ناصربخت، معاون سياسي و انتظامي فرماندار تهران در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: يك پرنده بدون سرنشين عصر امروز در مركز شهر تهران (منطقه دانشگاه تهران) رويت شد كه توسط پدافند اين منطقه به سمت آن شليك شد. معاون سياسي و انتظامي فرماندار تهران اضافه كرد: گروهي براي شناسايي در منطقه حاضر شدند كه پس از كسب اطلاعات تكميلي آن را اعلام خواهند كرد. ناصربخت افزود: اين يك موضوع طبيعي و اتفاق عادي است. چون برخي مناطق پرواز ممنوع است چنين اتفاقي رخ داده است و اين پرنده نيز وارد اين منطقه شده بود كه با شليك پدافند از منطقه دور شد. جاي نگراني نيست و مردم نگران نباشند. در ميان اظهاراتي كه حكايت از دور شدن پرنده بدون سرنشين از محدوده‌اي كه مورد شليك قرار گرفت، داشت، معاون امنيتي و انتظامي استاندار تهران از فرود آن بر روي بام يك ساختمان خبر داد. محسن همداني با بيان اينكه براساس گزارش‌هاي مردمي، ريزپرنده خارج شده از منطقه داراي محدوديت پروازي مركز تهران بر روي بام يك ساختمان در خيابان طالقاني محدوده چهارراه ولي‌عصر فرود آمده است، گفت: نيروهاي آتش‌نشاني و پليس تهران تلاش براي يافتن اين ريزپرنده را آغاز كرده‌اند. وي در گفت‌وگو با ايرنا، اظهار كرد: به احتمال زياد ريزپرنده مورد نظر به بخش خصوصي تعلق دارد زيرا دستگاه‌هاي دولتي با محدوديت‌هاي پروازي محدوده مركزي شهر تهران و لزوم داشتن مجوزهاي لازم آشنايي كامل دارند. او در پايان گفت: اتفاقاتي كه قبلا افتاده، از همين دست بوده بنابراين عطف بماسبق مي‌كنيم و مي‌گوييم كه اين پرنده مربوط به مستندسازان يا محققان بوده، الان هم همين پيش‌بيني را مي‌كنيم و خارج از اين هيچ حدس و گماني نداريم.

نظر شما