شناسهٔ خبر: 17453408 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

تعطيلي موقت مجمع

محسن رضايي: تا تعيين ریاست جدید، نشستي برگزار نمي‌شود

صاحب‌خبر -

گروه سياسي| مجمع تشخيص مصلحت نظام بدون آيت‌الله و ابهام‌هايي كه پيش رو وجود دارد. ششم اسفند ماه دوره پنج ساله مجمع به پايان خواهد رسيد و رهبر انقلاب بايد رييس پنج ساله اين مجمع را تعيين مي‌كرد اما با درگذشت ناگهاني آيت‌الله هاشمي انتظار مي‌رود زودتر از موعد ششم اسفند جانشين آيت‌الله مشخص شود. با همه اينها محسن رضايي به عنوان دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در نشست خبري كه ديروز برگزار كرد اعلام كرد با گذشت يك هفته از درگذشت آيت‌الله هاشمي اكنون جلسات كميسيون‌ها بر اساس آيين نامه‌ها برگزار خواهد شد اما تا زمان مشخص شدن رياست جديد قطعا مجمع صحن عمومي نخواهد داشت. محسن رضايي در اين نشست ضمن گزارشي از فعاليت‌هاي چندين ساله آيت‌الله هاشمي در اين نهاد از آخرين برنامه وي نيز سخن گفت. به گفته دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام آخرين برنامه رييس فقيد اين نهاد طرح صرفه‌جويي ملي بوده است. محسن رضايي در اين باره گفت: ايشان به من ماموريت دادند طرح صرفه‌جويي ملي را تهيه كنم تا خدمت رهبري ارايه كنيم. يعني معيارهايي را براي جلوگيري از حيف و ميل در كشور مورد بررسي قرار دهيم و سياست‌هاي كلي مربوط به صرفه‌جويي به ويژه در حوزه انرژي مشخص شود و دستور اين كار را به بنده داده بودند كه آن را پيگيري خواهيم كرد. مهم‌ترين سخنان محسن رضايي را در ادامه و به نقل از ايسنا بخوانيد.
 در طول 20 سال رياست حضرت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در مجمع تشخيص مصلحت نظام هشت معضل كشور آسيب‌شناسي و حل شدند، يكي از هشت معضل مهم كشور موضوع ثبات مديريت بانك مركزي و سياست پولي كشور بوده است كه در مجمع تشخيص با رياست آيت‌الله هاشمي حل‌وفصل شده است. در اين مدت به 20 سوال استفساريه پاسخ داده شده است و پنج برنامه توسعه اقتصادي سياست‌گذاري شده و برنامه ششم در دستور كار دولت و مجلس است كه سياست‌هاي كلان آن در مجمع بررسي و خدمت مقام معظم رهبري پيشنهاد شده بود.
  كارنامه 20 ساله سياست‌گذاري مستقلانه مجمع تشخيص مصلحت نظام كه بعد از انقلاب براي نخستين بار در ايران بدون دخالت امريكا و انگليس سياست‌هاي كلان كشور تنظيم شده كاملا روشن است و مجموعه سياست‌هاي كلان راهنماي خوبي براي مجلس‌ها و دولت‌هاي آينده است كه در چارچوب آن براي كشور برنامه‌ريزي كنند.
  هنوز تصميمي براي رياست مجمع گرفته نشده است و تعيين رياست مجمع تشخيص به عنوان دستگاه مستشاري براي نظام از اختيارات مقام معظم رهبري است و منتظر اعلام ايشان هستيم. بنابراين صحن مجمع تا تعيين رياست جديد آن تشكيل نمي‌شود. ‌در حال حاضر موضوع و دستورالعمل فوري مطرح نيست كه بخواهيم صحن داشته باشيم و حتما جلسه تشكيل دهيم.
 روز يكشنبه كه خدمت آيت‌الله هاشمي بوديم موضوعات مهمي مطرح شد كه محرمانه هستند اما جمع‌بندي جلسه اين بود كه اگر بخواهيم كار بزرگي در كشور انجام دهيم همه مسوولان كشور بايد هماهنگ با هم و همراه با سياست‌هاي كلي ابلاغي از سوي رهبري حركت كنند تا پشتيباني مردم و رهبري را داشته باشيم.
 احكام جديد و رويكردهاي مجمع از سوي مقام معظم رهبري مشخص خواهند شد، بنابراين نمي‌توانيم از طرف خودمان رويكرد خاصي را اعلام كنيم و با توجه به اينكه زمان تمديد عضويت اعضاي مجمع از سوي رهبري نزديك است طبق روال مقام معظم رهبري هر پنج سال رويكردهاي مجمع را مشخص مي‌كند.
 آيت‌الله هاشمي به من ماموريت دادند طرح صرفه‌جويي ملي را تهيه كنم تا خدمت رهبري ارايه كنيم. يعني معيارهايي را براي جلوگيري از حيف و ميل در كشور مورد بررسي قرار دهيم و سياست‌هاي كلي مربوط به صرفه‌جويي به ويژه در حوزه انرژي مشخص شود و دستور اين كار را به بنده داده بودند كه آن را پيگيري خواهيم كرد.
  بايد از حضور مردم در مراسم تشييع پيكر رييس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام پيام و صداي مردم را بشنويم چرا كه حضور مردم در اين مراسم نمايش باشكوهي از وحدت ملي ما پيرامون رهبري بود، بنابراين جناح‌هاي سياسي و دولتمردان بايد پيام ملت ايران را بشنوند و آن را در سپهر سياسي ايران تقويت كنند.
  در مورد دولت ترامپ اگر از الان قضاوتي داشته باشيم عجولانه است چون ما هميشه به رفتار و عملكرد دولت امريكا نگاه مي‌كنيم و نه به حرف‌ها و وعده‌هايي كه عمدتا از آن تخلف مي‌كنند. موضع‌گيري من استقبال از كابينه ترامپ نيست، بلكه تهديدي محترمانه است.

برچسب‌ها:

نظر شما