شناسهٔ خبر: 17452924 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

همه مسئولیم؛

8 نفر معادل ثروت نیمی از مردم جهان را دارند + آمار

هر ساله فرارهای مالیاتی 100 میلیارد دلار ضرر برای کشورهای فقیر ایجاد می‌کند، مبلغی که برای تحصیل 124 میلیون کودک و جلوگیری از مرگ دست‌کم 6 میلیون کودک فقیر کفایت می‌کند.

صاحب‌خبر -
سرویس جهان مشرق- گروه بین‌المللی آکسفام در گزارش جدید خود خبر از افزایش شکاف اقتصادی میان فقیرترین‌ها و ثروتمندترین‌ها در جهان می‌دهد به گونه‌ای که مجموع ثروت 8 فرد ثروتمند جهان معادل دارایی‌های 3.6 میلیارد جمعیت فقیر است.
 
داده‌های جدید نشان می‌دهد وضعیت اقشار کم‌درآمد در کشورهایی از جمله چین و هند بسیار بدتر از آن چیزی است که تصور می‌شد. پیش‌تر آکسفام اعلام کرده بود دارایی 62 ثروتمند نخست معادل نیمه فقیر جهان است.
 
در گزارش آکسفام همچنین آمده:
 
* مانند سالیان گذشته دارایی‌های 1% ثروتمند جهان بیش از مجموع 99 درصدِ باقی‌مانده است.
 
* از هر 10 نفر، 7 نفر در کشوری زندگی می‌کنند که در 30 سال گذشته شاهد افزایش شکاف اقتصادی بوده است.
 
* با همین روند در کمتر از 25 سال دیگر، اولین فرد تریلیونر ظهور خواهد کرد. جالب است بدانید اگر هر روز یک میلیون خرج کنید، 2738 سال طول خواهد کشید تا 1 تریلیون را خرج کنید.
 
* با روندهای کنونی در کاهش اختلاف درآمدی میان زنان و مردان،‌ 170 سال طول خواهد کشید تا دو کارمند زن و مرد در هر بنگاه اقتصادی حقوق برابر ماهانه دریافت کنند.
 
* هر ساله فرارهای مالیاتی 100 میلیارد دلار ضرر برای کشورهای فقیر ایجاد می‌کند، مبلغی که برای تحصیل 124 میلیون کودک و جلوگیری از مرگ دست‌کم 6 میلیون کودک فقیر کفایت می‌کند.

از عوامل مطرح‌شده در این گزارش و صحبت‌های مسئولان آکسفام پیرامون چگونگی افزایش شکاف درآمدی در جهان می‌توان به این سه مورد اشاره کرد:
 
*‌ رشد اقتصاد مبتنی بر فناوری‌های جدید ارتباطی که عمدتاً توسط مدیران و حلقه‌ای از کارشناسان خبره و نه کارگران اداره می‌شود؛
 
* فرار ثروتمندان از پرداخت مالیات؛
 
* ثابت‌ماندن درآمد کارگران و اقشار حقوق‌بگیر در طول زمان.
 
اما به نظر می‌رسد افزایش جنگ‌های داخلی در خاورمیانه و آفریقا از سویی و بحران مهاجرت از سوی دیگر را باید به این عوامل افزود.

8 ثروتمندی که آکسفام از آنها سخن می‌گوید، عبارت اند از: بیل گیتس (آمریکایی) بنیان‌گذار مایکروسافت؛ آمانسیو اورتگا (اسپانیایی) مؤسس زارا؛ وارن بافِت (آمریکایی) مدیر برکشایر هاثاوی؛ کارلوس اسلیم (مکزیکی) مالک گروپو کارسو؛ جف بزوس (آمریکایی) مؤسس آمازون؛ مارک زاکربرگ (آمریکایی) مدیر فیس‌بوک؛ لری الیسون (آمریکایی) مدیر اوراکل؛ مایکل بلومبرگ (آمریکایی) مؤسس و مدیر بلومبرگ.
 
شعار گروه آکسفام «قدرتمندسازی مردم مقابل فقر» است. راهبردهای اصلی این گروه برای تحقق شعار یادشده، حمایت از حقوق بشر، توانمندسازی زنان، افزایش خدمات اجتماعی و دسترسی به مواد غذایی، محافظت از منابع طبیعی در جهان و اقدام به موقع در بحران‌ها است.
 
دفتر اصلی این گروه در آکسفورد قرار دارد، جایی که در زمان جنگ جهانی دوم گروهی از دانشجویان برای رسیدگی به مردم بحران‌زده یونان گرد هم آمدند. هم‌اکنون 19 سازمان غیردولتی در کشورهای مختلف جهان به آکسفام پیوسته‌اند.
 
 منابع
 
  https://www.oxfam.org/en/pressroom/pressreleases/2017-01-16/just-8-men-own-same-wealth-half-world
https://www.oxfam.org/en/campaigns/even-it/5-shocking-facts-about-extreme-global-inequality-and-how-even-it-davos
http://www.express.co.uk/news/world/754561/wealth-gap-billionaires-world-population-widen-inequality-economics
 

نظر شما