شناسهٔ خبر: 17452873 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بدقولی بیمه‌ها و مشکل دارویی بیماران خاص

71531

تنها حدود دو ماه دیگر تا پایان سال 95 باقی مانده است، سالی که انگار از ابتدا برای وزارت بهداشت از بابت بیمه سالی خوشی نبود و طلب‌های وصول نشده زیادی را روی دست این وزارتخانه گذاشته و از همه مهم‌تر بازار دارویی که چندیست آرام گرفته، تحت الشعاع قرار داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، عدم پرداخت مطالبات داروخانه‌ها و مراکز درمانی از سوی سازمان‌های بیمه‌گر در حالی ادامه دارد که چندی پیش دکتر رسول دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو هشدار داد که با توجه به این حجم از مطالبات، ممکن است تمام زحمات سه ساله اخیر در حوزه دارو دچار آسیب جدی شود.

وی همچنین اعلام کرده بود که ما به سختی این حوزه را مدیریت می‌کنیم؛ چرا که میزان مطالبات بیمارستان‌ها و مراکز دارویی از سازمان‌های بیمه‌گر و همچنین بدهی آنها به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی به نقطه شکننده‌ای رسیده است. بنابراین ما به کمک دولت و بیمه‌ها نیاز داریم تا این مطالبات تسویه شود. زیرا زمانی که زنجیره تامین دارو دچار خدشه شود، ترمیم آن زمان‌بر است و بهبود این وضعیت در حال حاضر یک ضرورت است.

ادامه روند عدم پرداخت بدهی‌های بیش از 10 هزار میلیاردی بیمه‌ها به شبکه بهداشتی و درمانی کشور صدای اعتراض انجمن داروسازان را هم بلند کرد؛ به طوریکه دکتر حمید خیری، مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران در این باره به ایسنا، گفت: نگرانی و اضطراب ناشی از بدقولی‌های متولیان سازمان‌های بیمه‌گر، داروسازان را زمین‌گیر کرده و پتانسیل داروخانه‌ها را اسیر کرده است و ما منتظر اقدام موثر دولت در زمینه پرداخت مطالبات هستیم.

با وجود تمام این اظهار نظرها هنوز هم معضل بدهی‌های سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها حل نشده تا جایی که داروخانه‌ها نیز نتوانسته‌اند پول‌های شرکت‌های پخش دارو را پرداخت و در نتیجه این موضوع مشکلاتی را در تامین دارو در برخی حوزه‌ها مانند بیماران خاص ایجاد کرده است.

در این زمینه دکتر جمشید کرمانچی، مدیر امور بیماری‌های معاونت درمان وزارت بهداشت، درباره کمبود دارو در حوزه بیماران خاص و بویژه بیماران هموفیلی که اخیرا با این مشکل مواجه شده بودند به ایسنا، گفت: با توجه به واگذاری یارانه داروهای بیماران هموفیلی به سازمان‌های بیمه‌گر ، متاسفانه این مشکل در داروخانه‌های سراسر کشور گزارش شده است.

وی افزود: حتی علیرغم وجود دارو در شرکت‌های پخش و صدور حواله‌ها از این حوزه، داروخانه‌ها به دلیل پرداخت دیر هنگام سازمان‌های بیمه‌گر و از طرفی به دلیل بدهی بیمارستان‌های دانشگاهی به شرکت‌های پخش و مشکلات نقدینگی، قدرت خرید دارو را نداشته‌اند.

کرمانچی با بیان اینکه بنابراین این معضل به دلیل دیرکرد سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت مطالبات در برخی حوزه ها ایجاد شده است، گفت: شاهدیم که در برخی موارد برنامه‌های درمانی به دلیل عدم تأمین دارو که ناشی از عدم پرداخت مطالبات و به طبع آن عدم پرداخت بدهی‌های شرکت‌های پخش دارو است، با اختلال مواجه شده است.

انتهای پیام

نظر شما