شناسهٔ خبر: 17443201 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

چگونه در اسارت سیگنال‌ها قرار گرفته‌ایم

مودم‌های وای‌فای در حال جاسوسی از شما هستند

شهرنشیان تقریبا تمام لحظات هر روز خود را در میان تعداد زیادی سیگنال وای‌فای زندگی می‌کنند. خانه‌ها، خیابان‌ها و ادارت دائما در حال ساطع کردن سیگنال‌های بی‌سیمی هستند که گوشی‌ها، تبلت‌ها، لپتاپ‌ها و وسایل هوشمند پوشیدنی به آن‌ها متصل هستند.

صاحب‌خبر -
مودم وای فای
 
سرویس فناوری فردا: شهرنشیان تقریبا تمام لحظات هر روز خود را در میان تعداد زیادی سیگنال وای‌فای زندگی می‌کنند. خانه‌ها، خیابان‌ها و ادارت دائما در حال ساطع کردن سیگنال‌های بی‌سیمی هستند که گوشی‌ها، تبلت‌ها، لپتاپ‌ها و وسایل هوشمند پوشیدنی به آن‌ها متصل هستند.

زمانی که این دستگاه‌ها به یک مودم متصل هستند درخواست‌ اطلاعات ارسال می‌کنند؛ مانند آب و هوا، نتایج بازی فوتبال، مقاله جدید و غیره و در ازای این درخواست اطلاعات دریافت می‌کنند. با تبادل اطلاعات بین این دستگاه‌ها مودم اطلاعات نحوه دریافت سیگنال را نیز دریافت می‌کند که این سیگنال بدون واسطه رسیده و یا توسط شی خارجی مختل شده است. با این اطلاعات مودم می‌تواند با تنظیمات کوچکی نحوه ارتباط خود با دستگاه‌ها را بهبود بخشد. اما همزمان می‌تواند با جزییات بالایی انسان‌ها را نیز تشخیص دهد.

با قدم زدن میان سیگنال‌های وای‌فای، بدن انسان‌ها نیز این سیگنال‌ها را جذب کرده و برخی از آنان را منعکس می‌کند. با تحلیل دقیق انعکاس سیگنال وای فای محققین می‌توانند ببینند که یک فرد در حال نوشتن چه چیزی با انگشت خود در هواست و یا فرد خاصی را از نحوه راه رفتن او و یا صحبت‌های او از نحوه تکان خوردن لب‌هایش تشخیص دهند. در بعضی موارد حتی زمانی که فرد و مودم در یک اتاق نبودند هم تشخیص ممکن بوده است

اخیرا چندین پژوهش بر استفاده از سیگنال‌های وای‌فای برای تشخیص هویت افراد بر اساس شکل ظاهری بدن و نحوه حرکات آن‌ها انجام شده است. ابتدای ماه گذشته گروهی از محققین در دانشگاه نورثوسترن پولی‌تکنیک در چین مقاله‌ای منتشر کردند که جزییات سیستمی را شرح می‌داد که می‌توانست به دقت نه از ده، انسان‌ها را از طریق نحوه ورودشان از در شناسایی کند.

این سیستم باید ابتدا شکل ظاهری بدن فرد را بشناسد تا بعدا بتواند آن‌ها را شناسایی کند. بعد از به خاطر سپردن شکل بدن، این سیستم می‌تواند افرادی که در دیدرس دستگاه است را بررسی کند. اگر به دستگاه گفته شود که یکی از دو نفری که از در وارد می‌شود را باید شناسایی کند در ۹۵ درصد مواقع در این امر موفق است. اگر این شناسایی بین شش نفر باشد احتمالموفقیت به ۸۹ درصد می‌رسد.

محققین پیشنهاد دادند تا ازاین فناوری در خانه‌های هوشمند استفاده شود. اگر مودم تشخیص داد که فرد خاصی وارد اتاق شده نور، شکل ظاهری و طرح پرده‌ها را به شکل دلخواه او درآورد.

این سیستم مشابه سیستم دیگری است که محققان در استرالیا و انگلیس در همایشی در ابتدای سال ارائه کردند. سیستم آن‌ها می‌توانست بر اساس نحوه راه رفتن فرد، او را تشخیص دهد. دقت این سیستم ۹۳ درصد در بررسی دو نفر و ۷۷ درصد در بررسی شش نفر بوده است. این سیستم می‌تواند بعد از بهینه سازی در صورت ورود فرد ناشناس سیستم هشدار را به کار بیندازد.

گروهی از محققان در ام‌آی‌تی در سال ۲۰۱۳ نوشتند که مودم می‌تواند تعداد افراد در داخل اتاق و حرکات دست آن‌ها را حتی از پشت دیوار نشان دهد. آن‌ها توانستند تعداد افراد در اتاق را از پشت دیوار شش اینچی چوبی و یا هشت اینچی سیمانی و پیام‌هایی که با دست روی هوا در فاصله ۵ متری در اتاق دیگری نوشته می‌شد را با صد درصد دقت تشخیص دهند.

البته توانایی تشخیص تنها به انسان‌ها محدود نمی‌شود.

سیستمی دیگر توانست با استفاده از سیگنال‌های وای‌فای تشخیص دهد کاربر چه کلیدی در صفحه کلید را می‌فشارد. این سیستم بعد از بهینه شدن می‌تواند با دقت ۹۳ درصد جمله تایپ شده را با استفاده از وای‌فای تشخیص دهد.

گروهی از محققین در همایشی در سال ۲۰۱۴ سیستمی را ارائه کردند که می‌توانست صحبت افراد را از تغییر اختلال‌های ایجاد شده در سیگنال‌های وای‌فای از لب‌های آن‌ها تشخیص دهد. این سیستم می‌توانست واژه‌ها را از فهرست واژه‌هایی که لب می‌تواند بگوید خوانده و با دقت ۹۱ درصد در زمان صحبت یک نفر و ۷۴ درصد در زمان صحبت کردن سه نفر همزمان را تشخیص دهد.

البته تمام سیستم‌های ذکر شده در مقاطع ابتدایی خود هستند اما زمانی که به مرحله اجرا برسند افراد می‌توانند با استفاده از وای‌فای که در همه جا در دسترس است با کمترین هزینه و بدون متوجه شدن کاربر از او جاسوسی کنند.
 
منبع: theatlantic.com

نظر شما