شناسهٔ خبر: 17435835 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

250 مزرعه تکثیر و پرورش ماهی قزل آلا در آذربایجان غربی فعال است

ارومیه - ایرنا - مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: 250 مرکز و مزرعه تکثیر و پرورش ماهی قزل آلا در استان فعالیت می کند که شامل مجتمع‌های سردابی، مزارع انفرادی، استخرهای دو منظوره کشاورزی و استخرهای خاکی بخش خصوصی است.

صاحب‌خبر -

معصوم فصیح روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سالانه افزون بر هفت هزار تن ماهی قزل آلا در این مزارع تولید و به بازار مصرف در سطح استان عرضه می شوند.
وی ادامه داد: چهار مرکز تکثیر قزل‌آلا و 11 مزرعه حد واسط توسط بخش خصوصی با تولید 15 میلیون قطعه بچه ماهی و 30 میلیون قطعه تخم چشم زده در استان فعالیت دارند.
وی اضافه کرد: در این مراکز، تکثیر قزل‌آلا به 2 صورت فصلی و خارج از فصل انجام می‌گیرد که در نوع خود کم‌نظیر است.
وی اظهار کرد: علاوه بر تامین نیاز مزارع استان، مازاد تولیدات به استان‌های آذربایجان‌شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه و خراسان صادر می شود.
وی با بیان اینکه یکی از روش‌های مهم پرورش ماهی قزل‌آلا، پرورش در قفس است، ادامه داد: پرورش ماهی به این روش جزو اولویت‌های وزارت جهادکشاورزی در استان است.
فصیح دریاچه‌های پشت سدها در استان را ظرفیتی مطلوب برای پرورش ماهی عنوان کرد و گفت: دریاچه پشت سدها مستعد پرورش ماهی به روش قفس بوده و فرصتی مغتنم برای توسعه فعالیت‌های شیلاتی و نیز اشتغال‌زایی در سطح وسیع است.
به گزارش ایرنا استان آذربایجان غربی دارای آبزیان ارزشمندی مثل آرتمیای دریاچه ارومیه و شاه میگوی دراز آب شیرین سد ارس است که تنها از منابع آبی این استان صید و به کشورهای خارجی به ویژه کشورهای اروپایی صادر می‌شود.
استان آذربایجان‌غربی از نظر تولید انواع آبزیان در بین استان‌های غیرساحلی طی سالیان متمادی مقام نخست را به خود اختصاص داده است.
آذربایجان‌غربی به لحاظ شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی و دارا بودن ظرفیت‌های آبی مستعد آبزی‌پروری به عنوان یک قطب مهم شیلاتی به ویژه در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی در سطح کشور تبدیل شده است.
7125/2093 **خبرنگار : طاهره نوید آرین ** انتشار دهنده: صابر چهرقانی

انتهای پیام /*

نظر شما