شناسهٔ خبر: 17412361 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

آنفلوآنزا به جان پرندگان غرب کشور افتاد

سوغات پرندگان مهاجر صنعت طیور را بحرانی کرد/ بیماری تحت کنترل است

ارومیه- از آذرماه سالجاری با شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی سوغات پرندگان مهاجر، صنعت مرغ و طیور منطقه غرب کشور دچار بحران شده، اما جای امیدواری اینکه بیماری هم اکنون تحت کنترل درآمده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر- گروه استانها: سکینه اسمی- هشدار بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از آذرماه سال جاری تاکنون از سوی دامپزشکی به مراکز صنعتی و سنتی پرورش مرغ و طیور، داده شد و باوجود همه دلگرمی مسئولان مبنی بر کنترل این بیماری و خطرناک نبودن آن در شرایط کنونی برای انسان‌ها، رشد این بیماری به اندازه‌ای گسترش یافت که ظرف مدت دو ماه ۱۱ استان کشور را به طور کامل درگیر خود کرد.

شیوع آنفلوآنزای فوق حاد تا کنون موجب شده برخی از مرغداری‌های تخم‌گذار استان‌های تهران، البرز، آذربایجان شرقی و قم به این ویروس آلوده شوند. همچنین این بیماری تاکنون در استان‌های تهران، البرز، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، قم، مرکزی و مازندران در زیستگاه پرندگان وحشی، روستا یا واحدهای صنعتی مورد شناسایی و تأیید آزمایشگاهی قرار گرفتند.

افزایش و گاهی کاهش قیمت مرغ و تخم‌مرغ و کاهش میزان صادرات از جمله اتفاقاتی است که در این ماه تحت تأثیر شیوع این ویروس قرار گرفته است، اما خوشبختانه تاکنون هیچ‌گونه گزارشی در زمینه سرایت این بیماری از پرندگان به انسان در ایران اعلام نشده است.

قرار گرفتن استانهای شمال و شمالغرب کشور در کریدور پرندگان مهاجر و هم مرزی با کشورهای درگیر با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان موجبات نگرانی از شیوع و گسترش این بیماری را به قوت خود باقی نگه داشته است نگرانی که در صورت بی توجهی می‌تواند عواقب جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

هر چند به جز استان آذربایجان شرقی و کرمانشاه شیوع آنفلوآنزا در استانهای غرب کشور از جمله زنجان، اردبیل، آذربایجان غربی، کردستان و ایلام رد شده اما مرزی بودن و مهاجرت پرندگان به این منطقه در کنار احتمال شیوع آن در بین طیور بومی به قوت خود باقی استآنفلوانزای پرندگان به رغم اینکه شیوع آن به شدت شیوع آنفلوانزای انسانی در بین انسان‌ها نیست و خیلی سخت از پرنده به انسان منتقل می‌شود، اما در صورت انتقال درصد تلفات و کشندگی آن بالا است و به همین دلیل، مجامع بین المللی روی کنترل این بیماری خیلی تاکید دارند.

فصل زمستان مصادف است با ورود پرندگان مهاجر سرزمین‌های شمالی به ایران، این مهاجرت که صحنه‌های زیبایی را می‌آفریند، در سال‌های اخیر بدون دغدغه نبوده است. از طرفی شکار بی‌رویه پرندگان مهاجر و از طرف دیگر، انتقال برخی بیماری‌های خطرناک از طریق پرندگانی که به ایران مهاجرت می‌کنند، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

هر چند به جز استان آذربایجان شرقی و کرمانشاه شیوع آنفلوآنزادر استانهای غرب کشور از جمله زنجان، اردبیل، آذربایجان غربی و حتی کردستان و ایلام رد شده اما مرزی بودن و مهاجرت پرندگان به این منطقه در کنار احتمال شیوع آن در بین طیور بومی به قوت خود باقی بوده و نیازمند رعایت نکات ایمنی و هوشیاری تمامی مردم این منطقه است.

ابتلای انسانی به آنفلوآنزای پرندگان در اردبیل مشاهده نشده است

با وجود اینکه گزارشهای مشکوکی از تلفات پرندگان وحشی آبزی در استان اردبیل گزارش شد اما با نمونه برداری‌های صورت گرفته مشخص شد این تلفات ناشی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نبوده اما این به این معنا نیست که نباید اقدامات پیشگیرانه مورد بی توجهی قرار گیرد.

رئیس اداره بیماری‌های واگیر علوم پزشکی استان اردبیل در خصوص آخرین وضعیت این بیماری در این استان گفت: تاکنون موردی از ابتلای انسانی به آنفولانزای پرندگان و طیور در استان مشاهده نشده است.

داریوش امدادی در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: در پی مشاهده آنفلوآنزای پرندگان در برخی استان‌ها اقدامات محافظتی و بهداشتی جهت کنترل این بیماری و ممانعت از بروز آن در استان آغاز شده است.

وی افزود: بهداشت استان در این حوزه اقدامات خود را پیش می‌برد و از آن جمله گزارش تلفات مشکوک پرندگان و طیور با حساسیت ویژه از سطح محیطی تا ستادی پیگیری می‌شود.

رئیس اداره بیماری‌های واگیر علوم پزشکی استان تأکید کرد: هر گونه تلفات مشکوک با گزارش تلفنی هم به دامپزشکی و هم ستادهای شهرستانی اطلاع‌رسانی شود، در کوتاه‌ترین زمان رسیدگی می‌شود.

امدادی تصریح کرد: دو گروه پرخطر در ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان داریم که شامل کارگران مرغداری‌ها و شکارچیان است که برای هر دو گروه آموزش و اطلاع‌رسانی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: در عین حال توصیه ما این است که در وضعیت فعلی از شکار پرندگان خودداری شود، چرا که علائم ظاهری ابتلای یک پرنده کبودی تاج و پاها است اما تشخیص دقیق آن از سوی دامپزشکی می‌تواند انجام شود.

رئیس اداره بیماری‌های واگیر علوم پزشکی استان متذکر شد: علائم ابتلا به آنفلوآنزا در انسان تب، سرفه و تنگی نفس و همچنین سابقه تماس با پرندگان و طیور است.

به گفته امدادی نظارت و بازرسی بهداشت از هسته‌های در معرض خطر بیماری ادامه دارد و با توجه به اینکه در سال ۸۴ ابتلای این بیماری در اردبیل مشاهده شد و به صورت وسیع معدوم‌سازی پرندگان را تجربه کردیم، امسال با حساسیت ویژه کنترل بیماری دنبال می‌شود.

وی افزود: شهروندان می‌توانند هرگونه ابتلای مشکوک به آنفلوآنزای پرندگان و یا هر بیماری واگیر دیگر را با شماره ۰۴۵۳۳۵۲۱۷۰۰ اطلاع‌رسانی کنند.

آنفلوآنزای پرندگان در اردبیل مشاهده نشده است

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل نیز در خصوص آخرین وضعیت این بیماری در استان گفت: هیچ موردی از آنفلوآنزای پرندگان که قابلیت انتقال به انسان دارد در این استان مشاهده نشده است.

صادق صالحی در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: در پی اعلام دو مورد گزارش از تلفات پرندگان وحشی آبزی بررسی‌های لازم انجام شد که در نتیجه نمونه‌برداری‌ها مشخص شد تلفات به دلیل آنفولانزای پرندگان نیست.

در پی اعلام دو مورد گزارش از تلفات پرندگان وحشی آبزی در اردبیل بررسی‌های لازم انجام شد که در نتیجه نمونه‌برداری‌ها مشخص شد تلفات به دلیل آنفولانزای پرندگان نیستوی افزود: انتقال این بیماری از پرندگان آبزی بیش از سایر گونه‌های پرندگان انجام می‌شود و سکونتگاه‌های پیرامون تالاب‌ها و آبگیرها بیشتر در معرض تهدید است.

وی همچنین به انتقال بیماری از پرندگان اهلی یا از طریق انتقال فیزیکی و انتقال انسان به انسان اشاره کرد و گفت: به منظور بررسی دقیق احتمال شیوع بیماری جلسات متعددی با اتحادیه مرغداران در استان برگزار شده است.

وی تأکید کرد: دستورات ایمنی به مرغداران ابلاغ شده و هرگونه مورد مشکوک در کوتاه‌ترین زمان بررسی می‌شود، با این وجود تاکنون موردی از ابتلا به آنفولانزای پرندگان در استان مشاهده نشده است.

تمام مرغ و تخم مرغ‌های تحت نظارت دامپزشکی سالم هستند/۶ کانون بیماری شناسایی شد

هر چند بیماری آنفلوآنزای مرغی در استان آذربایجان شرقی به خصوص تبریز تأیید شد اما بلافاصله با امحا سازی موارد آلوده این بیماری به صورت کامل تحت کنترل درآمده است.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی در این خصوص گفت: تمامی مرغ و تخم مرغ‌های که تحت نظارت دامپزشکی استان وارد چرخه مصرف می‌شود سالم و عاری از هر گونه آلودگی احتمالی است.

امیرحسین بهداد هفته گذشته در جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی تصریح کرد: اداره کل دامپزشکی استان هرگونه شیوع بیماری‌های تنفسی پرندگان و طیور در استان را تحت نظر داشته و با اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای نسبت به ایمن سازی کانون‌های مشکوک اقدام کرده است.

وی با اشاره به اطلاع رسانی‌های صورت گرفته به تمامی واحدهای تولیدی و سنتی مرغ استان در خصوص احتمال شیوع بیماری‌های تنفسی پرندگان گفت: طی این اطلاع رسانی‌ها ایمن سازی های واحدهای تولیدی مرغ و تخم مرغ با همکاری اداره کل دامپزشکی انجام گرفت.

بهداد تعداد کانون‌های مشکوک به بیماری آنفلوآنزای پرندگان در استان را ۶ کانون اعلام و اظهار داشت: تمامی این کانون‌ها با اقدامات پیشگیرانه و نیز امحا سازی موارد آلوده ایمن سازی شده‌اند.

مدیر کل دامپزشکی استان ضمن رد هرگونه ادعا در خصوص شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان و به طبع آن آلودگی مرغ و فرآورده‌های مرغی افزود: کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان با اشراف کامل تمامی واحدهای تولیدی و ارائه محصولات مرغی را رصد کرده و از ورود موارد مشکوک به بازار ممانعت می‌کنند.

موردی از ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان در زنجان گزارش نشد

طی ماه‌های اخیر بحث آنفلوآنزای مرغی به یکی از مهم‌ترین مباحث روز تبدیل و راهکارهای مقابله با آن طراحی شده است در حالی که تاکنون گزارشی از وجود این بیماری در زنجان ارائه نشده است.

با وجود اینکه این بیماری مخصوص ماکیان است، اما در سالهای اخیر ظاهراً این ویروس به گونه‌های دیگر جانداران نیز منتقل شده و موجب ابتلای انسان‌ها به این بیماری شده است.

تعدادی از استانهای نزدیک به زنجان شاهد مرگ پرندگان وحشی از بیماری آنفلوانزای پرندگان بوده‌اند و به هر حال با وجود کنترل‌ها و مراقبت‌های گسترده صورت گرفته باز هم باید نسبت به مراقبت و پالایش طیور در مرغداری‌ها و برخی نقاط روستایی توجه ویژه شود.

محمد رشید کرمی مدیر کل دامپزشکی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان در استان گفت: پایش های مداوم مراقبت و کنترل توسط سازمان دامپزشکی استان زنجان انجام شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر موردی از بیماری آنفلوآنزای پرندگان در استان زنجان مشاهده نشده و استان پاک است، مراقبت‌های لازم در سطح مرغداری‌ها و واحدهای طیور بومی و تالاب‌ها در روستاها انجام شده و این مراقبت‌ها در استان تداوم دارد.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: مراقبت‌های لازم در سطح مرغداری‌ها و واحدهای طیور بومی و تالاب‌ها در روستاها انجام شده و این مراقبت‌ها در استان تداوم دارد.

کرمی با بیان اینکه واحدهای مرغداری‌ها و طیور قرنطینه شده‌اند، گفت: جلوگیری از تردد به سالن‌ها و محل دام و طیور، جلوگیری از ورود پرندگان مهاجر پذیر وممانعت از ورود و خروج طیور انجام شده است.

در حال حاضر موردی از بیماری آنفلوآنزای پرندگان در استان زنجان مشاهده نشده و استان پاک استوی تصریح کرد: آنفلوانزای پرندگان بیماری مشترک بین انسان و طیور و پرندگان است و توجه به موازین بهداشتی ضروری است.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به نگهداری مرغ و طیور خانگی افزود: طیوری که در منازل نگهداری می‌شوند باید در محیط بسته باشند چرا که نباید با پرندگان مهاجر و بومی در تماس باشند و در جایی محصور طیور خانگی باشند.

کرمی بابیان اینکه باید محیط نگهداری طیور از آلودگی مبرا و ضد عفونی شود، ابراز کرد: باید از تماس کودکان و افراد حساس با پرندگان خودداری شود و به مردم توصیه می‌شود از خرید طیور، اردک، مرغ و پرندگان از بازارچه‌ها خود داری کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه طی سالجاری جلسات متعددی با عنوان تا جلسه کار گروه سلامت و ستاد آنفلوآنزای و مکاتبات انجام شده است.

تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفلوآنزای پرندگان در استان زنجان مشاهده نشده است

مدیر کل دامپزشکی زنجان با تاکید بر اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفلوآنزای پرندگان در استان زنجان مشاهده نشده است، گفت: همزمان با نمونه برداری از مرغداری‌ها و نیز مناطق زیست پرندگان در زنجان، گروه‌های دامپزشکی استان بر سلامت مرغ‌ها و پرندگان کشتار شده هم نظارت می‌کنند.

از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نمونه گیری بیماری آنفولانزا از واحدهای مرغداری استان انجام شده و بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ موردآزمایش از مرغداری‌ها انجام شده است

کرمی ابراز کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نمونه گیری بیماری آنفولانزا از واحدهای مرغداری استان انجام شده و بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ موردآزمایش از مرغداری‌ها انجام شده است.

مدیر کل دامپزشکی زنجان گفت: اجرای طرح پایش آنفولانزا، به روز کردن دستورالعمل‌های دامپزشکی در خصوص این بیماری، دریافت گزارش روزانه از واحدهای صنعتی در خصوص تلفات در مرغداری‌ها از دیگر برنامه‌های انجام شده برای جلوگیری از آنفلونزای پرندگان در این استان است.

علی اسدی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زنجان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر به شیوع آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان در برخی از استان‌ها اشاره کرد و افزود: این آنفولانزا بین انسان و حیوان مشترک بوده و طعمه آن پرندگان هستند.

دهیاران در صورت مشاهده مورد مشکوکی از مرگ پرندگان، باید گزارش کنند چرا که این بیماری بیشتر در روستاها و دامپروری ها دیده می‌شودوی با تاکید بر اینکه موضوع آنفلوآنزای پرندگان باید جدی گرفته شود، تصریح کرد: دهیاران در صورت مشاهده مورد مشکوکی از مرگ پرندگان، باید گزارش کنند چرا که این بیماری بیشتر در روستاها و دامپروری ها دیده می‌شود.

اسدی افزود: آنفلوانزای پرندگان حدود ۱۰۰ سال قبل در بین پرندگان ایتالیا مشاهده شد و سپس به سایر نقاط جهان منتشر شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زنجان گفت: با توجه به بازرسی‌های صورت گرفته توسط دامپزشکی استان زنجان تاکنون موردی از آنفلوآنزای پرندگان در زنجان مشاهده نشده و مرغداری‌های زنجان عاری از آنفلوآنزای پرندگان است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زنجان بر اجرای طرح پایش آنفلوآنزا در استان تاکید کرد و یادآورشد: اجرای طرح پایش آنفولانزا، بروز کردن دستورالعمل‌های دامپزشکی در خصوص این بیماری، دریافت گزارش روزانه از واحدهای صنعتی در خصوص تلفات در مرغداریها برای جلوگیری از آنفلونزای پرندگان در استان است.

عرضه مرغ زنده معضل جدی در ارتباط با آنفلوآنزای پرندگان در کردستان

در عین حال مدیرکل دامپزشکی کردستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: براساس آخرین نتایج و پایش نمونه برداری که در استان شده تاکنون موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.

مجتبی ورمقانی با اشاره به اینکه این بیماری در ۱۱ استان کشورگزارش و مشاهده شده است، عنوان کرد: به محض مشاهده این نوع بیماری در سایر استان ها و اعلام آن درسراسر کشور، به مرغداران استان از طریق رسانه ها به ویژه صداوسیمای مرکز استان اطلاع رسانی و مواردی که می بایست  رعایت کنند را به آنها اعلام کردیم.

وی یکی از معضلات جدی در ارتباط با این نوع بیماری را مربوط به عرضه مرغ زنده ذکر کرد و افزود: در شهرستان های سقز، دیواندره و بانه تعداد مراکز عرضه مرغ زنده بیشتر ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان انواع مختلفی دارد و نوعی که امسال در ایران مشاهده شده H۵ و N۸ است که از طریق پرندگان مهاجر منتقل می شونداست به همین دلیل اکیپ های برخورد با این مراکز ایجاد و چندین پرونده هم در این راستا تشکیل شده است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان با اشاره به اینکه نظارت ها به صورت شبانه روزی و مستمر در سطح استان انجام می شود، اضافه کرد: کشتارگاه های طیور از جمله مهمترین مکان هایی است که امکان انتشار ویروس آنفلوانزا در آن وجود دارد که مسئولان فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی در تمامی کشتارگاه های استان مستقر بوده و کنترل کامل بر نحوه فعالیت در این مکان ها را دارند.

وی با بیان اینکه عامل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ویروس است، اظهار داشت: این ویروس انواع مختلفی دارد و نوعی که امسال در ایران مشاهده شده H۵ و N۸ است که از طریق پرندگان مهاجر منتقل می شوند.

مدیرکل محیط زیست کردستان هم در این رابطه به خبرنگار مهر با اعلام اینکه تاکنون مواردی از وجود بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در میان پرندگان مهاجر و بومی تالاب ها و منابع آبی استان مشاهده نشده است، گفت: از آنجا که این نوع بیماری در تعدادی از استان های کشور به ویژه استان های همجوار ما هم شیوع پیدا کرده است اقدام به باطل کردن تمامی مجوزهای شکار پرندگان دراستان کرده ایم.

ریاضی فر با اشاره به اینکه تالاب ها و منابع آبی کردستان در مسیر کوچ شمال به جنوب پرندگان مهاجر هستند، عنوان کرد: همه ساله در این فصل تالاب های استان پذیرای تعداد زیادی از پرندگان مهاجر هستند.

هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در ایلام وجود ندارد

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام نیز در خصوص شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی در این استان گفت: هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در ایلام وجود ندارد.

وهاب پیرانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان ایلام یکی از قطب‌های اصلی تولید گوشت مرغ در کشور است به طوری که بیش از ۵۰ هزار تن از این نوع گوشت به صورت سالانه در این استان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی از استان‌های کشور و یکی از استان‌های همسایه ایلام گزارش‌شده است، افزود: پایش های لازم صورت گرفته و هرگونه تلفات غیرعادی در واحدهای صنعتی و سنتی پرورش مرغ و طیور رصد می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: تاکنون هیچ مورد مثبتی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان ایلام مشاهده نشده است.

وی افزود: مردم باید نکات بهداشتی را در خصوص تماس با پرندگان وحشی رعایت کرده و از خرید گوشت مرغ زنده خودداری کنند و گوشت مرغ موردنیاز خود را از مراکز مجاز و دربسته بندی‌های بهداشتی که در مراکز تحت نظارت کشتار شده است تهیه کنند.

پیرانی تصریح کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری مشترک بین انسان و دام است و این نوع آنفلوآنزا بسیار خطرناک است و احتمال انتقال آن به انسان از طریق تماس با پرندگان و یا مصرف گوشت پرندگان آلوده وجود دارد و به مرگ انسان هم ختم می‌شود.

کاهش صادرات مرغ و تخم‌مرغ از مرز مهران

کشور عراق بزرگترین مشتری محصولات کشاورزی بویژه مرغ و تخم مرغ کشورمان به شمار می‌رود، به دلیل شیوع آنفلوآنزای هم اکنون مشکلاتی بر سر راه صادرات مرغ، تخم کشورمان در مرزهای مختلف از جمله مرز مهران به عراق ایجاد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی مهران گفت: صادرات مرغ و تخم‌مرغ از مرز مهران به دلیل شیوع آنفلوآنزای مرغی در کشور طی سه ماهه سوم امسال ۵۰ درصد کاهش یافته است.

حجت عارف افزود: در این مدت ۱۰ هزار و ۵۳ تن مرغ و تخم‌مرغ از مرز بین المللی مهران به عراق صادر شده است.

وی افزود: این میزان صادرات در مقایسه با مدت سال قبل کاهش ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی مهران یادآور شد: علت کاهش صادرات مرغ و تخم مرغ به کشور عراق شیوع آنفلوآنزای مرغی در کشور و افزایش نرخ تعرفه گمرکی از سوی دولت عراق بوده است.

شناسایی ۲ کانون روستایی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کرمانشاه

اما در همسایگی استان ایلام مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: ۲ کانون روستایی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان کرمانشاه شناسایی و معدوم شد و هم‌اکنون بیماری تحت کنترل است.

خوشبختانه در حال حاضر بیماری در سطح استان تحت کنترل است و مردم از این جهت نگران نباشند، زیرا طیور صنعتی استان کرمانشاه درگیر آنفلوانزای پرندگان نشده انددکتر نادر پرور با تاکید بر کنترل این بیماری در سطح استان، اظهار داشت: در اواسط آذرماه جاری بر اساس برنامه های مراقبت و پایش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سطح استان  همچنین بر اساس گزارشات رسیده به دامپزشکی استان،  پس از انجام بررسی ها و آزمایشات لازم وقوع این بیماری در ۲ کانون روستایی در سطح شهرستان کرمانشاه تائید شد.

این مقام مسئول افزود: پس از اخذ نمونه و انجام آزمایشات ملکولی توسط آزمایشگاه اداره کل سریعا با هماهنگی و همکاری مسئولان استان و دستگاه های مرتبط همچون فرمانداری، سازمان جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی نسبت به معدوم سازی و امحاء بهداشتی این ۲ کانون اقدام شد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه تاکید کرد: خوشبختانه در حال حاضر بیماری در سطح استان تحت کنترل است و مردم از این جهت نگران نباشند، زیرا طیور صنعتی استان درگیر این بیماری نشده اند.

دکتر پرور با تصریح اینکه آلودگی از طریق پرندگان مهاجر منتقل شده است، بیان داشت: تمام طیور صنعتی استان تحت نظارت بهداشتی و شرعی کشتار می شوند که نظارت کاملی بر آنها داریم و عموم مردم می توانند با خیال راحت از محصولات استحصالی از کشتارگاه ها استفاده کنند.

آذربایجان غربی عاری از آنفلوآنزای مرغی/ضوابط قرنطینه‌ای تشدید شد

آذربایجان غربی با وجود قرار گرفتن در کریدور پرندگان مهاجر و هم مرزی با سه کشور خارجی درگیر با بیماری آنفلوآنزای مرغی، عاری از شیوع و ابتلا به این بیماری است.

تاکنون بیش از یک هزار مورد نمونه برداری و آزمایش در واحدهای مرغداری استان اجرا شده است و باید به دلیل احتمال انتقال این بیماری از پرندگان مهاجر تا اردیبهشت سال آینده اقدامات پیشگیرانه به دقت در استان اجرا شود.

آذربایجان غربی از نظر جغرافیایی نیز در مسیر مهاجرت پرندگان مهاجری است که هر ساله با شروع فصل پاییز و آغاز سرما از عرض‌های شمالی کره زمین به عرض‌های جنوبی‌تر مهاجرت می‌کنند این در حالی است که یکی از منبع بیماری آنفولانزای مرغی پرندگان مهاجر هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این زمینه گفت: تا کنون طبق بررسی‌ها و نمونه گیری‌های مستمر انجام شده، مورد مثبت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.

آذربایجان غربی با وجود قرار گرفتن در کریدور پرندگان مهاجر و هم مرزی با سه کشور خارجی درگیر با بیماری آنفلوآنزای مرغی، عاری از شیوع و ابتلا به این بیماری استاسمعیل کریم زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه طرح تشدید ضوابط قرنطینه‌ای برای کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اجرا می‌شود افزود: مصرف کنندگان گوشت مرغ و تخم مرغ در آذربایجان غربی نگران بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نباشند.

وی با قدردانی از خدمات و اهتمام جدی اداره کل دامپزشکی استان در خصوص اقدام‌های پیشگیرانه در بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گفت: ستاد پیشگیری از آنفولانزای استان با پیگیری به موقع و بسیج تمامی امکانات دستگاههای اجرایی تشکیل شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: هم اکنون برنامه‌های پیشگیری و اطلاع رسانی در این راستا تدوین شده است و سازمان جهاد کشاورزی نیز آمادگی لازم را با بسیج همه امکانات جهت هر نوع همکاری در این زمینه دارد.

کریم زاده، برنامه ریزی، پایش و مراقبت قبل از شیوع بیماری‌های دام و طیور را یکی از اولویت‌های سازمان دامپزشکی عنوان کرد و گفت: برای جلوگیری از ورود این بیماری و حفظ سلامت تولیدات و فرآورده‌های طیور در استان باید همبستگی و مشارکت بین عوامل اجرایی برای مهار این بیماری بیش از پیش افزایش یابد.

وی مهاجرت پرندگان مهاجر به تالاب‌های سطح کشور را عامل اصلی بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دانست و تصریح کرد: با توجه به وسعت تالابها و زیستگاههای طبیعی در استان ضرورت دارد اطلاع رسانی مناسبی برای مشارکت مردم در عرصه‌ها و مناطق روستایی صورت گیرد تا با توجه به اهمیت موضوع، تولید کنندگان و مردم در صورتی که با هرگونه تلفات غیرعادی پرندگان مواجه می‌شوند مراتب را به اداره دامپزشکی استان و شهرستانها اطلاع دهند.

پایش بیماری‌های طیور در مرغ بومی در آذربایجان غربی اجرا می‌شود

مدیر کل اداره دامپزشکی استان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: اداره کل دامپزشکی استان برای دستیابی به گزارش‌های دقیق و قابل استناد در این زمینه، چندین مورد بازدید و بررسی از طیور صنعتی، روستاهای حاشیه تالاب‌ها و زیستگاه‌های حیات وحش انجام داده است.

کامیار داهیم اضافه کرد: همزمان با نمونه برداری از مزارع، مرغداری‌ها و مناطق زیست پرندگان در آذربایجان غربی، اکیپ‌های دامپزشکی استان در کشتارگاه‌ها نیز حضور داشته و بر سلامت مرغ‌ها و پرندگان کشتار شده نظارت مستقیم دارند.

وی اظهار داشت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی، خبرگیری و بازدیدهای روزانه و کسب اطلاعات توصیفی از مزارع پرورش طیور صنعتی و بومی نیز از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه در این راستا بوده است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی ادامه داد: پایش در زمینه بیماری‌های طیور در مرغ بومی در سطح وسیعی انجام می‌شود چرا که این مرغ‌ها می‌توانند منشأ مهمی برای بیماری آنفلوانزا باشند.

داهیم تاکید کرد: با توجه به اینکه استان دارای مازاد تولید در گوشت مرغ و جوجه یکروزه است، هیچ گونه نیازی به ورود فرآورده‌های طیور از سایر استانهای وجود ندارد.

وی بر اجتناب مردم از خرید مرغ زنده تاکید و بیان کرد: این اقدام علاوه بر اینکه بهداشت عمومی جامعه را تهدید می‌کند، بلکه زمینه‌ای برای گسترش انواع بیماری‌های طیور و بیماریهای قابل انتقال به انسان را نیز سبب خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی اضافه کرد: طرح پایش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان از آبان ماه سال جاری آغاز و تا ازدیبهشت ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

دوسویه بیماری آنفولانزای پرندگان در کشور مشاهده شده است

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز گفت: هیچ مورد مشکوکی از بیماری آنفولانزای پرندگان در آذربایجان غربی مشاهده نشده است.

امید یوسفی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه با وجود اینکه ۶ الی ۷ استان کشور به خصوص استانهای همجوار درگیر بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان هستند عنوان کرد: مورد مشکوکی از بیماری تاکنون مشاهده نشده است.

وی از پایش ۲۴ ساعته تالاب‌های استان توسط کارشناسان محیط زیست و نیز اجرای طرح نظارت و بازدیدهای مستمر با همکاری کارشناسان دامپزشکی استان خبر داد و گفت: هر هفته به طور متوسط سه بار از تالاب‌های استان بازدید صورت می‌گیرد.

یوسفی با توصیه اکید به مردم در خصوص عدم تماس با هر گونه علایم بیماری در پرندگان به خصوص در تالاب‌های استان اظهارداشت: اگر مردم هر مورد مشکوکی مبنی بر مشاهده علایم بیماری در پرندگان متوجه شدند به ادارات حفاظت محیط زیست استان اطلاع دهند.

به دلیل مرزی بودن همچنان در معرض تهدید بیماری آنفولانزای پرندگان هستیم و آمادگی کامل در این اداره کل برای مقابله با این بیماری وجود داردرئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با ابراز تأسف از اینکه امسال بیماری آنفولانزای پرندگان در کشور یک سویه نیست و دوسویه آن مثبت و تأیید شده است، افزود: قدرت ماندگاری این سویه بالا بوده و در صورت نفوذ به جامعه انسانی تلفات بالایی خواهد داشت در این راستا توجه به نکات ایمنی ضروری است.

یوسفی با اشاره به آمادگی این اداره کل برای مقابله با هر نوع بیماری دامی و طیور در استان اضافه کرد: به دلیل مرزی بودن همچنان در معرض تهدید بیماری آنفولانزای پرندگان هستیم و آمادگی کامل در این اداره کل برای مقابله با این بیماری وجود دارد.

وی افزود: افراد باید به جد از زنده گیری و یا شکار پرندگان مهاجر وحشی پرهیز نمایند و در صورت مشاهده تلفات غیرعادی پرندگان و سایر گونه‌های جانوری از هرگونه تماس با دست خودداری کرده و مراتب را در سریعترین زمان ممکن به اداره کل دامپزشکی یا اداره کل حفاظت محیط زیست استان اطلاع دهند.

در حال حاضر متاسفانه ۱۱ استان کشور با شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی دست و پنجه نرم می کنند و هنوز خطر ابتلا بیخ گوش برخی از استانهای کشور به خصوص استانهای شمالغرب کشور به جهت پذیرایی از پرندگان مهاجر و مرزی بودن کمین کرده، در این راستا اطلاع رسانی کافی به همراه رعایت نکات پیشگیرانه برای عبور از این بحران ضروری به نظر می رسد.

نظر شما