شناسهٔ خبر: 17400247 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

كمالوندي همزمان با انتشار سند نحوه محاسبات مواد غني شده ايران مطرح كرد

وعده امريكايي‌ها در عملي نشدن تحريم‌هاي «ايسا»

صاحب‌خبر -

130 تن اورانيوم خريداري شده به زودي وارد ايران مي‌شود

گروه ايران|
متن سند توافق جمهوري اسلامي ايران و كميسيون مشترك برجام، درباره نحوه محاسبات مواد غني شده در تاسيسات هسته‌يي كشورمان كه روز سه‌شنبه هفته گذشته در سطح معاونان در وين و براي بررسي بدعهدي‌هاي امريكا در اجراي برجام و ساير مسائل فني ميان ايران و گروه 1+5 تشكيل جلسه داد، به شرح زير منتشر شد:
جمهوري اسلامي ايران توضيحات و توجيهات فني خود در رابطه با برنامه تدوين شده درخصوص انجام فعاليت‌هاي حسابرسي مواد هسته‌يي پادمان آژانس در كارخانه توليد پودر غني شده
EUPP) UO2) را به كميسيون مشترك ارائه كرد. كميسيون مشترك مفاد اين برنامه را مدنظر قرار داده و آن را براساس اختيار خود در مشاوره و ارائه راهنمايي در مورد موضوعات اجرايي، براساس پارامترهاي زير تاييد كرد. شايان ذكر است كه اين تصميم كميسيون مشترك نمايانگر درك مشترك از دامنه تعهدات مربوط به برجام است:
1- اورانيوم موجود با غناي پايين (LEU) در تجهيزات EUPP كه با توجه به فرآيند تشريح شده در اين متن غيرقابل بازيابي تلقي شود، مشروط بر اينكه ايران تا مدت 15 سال از روز اجرا، تاسيساتي با توان بازيابي اورانيوم با غناي پايين LEUاز چنين موادي را احداث نكند. در شمول ذخاير اورانيوم غني شده، ايران مندرج در متن برجام قرار نمي‌گيرد. اگر در آينده، ايران اورانيوم غني شده به تجهيزات EUPP تزريق كند، روند زير براي تشخيص ميزان مواد نگه داشته شده در تجهيزات (هولداپ)، مطابق نكات مندرج در بند (2) به عنوان مواد غيرقابل ارزيابي محسوب مي‌شود.
2-  چنانچه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تاييد كند كه ايران اورانيوم تهي شده به بخشي از تجهيزات EUPP از طريق تزريق محلول اورانيل فلورايد به دي‌اكسيد اورانيوم و سيستم فرآوري ضايعات تا زماني كه مواد خروجي از آن بخش در سطح اورانيوم طبيعي يا كمتر باشد، مواد LEU نگه داشته شده در تجهيزات EUPP (هولداپ) غير قابل بازيابي تلقي مي‌شود. مواد حاوي اورانيوم غني شده حاصل از مواد خروجي، مشروط به اينكه ايران درجه غناي اين قبيل مواد را به سطح اورانيوم طبيعي يا كمتر در بازه زماني مشخص شده زير رسانيده باشد، به عنوان ذخاير اورانيوم غني شده ايران مشمول برجام به حساب نمي‌آيد.
3- تخمين ميزان اورانيوم غني شده در تجهيزات EUPP و مواد خروجي از فرآيند شرح داده شده در بند (2)، تا 120 روز از آغاز روند ياد شده به عنوان ذخاير اورانيوم غني شده ايران، مندرج در برجام محسوب نخواهد شد.
4- كميسيون مشترك در سطح كارشناسان، نگراني ايران را در مورد تعريف ذخاير اورانيوم غني شده به صورتي كه در پاراگراف 56 از ضميمه يك برجام آمده است، مورد بررسي قرار خواهد داد.

 همراهي كشورهاي 1+5 با ايران در اجراي برجام
در همين رابطه بهروز كمالوندي، معاون بين‌الملل و سخنگوي سازمان انرژي اتمي كشورمان در گفت‌وگويي با صدا و سيما با بيان اينكه در اين نشست، موضوع اعتراض جمهوري اسلامي ايران به نقض برجام به‌دنبال تمديد تحريم‌هاي ضد ايراني در كنگره و سناي امريكا مطرح شد، اعلام كرد كه بقيه كشورها نيز به نوعي با نگراني ما همراه بودند. در نشست كميسيون مشترك تاكيد شد كه اگر آثار اين تحريم‌ها بخواهد اجرايي شود، قطعا نقض فاحش برجام انجام گرفته است. در اين نشست مسوولان امريكايي به ديگر اعضاي اين كميسيون نيز قول دادند كه قطعا آثار تمديد ايسا در عرصه عمل وجود نخواهد داشت. البته اين نكات را آقاي عراقچي، معاون وزير امور خارجه بايد اعلام كنند اما از نگاه ما، تمديد تحريم‌ها بر ضد ايران، نقض برجام است و علي‌القاعده قرار نيست طبق قول امريكايي‌ها اثر اجرايي داشته باشد.
كمالوندي گفت: طبق اين سند اصلا بحث اين نيست كه قرار است ميزان مواد غني شده ما كمتر از 300 كيلوگرم باشد بلكه بالعكس، تفسيري كه آنان داشتند با تفسير ما متفاوت بود و به اين علت ما تاكنون كار انبارگرداني را نگه داشته بوديم تا اين موضوع مشخص و تفسير ما حاكم شود. همان‌طور كه مقام معظم رهبري به آقاي صالحي تاكيد كرده بودند و آقاي صالحي نيز در دستور كار قرار دادند، قرار نبود تفسير طرف مقابل را بپذيريم. با توجه به اينكه نظرهاي ما تامين شده است، كار پاكسازي در داخل تجهيزات را آغاز مي‌كنيم.
در اين چارچوب از يك طرف به تجهيزات، مواد اورانيوم تهي‌شده تزريق مي‌كنيم تا از آن طرف مواد اورانيوم طبيعي بگيريم و در پايان اين كار محاسبه موادي كه در داخل تجهيزات است -كه تحت عنوان موجودي آژانس بايد آن را ثبت و ضبط كنيم- به صفر مي‌رسد.
وي ادامه داد: مفهوم اين اقدام اين است كه الان كه در محاسبات 100 كيلوگرم در آنجا مواد وجود دارد، عملا 100 كيلوگرم فضاي بيشتري براي توليد داريم؛ پس مفهوم اين اقدام اين نيست كه ما ذخايرمان را كاهش مي‌دهيم يا توافق مي‌كنيم كه ذخايرمان كم شود، بلكه تمام نظر ما در اين سند تامين شده است و امروز مي‌توانيم آن را در سامانه سازمان انرژي اتمي و وزارت امور خارجه
ببينيم.
 وي تاكيد كرد: اكنون در نوع محاسبه، تفسير ما پذيرفته و غالب شده كه اين گام بزرگي است و بايد از همكارانم و آقاي عراقچي بابت آن تشكر كنم، به‌ويژه آنكه رهبر معظم انقلاب و مسوولان عالي كشور بر اين موضوع تاكيد داشتند و آقاي صالحي نيز آن را پيگيري مي‌كرد. اگر اين سند تا يك ماه آينده نهايي نمي‌شد، مي‌توانست مشكلاتي درباره نحوه محاسبه مواد ايجاد كند كه خوشبختانه نهايي شد.

 يكي از گام‌هاي بسيار خوب برجام برداشته شد
كمالوندي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: معاون امور بين‌الملل و سخنگوي سازمان انرژي اتمي اعلام كرد: با موافقت اعضاي كميسيون مشترك برجام، معادل 130 تن اورانيوم به زودي وارد كشورمان مي‌شود. اين يكي از گام‌هاي بسيار خوب است كه برداشته شد و اعضاي كميسيون مشترك برجام با درخواست خريد كشورمان معادل 130 تن اورانيوم موافقت كردند. پيش‌تر هم حدود 220 تن از اين مواد وارد كرده بوديم كه درمجموع پس از توافق هسته‌يي، تاكنون حدود 350 تن از اين مواد در اختيار داريم كه با توجه به اينكه ذخاير بسيار خوبي محسوب مي‌شود ما را در موقعيت بسيار خوبي قرار مي‌دهد  كه براي تامين نيازمندي‌هاي‌مان داشته باشيم.

 قيمت بالاي چيني‌ها براي بازطراحي رآكتور اراك
وي همچنين درباره طرح موضوع بازطراحي رآكتور اراك و اختلاف‌نظر با چيني‌ها در اين خصوص، در نشست اخير كميسيون برجام گفت: همه مسائل ما و چيني‌ها حل شده و فقط يك مساله باقي مانده كه مربوط به قيمت است. تلقي ما اين است كه قيمت مطرح‌شده چيني‌ها در مقايسه با استانداردهاي بين‌المللي -با توجه به اينكه در آغاز كار قرار داريم- قيمت بالايي است. شايد طرف چيني فكر مي‌كند كه اين فقط موضوعي اقتصادي نيست و مي‌تواند سياسي هم باشد؛ به همين علت قيمت ارائه شده تا حدي بالاتر از نرخ‌هاي متعارف است. در مذاكراتي كه اخيرا انجام داديم چيني‌ها تا حد زيادي انعطاف نشان دادند؛ اگرچه هنوز براي ما كافي نيست. با اين حال مذاكره درباره قيمت، كار بازطراحي رآكتور اراك را به تاخير نمي‌اندازد، زيرا ما به موازات اين كار طراحي را پيش مي‌بريم و بخش عمده طراحي با اقدام متخصصان ايراني اجرا مي‌شود و نيازي به طرف چيني نداريم.


 

نظر شما