شناسهٔ خبر: 17389003 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تصمیمات اخیر کمیسیون برجام درباره محاسبه مواد غنی‌شده در تاسیسات هسته‌ای ایران

کمیسیون مشترک برجام در نشست اخیر خو در وین تصمیماتی را درباره نحوه محاسبه مواد غنی‌شده در تاسیسات هسته‌ای ایران اتخاذ کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس به نقل از سازمان انرژی اتمی ایران،کمیسیون مشترک برجام در نشست اخیر خود در وین در تاریخ 21 دی ماه درباره نحوه محاسبه مواد غنی شده در تأسیسات هسته‌ای کشورمان،‌ تصمیماتی را در چهار بند اتخاذ کرد.

متن کامل این تصمیمات به شرح زیر است.

جمهوری اسلامی ایران توضیحات و توجیهات فنی خود در رابطه با برنامه تدوین شده در خصوص انجام فعالیت­‌های حسابرسی مواد هسته­‌ای پادمان آژانس در کارخانه تولید پودر غنی شده (EUPP) UO2 را به کمیسیون مشترک ارائه کرد. کمیسیون مشترک مفاد این برنامه را مدنظر قرار داده و آن را بر اساس اختیار خود در مشاوره و ارائه راهنمایی در مورد موضوعات اجرایی براساس پارامترهای زیر تأیید کرد. شایان ذکر است که این تصمیم کمیسیون مشترک نمایانگر درک مشترک از دامنه تعهدات مربوط به برجام است:

۱- اورانیوم موجود با غنای پایین (LEU) موجود در تجهیزات EUPP  که بر اساس فرآیند تشریح شده زیر غیرقابل بازیابی تلقی شود، در شمول ذخایر اورانیوم غنی شده ایران مندرج در متن برجام قرار نمی‌گیرد، مشروط بر اینکه تا مدت 15 سال از روز اجرا، تأسیساتی با توان بازیابی اورانیوم با غنای پایین LEU برای چنین موادی احداث و یا به کار گرفته نشود. اگر، در آینده، ایران اورانیوم غنی شده به تجهیزات EUPP تزریق کند، روند زیر می‌تواند برای غیرقابل بازیابی تلقی­ کردن موارد مشابه آتی در تجهیزات (هولداپ)، مطابق نکات مندرج در بند (2) به کار گرفته شود.
۲- چنانچه آژانس بین­‌المللی انرژی اتمی تأیید کند که ایران اورانیوم رقیق شده به بخشی از تجهیزات EUPP که محلول اورانیل فلوراید را به دی اکسید اورانیوم و سیستم فرآوری ضایعات تبدیل می‌کند تا اندازه‌ای که مواد خروجی از آن بخش به سطح اورانیوم طبیعی یا کمتر برسد تزریق کند، مواد LEU موجود در تجهیزات EUPP (هولداپ) غیرقابل بازیابی تلقی خواهد شد. مواد حاوی اورانیوم غنی شده حاصل از مواد خروجی، مشروط به این که ایران در بازه زمانی مشخص شده زیر درجه غنای این قبیل مواد را به سطح اورانیوم طبیعی یا کمتر رسانیده باشد. در زمره ذخایر اورانیوم غنی شده مشمول برجام ایران محسوب نخواهد شد.
۲- میزان اورانیوم تخمینی غنی شده موجود در تجهیزات EUPP و مواد خارج شده در نتیجه فرآیند شرح داده شده در بند (2)، به شرط اینکه انجام فرایند بیش از 120 روز از آغاز آن طول نکشد، در زمره ذخایر اورانیوم غنی شده ایران مندرج در برجام محسوب نخواهد شد.
۴- کمیسیون مشترک در سطح کارشناسان، نگرانی‌های ایران در مورد تعریف ذخایر اورانیوم غنی شده به شکلی که در پاراگراف 56 ضمیمه یک برجام آمده است را مورد بررسی قرار خواهد داد.

انتهای پیام/

نظر شما