شناسهٔ خبر: 17388321 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفر نخست وزیر ژاپن به کشورهای حوزه پاسیفیک با اهدافی خاص

پکن - ایرنا - شینزو آبه نخست وزیر ژاپن از امروز (پنجشنبه) سفر دوره ای خود را به کشورهای فیلیپین، ‌استرالیا، اندونزی و ویتنام با اهدافی ویژه آغاز کرد و در اولین مقصد وارد مانیل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دولت ژاپن پیشتر با اعلام سفر دوره ای آبه، تاکید کرده بود که توکیو نگران توسعه طلبی منطقه ای چین است و بخشی از موضوعات مورد گفت و گوی نخست وزیر با رهبران کشورهای حوزه آسیا - اقیانوس آرام (پاسیفیک) در این سفر همین موضوع خواهد بود.
از سوی دیگر دولت ژاپن نگران است که دونالد ترامپ رییس جمهوری منتخب آمریکا تیز به دنبال تشدید حمایت گرایی تجاری یکجانبه باشد و این موضوع شرکت های ژاپنی را تحت فشار بگذارد.
امروز پنجشنبه یوشیهیدا سوگا سخنگوی ارشد دولت ژاپن در سخنانی تصریح کرد که این کشور یکی از اصلی ترین منابع سرمایه گذاری در آمریکاست.
با این وصف در جریان همین مصاحبه اعلام شد که ترامپ تاکید دارد ژاپن و برخی از کشورهای دیگر توازن تجاری با آمریکا ندارند و این مساله باید حل شود.
به همین سبب روزنامه ژاپن تودی امروز پنجشنبه اعلام کرد که «آبه» در کنار طرح منازعات دریایی با چین در این سفر دوره ای در باره تقویت روابط تجاری نیز با این کشورها گفت و گو خواهد کرد.
ژاپن از بروز چالش های فزاینده اقتصادی، سیاسی و امنیتی در منطقه آسیا و اقیانوس آرام نگران است و تاکید دارد باید روابط گسترده تر و مشارکت وسیع تری با کشورهای حاضر در این منطقه داشته باشد.
استرالیا و فیلیپین روابط بسیار نزدیکی با آمریکا دارند، اندونزی از کشورهای مطرح اتحادیه جنوب شرق آسیا موسوم به «آ.سه.آن» است، ویتنام نیز در حال گسترش روابط تجاری با ژاپن می باشد و این نشان می دهد هدف اصلی از سفر آبه به این کشورها همکاری بیشتر با آنها و مساعدت به گسترش روابط این کشور با آمریکاست که با این کشورها رابطه نزدیکی دارد.
افزون بر این گزارش ها نشان می دهد که ژاپن در کنار نگرانی از برنامه های اقتصادی آمریکا، ‌می خواهد توافقنامه های دوجانبه تجاری با کشورهای ذی ربط امضا کند.
شینزو آبه به نوشته «ژاپن تودی» در این سفر با رهبران این کشورها در باره توسعه طلبی چین در دریای جنوبی و اعزام ناو هواپیمابر این کشور به آبهای اقیانوس آرام غربی برای رزمایش هم گفت و گو خواهد کرد.
با این حال شینزو آبه در اولین مقصد خود در این سفر وارد مانیل پایتخت فیلیپین شد، جایی که رودریگو دوترته ریاست جمهوری آن را در ماه ژوئن (خرداد - تیر) بر عهده گرفت و اواخر سال گذشته میلادی رسما از ژاپن دیدار کرد و در این سفر نیز قرار است طرفین در باره توافقنامه های تجاری، ‌مبارزه با تروریسم و اجرای طرح های زیربنایی گفت و گو کنند.
فیلیپین امسال ریاست دوره ای «آ.سه.آن» را نیز در اختیار می گیرد و توکیو بسیار امیدوار است با نزدیک شدن به مانیل بتواند موضوع دریای جنوبی را از طریق این کشور در دستور کار کشورهای عضو قرار داده و فشار بیشتری بر چین وارد کند.
آبه در اولین مرحله از سفرش به فیلیپین همچنین قول کمک هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری را به این کشور داده است که برای توسعه اقتصادی و اجرای طرح های زیربنایی در مدت پنج سال در اختیار مانیل قرار خواهد گرفت.
ژاپن از بزرگترین سرمایه‌گذاران خارجی در فیلیپین به ویژه در بخش‌های الکترونیکی، سرویس‌های مالی و اتومبیل‌سازی محسوب می شود.
آبه روز شنبه وارد استرالیا می شود تا با «مالکولم ترنبول» همتای خود در باره روابط دو کشور، توسعه اقتصادی و اتحاد استرالیا و ژاپن و آمریکا گفت و گو کند.
«آبه» که هفدهم ژانویه به کشور باز می گردد، روز یکشنبه در اندونزی خواهد بود و پس از آن به ویتنام می رود تا پیشنهادی برای واگذاری کشتی های ویژه گشت زنی به آن کشور بدهد که می تواند توان دریایی ویتنام را در جزایر دریای جنوبی افزایش دهد و این البته باعث تشدید منازعات هانوی با پکن در این منطقه خواهد شد که پیشتر هم وجود داشته است.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی

انتهای پیام /*

نظر شما