شناسهٔ خبر: 17386552 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیر حوزه های علمیه کشور:

امام موسی صدر نقطه عطفی درخیزش های اسلامی یک قرن اخیر است

قم- ایرنا - مدیرحوزه های علمیه کشور با اشاره به ویژگی های بارز و برجسته امام موسی صدر گفت: حرکت ها و فعالیت های امام موسی صدر نقطه عطفی در خیزش ها و بیداری های اسلامی در حدود 100 تا 150 سال اخیر به شمار می رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی روز پنجشنبه در آیین رونمایی از کتاب «بررسی سیره اخلاقی تربیتی امام موسی صدر» در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی قم، اظهار داشت: اقدامات این متفکر و اندیشمند اسلامی از نقاط عطف مهم و راهبردی درلبنان، و به یک معنا در همه کشورهای منطقه است، و بدون تردید بخشی ازمنظومه و زنجیره حرکت های اسلامی در حرکت امام موسی صدر در لبنان تجلی پیدا می کند.
امام جمعه موقت قم اضافه کرد: در حقیقت حضور این روحانی عالی مقام با آن نگاه بزرگ، عمیق و انقلابی از آن جهت نقطه عطف مهمی محسوب می شود که این شخصیت کم نظیر، جامعه یک الی 2 میلیونی لبنان را بیدار و زنده کرد و روح و حیات جدیدی در آنها دمید و یک مجموعه ای را به خوبی سامان داد و امتداد آن مقاومت اسلامی حزب الله که امروز بر روی همه معادله های دنیا اثر گذار است، شکل گرفت.
وی افزود: آنچه که به برکت انقلاب اسلامی در لبنان به وقوع پیوست، مقاومت اسلامی به عنوان یک جریان زنده، فعال، پویا و اثر گذار درمنطقه و جهان است که بدون آن پایه ای که امام موسی صدر ریخت، به هیچ وجه به این سرعت نمی توانست شکل بگیرد.
آیت الله اعرافی ادامه داد: امام موسی صدر زیر بنای یک هویت و بازیابی شیعی اسلامی را بنا نهاد و هم به شیعیان و هم به سایر مسلمانان جان تازه ای بخشید، و روح تازه ای نیز در کالبد شیعیان برای مقاومت و مبارزه جهاد گونه دربرابر رژیم صهیونیستی ایجاد کرد، که این اقدام، کار کارستان و عظیمی بود که توسط ایشان رقم خورد.
وی با بیان اینکه نگاه موسی صدر به اسلام به عنوان یک دین تمدنی بوده است، خاطرنشان کرد: این دقیقا همان چیزی است که حضرت امام ندای آن را سر داد و تمدنی بودن اسلام و شمول و جامعیت اندیشه ناب اسلامی حقیقتی نهفته در درون قرآن و معارف دینی است.
امام جمعه موقت قم همچنین روحیه فقیر دوستی و فقیر نوازی، شجاعت و مقاومت و ارایه چهره جامع و جذاب از دین را از دیگر ویژگی های امام موسی صدر ذکر کرد، و افزود: امام موسی صدر در عین اینکه آرمان های خود را محکم و استوار نگه داشت و شیعه را از فقر و عقب ماندگی رهایی داد، هرگز در دام جنگ شیعه و سنی که امروز داعشی ها و گروهی از شیعیان و سنی های وابسته به انگلیس و آمریکا دنبال می کنند، گرفتار نشد.
اعرافی گفت: امام موسی صدر نه با جنگ مذهبی بلکه یک نگاه بلندی که فلسطین و آرمان فلسطین در وجود او قرار داشت شیعه را به اوج عزت و افتخار رساند و موجب کرامت و مجد و عظمت و سرافرازی آن شد.
وی با بیان اینکه امام موسی صدر در برابر ادیان دیگر نیز اهل منطق و تعامل بود، گفت: امروز مستکبران در درون حکومت اسلامی سیاست جنگ مذهبی و در جهان نیز سیاست جنگ دینی را دنبال می کنند، ولی همان زمان امام موسی صدر این 2 سیاست استکبار را به خوبی فهمید و مورد توجه قرار داد.
سید موسی صدر در 14 خرداد سال 1307 هجری شمسی در قم متولد شد.
وی مرجع دینی و سیاسی شیعیان بود که پس از هجرت از ایران به لبنان مجلس اعلای این کشور را تاسیس کرد و رهبری فکری و سیاسی شیعیان این کشور را عهده‌دار شد، او در میان شیعیان به امام موسی صدر مشهور است.
این عالم مجاهد در 9 شهریور 1357، طی سفری رسمی به لیبی به دعوت معمر قذافی حاکم این کشور ناپدید شد و تاکنون از سرنوشت او خبری در دست نیست.
کتاب بررسی سیره اخلاقی و تربیتی امام موسی صدر که به همت مرکز الگوسازی رفتار اسلامی مسطر و با همکاری موسسه امام موسی صدر، معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه، پارک علم و فن آوری و مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم تدوین و امروز رونمایی شد، دارای سه فصل است که فصل نخست آن شامل زندگینامه است ،در این فصل برای روشن شدن بخش‌های مختلف زندگی امام صدر در دوران طلبگی و دانشجویی با آیت الله جوادی آملی، دکتر مهدی محقق و دکتر فتح الله مجتبایی مصاحبه شده است.
فصل دوم کتاب نیز به بررسی اخلاق در زمینه‌های مختلف شخصیتی امام موسی صدر از جمله زندگی فردی، زندگی اجتماعی، فعالیت‌های سیاسی و… می‌پردازد، محتوای این بخش نیز از طریق گفت ‌وگوهای تحلیلی با صاحب نظران به دست آمده است.
فصل سوم کتاب هم شامل جمع بندی نهایی است که در آن با استفاده از مباحث دو فصل گذشته، گفت ‌و گوهایی با متخصصان حوزه روان‌شناسی انجام شده تا بتوان به مقوله الگوسازی برای جوانان امروز رسید.
7403/ 6133/خبرنگار محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی

انتهای پیام /*

نظر شما