شناسهٔ خبر: 17386152 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

کمالوندی عنوان کرد:

قیمت بالای چینی‌ها برای بازطراحی اراک/ انتقال 130 تن اورانیوم خریداری شده/پیوستن به «ایتر» به زودی

خبرگزاری صدا و سیما

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: آمریکایی‌ها در نشست برجام متعهد شدند، از آثار تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله علیه ایران (ISA) جلوگیری کنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش مشرق، بهروز کمالوندی در خصوص نشست کمیسیون مشترک برجام اظهار داشت: در این نشست، موضوع اعتراض جمهوری اسلامی ایران به نقض برجام به دنبال تمدید تحریم‌های ضدایرانی در کنگره و سنای آمریکا مطرح شد و بقیه کشورها نیز به نوعی با نگرانی ما همراه بودند.

وی افزود: در نشست کمیسیون مشترک تاکید شد که اگر آثار این تحریم‌ها بخواهد اجرایی شود قطعا نقض فاحش برجام انجام گرفته است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: در این نشست مسئولان آمریکایی به دیگر اعضای این کمیسیون نیز قول دادند که قطعا آثار تمدید آیسا در عرصه عمل وجود نخواهد داشت.

کمالوندی تصریح کرد: البته این نکات را آقای عراقچی معاون وزیر امور خارجه باید اعلام کنند، اما از نگاه ما، تمدید تحریم‌ها بر ضد ایران نقض برجام است و علی‌القاعده قرار نیست طبق قول آمریکایی‌ها اثر اجرایی داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به دیدگاه هیأت حاکمه جدید آمریکا راجع به برجام گفت: از نظر ایران، تمدید تحریم‌ها بر ضد ایران - آیسا - نقض برجام است؛ این موضوع همچنان روی میز قرار دارد و از دید برخی کشورهای نیز در کمیسیون مشترک، نقض محسوب شد و عملیاتی شدن آن می‌تواند شرایط را به گونه‌ای دیگر رقم بزند.  

* افزایش تولید 100 کیلو اورانیوم غنی شده ایران با پذیرش تفسیر ما از محاسبه این مواد

معاون امور بین الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: با پذیرش و اعمال تفسیر ما از نحوه محاسبه مواد غنی‌شده هسته‌ای، کار پاکسازی رسوبات تأسیسات هسته‌ای به زودی آغاز و 100 کیلوگرم فضای بیشتری برای تولید این مواد ایجاد می‌شود.

کمالوندی با تبیین جزئیات توافق در این خصوص گفت: امروز متن سندی را که در نشست کمیسیون مشترک برجام درخصوص نحوه محاسبه مواد غنی‌شده در تأسیسات هسته‌ای کشورمان توافق شد، منتشر می‌کنیم.

وی افزود: طبق این سند اصلاً بحث این نیست که قرار است میزان مواد غنی‌شده ما کمتر از 300 کیلوگرم باشد بلکه بالعکس، تفسیری که آنان داشتند با تفسیر ما متفاوت بود و به این علت ما تاکنون کار انبارگردانی را نگه داشته بودیم تا این موضوع مشخص و تفسیر ما حاکم شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری به آقای صالحی تاکید کرده بودند و آقای صالحی نیز در دستور کار قرار دادند‌، قرار نبود که تفسیر طرف مقابل را بپذیریم. با توجه به اینکه نظرهای ما تأمین شده است کار پاکسازی در داخل تجهیزات را آغاز می‌کنیم.

کمالوندی افزود: در این چارچوب از یک طرف به تجهیزات، مواد اورانیوم تهی شده تزریق می‌کنیم تا از آن طرف مواد اورانیوم طبیعی بگیریم و در پایان این کار محاسبه موادی که در داخل تجهیزات است که تحت عنوان موجودی آژانس باید آن را ثبت و ضبط کنیم به صفر می‌رسد.

وی اضافه کرد: مفهوم این اقدام این است که الان که در محاسبات 100 کیلوگرم در آنجا مواد وجود دارد عملاً 100 کیلوگرم فضای بیشتری برای تولید داریم پس مفهوم این اقدام این نیست که ما ذخایرمان را کاهش می‌دهیم یا توافق می‌کنیم که ذخایرمان کم شود بلکه تمام نظر ما در این سند تأمین شده است و امروز می‌توانیم آن را در سامانه سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه ببینید.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: این موضوعی اختلافی بود و به همین علت ما کار انبارگردانی مواد را که باید در پایان سال مشخص می‌کردیم به چه مقدار مواد در کجا؟ چقدر در تجهیزات و بخش‌های مختلف مانند کارخانه سوخت و دیگر تأسیسات هست؟ باید مشخص می‌کردیم اما این کار را عقب انداختیم تا سندی تنظیم شود.

* حدود 4 ماه مذاکره کردیم تا در سند نظر ما حاکم شود

کمالوندی ادامه داد: تنظیم این سند باید به نحوی می‌بود که تفسیر ما در این خصوص حاکم شود به همین منظور حدود 3 تا 4 ماه مذاکره کردیم و در نهایت به سندی منجر شد که مقبول ما باشد و مشکل را حل و فصل می‌کند مشکلی که به تفسیر متفاوت درباره نحوه محاسبه 300 کیلوگرم مواد‌ غنی‌شده مربوط می‌شد.

وی تاکید کرد: اکنون در نوع محاسبه، تفسیر ما پذیرفته و غالب شده که این گام بزرگی است و باید از همکارانم و آقای عراقچی بابت آن تشکر کنم به ویژه آنکه رهبر معظم انقلاب و مسئولان عالی کشور بر این موضوع تاکید داشتند و آقای صالحی نیز آن را پیگیری می‌کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اگر این سند تا یک ماه آینده نهایی نمی‌شد می‌توانست مشکلاتی را درباره نحوه محاسبه مواد ایجاد کند که خوشبختانه نهایی شد.

* نگرانی ما در خصوص آیسا نگرانی دیگر کشورها نیز بود

کمالوندی همچنین درباره جزئیات مذاکرات نشست اخیر کمیسیون برجام اظهار داشت: اصل این قضیه را از آقای عراقچی باید بپرسید اما موضوع اعتراض ما به نقض برجام حداقل به صورت شکلی در پی تمدید قانون آیسا در این نشست مطرح شد و نگرانی ما تقریباً نگرانی دیگر کشورها نیز بود و آنان در پی این هستند که به این مسائل خاتمه داده شود.

وی تاکید کرد: موضوع مهمی که مطرح شد بحث آثار تحریم‌هاست که طبعاً اگر قرار بر این باشد که آثارش عملیاتی شود قطعاً نقض فاحش برجام خواهد بود.

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: در آن نشست آمریکایی‌ها قول دادند و متعهد شدند که از عملیاتی شدن آثار این قانون از طریق «ویو» جلوگیری خواهند کرد و  تمدید قانون آیسا آثار عملی نخواهد داشت.

کمالوندی افزود: البته قبلاً دیدگاه‌هایمان را به صورت مفصل در این خصوص مطرح کرده بودیم و در نشست کمیسیون مشترک نیز از طریق دیگر کشورهای عضو در این خصوص تبادل نظر شد.

وی گفت: موضوع مهم آثار تمدید قانون آیسا است که قطعاً به هیچ عنوان نباید آثاری داشته باشد و مسئولان آمریکایی نیز در این خصوص نه فقط به ما که به دیگر اعضای 1+5 در کمیسیون مشترک قول دادند که قطعاً آثاری نخواهد داشت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین درباره انتشار برخی خبرها مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها نقض برجام را نپذیرفتند، اظهار داشت: اجازه دهید جزئیات را افرادی که در جلسه حضور داشتند به ویژه آقای عراقچی مطرح کنند.

* تمدید آیسا نقض برجام است

کمالوندی گفت: نکته مهم این است که در موضوعات حقوقی معمولاً تفاوت دیدگاه بین افراد مختلف وجود دارد. در این مورد خاص دیدگاه ما به طور قطع، نقض برجام است زیرا تاریخ پایان قانون آیسا مشخص بود که 31 دسامبر 2016 تعیین شده است و وقتی به مدت 10 سال تمدید می‌شود، حداقل به لحاظ شکلی نقض تلقی می‌شود.

وی افزود: البته آثار این قانون مهم‌تر نیز هست و نکته مهم این است که آمریکایی‌ها تعهد دادند که به هیچ عنوان آثاری نخواهد داشت و وقتی آثاری ندارد گو اینکه وجود ندارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: با این حال باید دید که در یک هفته آینده هیأت حاکمه جدید آمریکا نحوه برخوردش با موضوعات چگونه خواهد بود و آیا آنان به تعهد دولت آمریکا متعهد می‌مانند یا خیر.

کمالوندی ادامه داد: براساس آن قطعاً تصمیم گرفته خواهد شد اما نکته مهم موضوع آثار تمدید قانون تحریم‌های ایران است که علی‌القاعده قرار نیست هیچ آثاری داشته باشد.

وی گفت: از دید ما این موضوع قطعاً نقض برجام هست همچنانکه از دید برخی اعضای 1+5 نیز همانطور است گرچه ممکن است همه همراه نباشند.

معاون سازمان انرژی اتمی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا نشست وزرای خارجه برای پیگیری شکایت ما از نقض برجام برگزار می‌شود، اظهار داشت: اجازه دهید پس از مشورت در این باره سخن بگویم زیرا هنوز آقای رحیمیان نماینده این سازمان در نشست کمیسیون مشترک را ندیده ام.

کمالوندی افزود: با آقای عراقچی نیز درخصوص موضوع دیگری جلسه داشتیم و هنوز درباره اینکه راهبرد ما در این مورد چیست صحبتی نکرده‌ایم به هر حال مسائل مرتبط با این موضوع باید در سطوح مختلف به ویژه به آقای رئیس‌جمهور و هیأت نظارت بر برجام گزارش شود تا پس از آن تصمیم بگیریم.

* 130 تن اورانیوم خریداری شده به زودی وارد کشور می‌شود

معاون امور بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: با موافقت اعضای کمیسیون مشترک برجام معادل 130 تن اورانیوم به زودی وارد کشورمان می‌شود. 

کمالوندی گفت: این یکی از گام‌های بسیار خوب است که برداشته شد و اعضای کمیسیون مشترک برجام با درخواست خرید کشورمان معادل 130 تن اورانیوم موافقت کردند. 

وی افزود: پیشتر هم حدود 220 تن از این مواد وارد کرده بودیم که در مجموع از پس از توافق هسته‌ای تاکنون حدود 350 تن از این مواد در اختیار داریم که با توجه به اینکه ذخایر بسیار خوبی محسوب می‌شود و ما را در موقعیت بسیار خوبی قرار می‌دهد. 

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: البته ما برای صنعتی شدن نیاز به منابع بیشتری داریم به همین علت هم در داخل کشور کار اکتشاف و استخراج را با اولویت پیگیری می‌کنیم. 

کمالوندی ادامه داد: از طرف دیگر به بازارهای دنیا نیز توجه داریم که اکنون فضا باز شده و این نخستین بار است که کانال خرید با تأمین این میزان نسبتاً زیاد از اورانیوم برای کشورمان موافقت کرده است تا به موازات رشد صنعت هسته‌ای مواد لازم را برای تأمین نیازمندی‌هایمان داشته باشیم.

* اختلاف با چینی‌ها درباره بازطراحی راکتور اراک

وی همچنین درباره طرح موضوع بازطراحی رآکتور اراک و اختلاف نظر با چینی‌ها در این خصوص در نشست اخیر کمیسیون برجام گفت: معمولاً در نشست کمیسیون همه موضوعات مطرح و بررسی می‌شود و در این باره نیز گزارشی از جانب هیأت ایرانی و چینی ارائه شد. 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: همه مسائل ما و چینی‌ها حل شده و فقط یک مسأله باقی مانده که مربوط به قیمت است. تلقی ما این است که قیمت مطرح شده چینی‌ها در مقایسه با استانداردهای بین‌المللی با توجه به اینکه در آغاز کار قرار داریم قیمت بالایی است. 

کمالوندی اضافه کرد: شاید طرف چینی فکر می‌کند که این فقط موضوعی اقتصادی نیست و می‌تواند سیاسی هم باشد به همین علت قیمت ارائه شده تا حدی بالاتر از نرخ‌های متعارف است. 

وی گفت: در مذاکراتی که اخیرا انجام دادیم چینی‌ها تا حد زیادی انعطاف نشان دادند اگرچه هنوز برای ما کافی نیست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: با این حال مذاکره درباره قیمت، کار بازطراحی رآکتور اراک را به تأخیر نمی‌اندازد زیرا ما به موازات این کار طراحی را پیش می‌بریم و بخش عمده طراحی با اقدام متخصصان ایرانی اجرا می‌شود و نیازی به طرف چینی نداریم.

کمالوندی خاطرنشان کرد: آن بخشی که چینی‌ها باید انجام دهند مرور طراحی‌هاست که به محض آنکه به پایان برسد آن سند هم آماده می‌شود که مبنای محاسبات و پرداخت‌ها را مشخص می‌کند و ما تا آخرین لحظه در تلاشیم که قیمت‌ها را کاهش دهیم. 

وی ابراز امیدواری کرد با اقداماتی که در زمینه‌های سیاسی کرده‌ایم و پیگیری‌های دیگر وزارت امور خارجه، نتیجه مطلوب در این خصوص حاصل شود. 

معاون سازمان انرژی اتمی همچنین درباره نشست امروز مسئولان این سازمان با برخی مسئولان وزارت امور خارجه گفت: معمولاً هر دو یا سه هفته در جلساتی مسائل فنی را با یکدیگر مرور و هماهنگ می‌کنیم به ویژه آنکه باید مسئولان وزارت خارجه از مسائل فنی آگاه شوند تا در مذاکرات اشراف کامل داشته باشند. 

کمالوندی افزود: در جلسه امروز نیز مسائل مختلف مانند مذاکرات با چینی‌ها موضوع ایزوتوپ‌های پایدار، مذاکرات با روس‌ها، مواضع دولت جدید آمریکا و راهبردهایی که در این خصوص باید اتخاذ شود با نگاه به آینده و اقداماتی که باید در صنعت هسته‌ای صورت گیرد، بررسی شد. 

وی همچنین درباره زمان برگزاری نشست هیأت نظارت بر اجرای برجام گفت: اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم اما علی‌القاعده پس از ارائه گزارش نشست کمیسیون مشترک برجام به رئیس‌جمهور باید این موضوع در هیأت نظارت بر برجام بررسی شود. 

معاون سازمان انرژی اتمی همچنین با اشاره به اقدامات کارشناسان این سازمان به ویژه امضای توافق همکاری با کشورهای مختلف در زمینه هسته‌ای را گشایش در عرصه بین‌المللی دانست و از‌ برقراری تعامل بسیار خوب با کشورهای صاحب این فناوری در چارچوب منافع کشورمان خبر داد.

کمالوندی همچنین با اشاره به نزدیک شدن به عضویت کشورمان در پروژه ایتر گفت: این موضوع به مراحل نهایی رسیده است و در پیام تسلیت مدیرکل ایتر به آقای صالحی بابت درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ابراز امیدواری شده است که به زودی شاهد امضای قرارداد نهایی در این خصوص باشیم که این تحولی بسیار مهم در صنعت هسته‌ای کشورمان محسوب می‌شود.

نظر شما