شناسهٔ خبر: 17385683 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران:مردم محصولات تراریخته را با اطمینان مصرف کنند

کرج - ایرنا- رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران در کارگاه آموزشی محصولات تراریخته که در پارک علم و فناوری استان البرز برگزار شد گفت: مردم محصولات تراریخته را با اطمینان مصرف کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، دکتر بهزاد قره یاضی روز پنجشنه در این گارگاه آموزشی افزود:: درحالی که سالهاست در مورد سلامت یا مضر بودن محصولات اصلاح ژنتیکی شده ' تراریخته ' اختلاف نظر وجود دارد، یک مطالعه 2 ساله که بر اساس بررسی مقالات 30 سال گذشته است نشان می دهد این محصولات هیچ ضرری برای بدن ندارند و به محیط زیست هم آسیب نمی زنند.
وی اظهار کرد: مطالعات حاصل از 900 مقاله چاپ شده در 30 سال گذشته که به همت 20 دانشمند گردآوری شده نشان می دهد که محصولات تراریخته هیچ ضرری برای سلامتی و محیط زیست ندارد.
قره یاضی بیان کرد: اصلاح ژنتیکی محصولات در اوایل دهه 1980 میلادی برای بهبود طعم، کیفیت، ظاهر و افزایش ویتامین ها و مواد معدنی محصولات آغاز شد.
رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران ادامه داد: محصولات تراریخته علاوه بر اینکه برای سلامتی مضر نیستند؛ بلکه با کاهش مسمومیت ناشی از انواع حشره کش و افزایش سطح ویتامین، در حفظ سلامتی نقش دارند.
قره یاضی با اشاره به اینکه برخی از محصولات تراریخته خاصیت ضد حشرات دارند، خاطرنشان شد: این خاصیت نه تنها تنوع گیاهان و حشرات را کاهش نمی دهد بلکه سبب افزایش تنوع زیستی می شود و از طرفی این محصولات هیچ اثر مخربی روی حیوانات دیگر ندارند.
وی تصریح کرد: این محصولات به نفع کشاورزان است و آنان را متحمل ضرر نمی کند.
وی با اشاره به برخی از شائبه ها در جامعه در خصوص محصولات کشاورزی گفت: نباتات اصلاح شده و گیاهان تراریخته 2 مقوله جدا و در دو چارچوب متفاوت کشاورزی سنتی و مدرن هستند.
قره یاضی یاد آور شد: گیاه تراریخته به گیاهی اطلاق می‌شود که ساختار ژنتیکی آن برای افزایش مقاومت گیاه به برخی آفات یا بیماری های گیاهی و برای بهبود عملکرد گیاه و بهره وری کشاورز، از طریق مهندسی ژنتیک تغییر یافته باشد.
وی گفت: هدف ازمهندسی ژنتیک درگیاهان انتقال یک یا چند ژن به گیاه است که در صورت موفقیت، یک ویژگی جدید به گیاه می‌بخشند، این ویژگی جدید معمولاً در گیاهان هم خانواده یافت نمی‌شود، به همین دلیل انتقال ژن یا ژن های عامل این ویژگی از طریق روش های متداول اصلاح نباتات محقق نخواهد شد.
وی بیان کرد: نمونه‌های استفاده از گیاهان تراریخته با صفتی چون مقاومت به یک آفت، بیماری یا خشکی را می‌توان در کشاورزی مدرن یافت.
رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران افزود:در زمان حاضر نوع محصولات تراریخته ای که در دنیا هستند و به لحاظ تجاری وجود دارند، بسیار محدود است، سویا، پنبه، کلزا و ذرت چهار گیاه تراریخته تجاری سازی شده در دنیا هستند.
قره یاضی با بیان اینکه در واردات روغن های گیاهی امکان ورود روغن این چهار گیاه وجود دارد، گفت: به غیر از این چهار گیاه که در دنیا به طور عمده تولید می شود، تا به حال گزارش مستندی مبنی بر تولید برنج و فلفل تراریخته یا حتی گوجه فرنگی تراریخته وجود ندارد، این گیاهان نه در کشور تولید و نه به بازار ما وارد می شود.
وی همچنین با اشاره به وجود فلفل دلمه ای رنگی، انواع برنج هندی و گوجه فرنگی دگمه ای در بازار تاکید کرد: صرف نظر از درستی یا نادرستی صحبت هایی که درباره تراریخته ها می شود، ما باید بین این قبیل فرآورده ها با محصولاتی که در چارچوب کشاورزی سنتی اصلاح شده اند، فرق بگذاریم.
به گفته وی، برنج های هندی، ذرت های رنگی و فلفل دلمه ای رنگی تراریخته نیستند، بلکه گیاهان اصلاح شده ای هستند که به روش اصلاح گیاه در کشاورزی سنتی حاصل شده اند.
قره یاضی اضافه کرد: عرضه توت فرنگی سفید، هندوانه زرد و برخی از گیاهان با رنگ های متفاوت در کشور به دلیل تلاقی رقم های مختلف گیاهان با هم در کشت یا آوردن رقم های متفاوت از مناطق خاص و کشت آنها در کشور است؛ اینها به هیچ وجه تغییر ژنتیکی پیدا نکرده اند و از طریق بیوتکنولوژی مدرن یا انتقال ژن، دست ورزی نشده اند؛ بلکه تنها از طریق روش اصلاحی، اصلاح شده اند.
وی با اشاره به اینکه رنگ این گیاهان نیز به خاطر یک ماده غذایی خاص یا ماده رنگی خاص، تغییرکرده است و به دلیل تغییرات ژنتیکی یا انتقال ژن نیست، گفت: در خصوص تراریخته ها، تنها چهار گیاه سویا، ذرت، کلزا و پنبه به تجاری سازی رسیده و در سبد واردات کشورها قرار دارد.
وی اظهار داشت: فلفل دلمه ای رنگی، توت فرنگی سفید، هندوانه زرد و برخی از میوه ها و سبزیجات که در رنگ ها و شکل های متفاوت به بازارعرضه می شوند، از نظر فواید وسلامت غذایی مشکلی ندارند.
وی افزود: این گیاهان به لحاظ فواید و سلامت غذایی ضرری ندارند و چه بسا بعضی از آنها خاصیت غذایی بیشتری در مقایسه با گیاهان مشابه خود داشته باشند، در این زمینه اداره کل غذا و دارو کاملا روی عرضه این محصولات در بازار نظارت دارد و می داند که چه چیزی در بازار توزیع می شود.
2819 / 6155 خبرنگار: مهین مالمیر انتشار دهنده: محمد عزیزپور

انتهای پیام /*

نظر شما