شناسهٔ خبر: 17385571 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کمالوندی عنوان کرد:

آمریکایی‌ها قول داده‌‌اند که تمدید آیسا بر برجام تاثیرگذار نخواهد بود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اعتراض ایران به نقض برجام توسط آمریکا در نشست کمیسیون مشترک در وین مطرح شد، گفت: آمریکایی‌ها قول داده‌اند که تمدید آیسا بر برجام تاثیرگذار نخواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگویی عنوان کرد: تمدید قانون آیسا حداقل به صورت شکلی نقض برجام است.

وی با بیان اینکه موضوع اعتراض ایران به نقض برجام در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین مطرح شد و بقیه کشورها هم اعتراض خود را مطرح کردند، اظهار داشت: بقیه کشورها با نگرانی ما همراه هستند و این کشورها به دنبال راهی هستند که مسائل خاتمه داده شود.

کمالوندی ادامه داد: موضوع مهمی که مطرح شده بحث آثار این تحریم است که اگر بخواهد عملیاتی شود، قطعا نقض فاحش برجام خواهد بود.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: آمریکایی‌ها قول محکمی در این خصوص داده و متعهد شده‌اند که از آثار آن (قانون آیسا) جلوگیری می‌کنند. از طریق ویو (waive) تمدید این قانون آثار عملی نخواهد داشت و این مجموعه نظراتی است که از طرف کشور ما به صورت مفصل مطرح شده و با کشورهای دیگر هم تشریک مساعی و تبادل نظر شده است.

وی ادامه داد: موضوع مهم بحث آثار این تمدید است که قطعا و به هیچ وجه نباید آثاری داشته باشد و مسئولان آمریکایی هم این قول را داده‌اند، نه تنها به ما بلکه به اعضای دیگر کمیسیون مشترک و طرف‌های مذاکره‌کننده این قول را داده‌اند که قطعا تمدید این تحریم‌ها آثاری نخواهد داشت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در موضوعات حقوقی به طور اصولی معمولا تفاوت دیدگاه و تفاوت نظر بین افراد مختلف بر سر یک موضوع خاص وجود دارد، در این مورد از دید ماه به طور قطع نقضی صورت گرفته از این جهت که تاریخ و پایان این قانون مشخص بوده که در تاریخ 31 دسامبر 2016 این قانون پایان یافته و وقتی برای 10 سال تمدید می‌شود به صورت شکلی نقض صورت گرفته و آثار آن مهم‌تر از این است و نکته مهم این است که آمریکایی‌ها تعهد داده‌اند که این تمدید به هیچ وجه آثاری نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: عملا وقتی آثاری ندارد، یعنی وجود ندارد، اما به هر حال باید دید در یک هفته آینده هیأت حاکمه جدید که می‌آید برخوردش چگونه است و آیا به این تعهد دولت آمریکا متعهد می‌ماند یا خیر و براساس آن تصمیم گرفته خواهد شد.

کمالوندی که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، افزود: اما نکته مهم موضوع همان مسئله آثار این تمدید است که علی القاعده قرار نیست آثاری داشته باشد، اما اینکه این تمدید نقض است از دید ما قطعا نقض است. از دید برخی از اعضای 1+5 هم همینطور است، اگر چه ممکن است برخی همراه نباشند و یک موضوعی است که همچنان روی میز است و مطالبه ما می‌تواند باشد، اما عملیاتی شدن آثار آن می‌تواند شرایط را به گونه‌ای دیگر تغییر دهد.

به گزارش فارس، ششمین نشست کمیسیون مشترک برجام به درخواست ایران روز سه‌شنبه 21 دی ماه در شهر وین برگزار شد.

انتهای پیام/

نظر شما