شناسهٔ خبر: 17385196 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

اسرائیل به دنبال ساخت شهرک در قلب محله فلسطینی‎

رژیم صهیونیستی قصد دارد پس از تخریب خانۀ عامل عملیات شهادت‌طلبانۀ اخیر در قدس اشغالی، به جای این ساختمان حدود 2 هزار و 500 واحد مسکونی غیرقانونی برای صهیونیست‎‏ها بسازد.

صاحب‌خبر -

تل‌آویو پیشتر دستور تخریب خانۀ فادی القنبر را در محلۀ جبل مکبر در جنوب بیت‎المقدس شرقی داد بود. 

شبکۀ 10 تلویزیون عبری‎زبان اسرائیل روز چهارشنبه گزارش داد مقامات اسرائیلی قصد دارند این 2 هزار و 500 واحد مسکونی را بر خرابه‏‎های خانۀ القنبر و مناطق وسیعی در اطراف آن بسازند.

سیاست رژیم صهیونیستی در تخریب خانۀ عاملان فلسطینی عملیات‎های شهادت‌‎طلبانه منجر به بی‌خانمان شدنِ خانوادۀ فادی 28 ساله خواهد شد. این درحالی است که چنین اقدامی مجازات جمعی محسوب شده و ناقض قوانین بین‏‌‎المللی است. 

پس از انتشار این گزارش یک سخنگوی مقامات اسرائیلی قدس اشغالی که نامش ذکر نشده است ادعا کرد طرح ساخت این واحدهای مسکونی سال گذشته تصویب شده و به وقایع اخیر ارتباطی ندارد.

بر اساس گزارش‌‎ها مقامات اسرائیلی خواستار مجازات شدید خانوادۀ فادی قنبر هستند. این جوان فلسطینی در تاریخ 19 دی در عملیاتی شهادت‌طلبانه با کامیون به یک گروه از سربازان رژیم صهیونیستی حمله کرد و چهار تن از آن‌‏ها را کشت.

نظامیان رژیم صهیونیستی با شلیک گلوله به فادی وی را به شهادت رساندند.

قرار است مجوز اقامت مادر و 12 عضو دیگر خانوادۀ این جوان فلسطینی در بیت‌المقدس اشغالی لغو شود و این امکان وجود دارد که نظامیان اسرائیلی آن‎‏ها را به زور به باریکۀ غزه و یا حتی سوریه انتقال دهند.

رژیم صهیونیستی بخش شرقی بیت‌المقدس را به اشغال خود درآورده و سرتاسر بیت‌المقدس را پایتخت خود نامیده است.

این رژیم همچنین اخیراً اعلام کرد قصد دارد در سال جاری میلادی به‌تلافی تصویب قطعنامۀ 2334 شورای امنیت سازمان ملل که خواستار توقف تمامی فعالیت‌های شهرک‌سازی این رژیم در اراضی اشغالی فلسطین شده بود، بیش از 6 میلیون دلار از کمک‌های مالی خود را به نهادهای سازمان ملل قطع کند.

شورای امنیت سازمان ملل در تاریخ 3 دی و در اقدامی تاریخی قطعنامۀ‌ توقف فوری فعالیت‌های شهرک‏‌سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطینیان را با 14 رأی موافق در مقابل یک رأی ممتنعِ امریکا تصویب کرد.

بر اساس اعلام سازمان‎های مردم‎نهاد، رژیم صهیونیستی بلافاصله پس از تصویب این قطعنامه و باوجود مخالفت‎های بین‌المللی مجوز ساخت یک ساختمان چهار طبقه را برای مهاجران یهودی در شرق بیت‎المقدس اشغالی صادر کرد.

همچنین در اواسط ماه جاری نفتالی بنت، وزیر آموزش راست‌گرای رژیم صهیونیستی و رئیس حزب موسوم به خانۀ یهودی، از طرح لایحه‎ای برای الحاق یک شهرک اسرائیلی‌نشین به سرزمین‎های اشغالی تل‌آویو در خاک فلسطین خبر داد.

بیش از نیم میلیون اسرائیلی در بیش از 230 شهرک یهودی‌نشین که رژیم صهیونیستی بعد از جنگ 1967 و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانۀ باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است، زندگی می‌کنند. درحالی‌که تمامی شهرک‎های اسرائیلی مطابق با قوانین بین‌المللی غیرقانونی هستند، رژیم تل‌آویو تاکنون به درخواست‌های بین‌المللی برای توقف فعالیت‌های ساخت‌و‎ساز غیرقانونی خود، بی‌اعتنایی کرده است.

سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان، شهرک‌‌های اسرائیلی ساخته‌شده در کرانۀ باختری و بیت‌المقدس را غیرقانونی می‌دانند چراکه رژیم صهیونیستی در جنگ سال 1967 این سرزمین‌ها را اشغال کرده و بر مبنای کنوانسیون ژنو هرگونه ساخت‌وساز از سوی اشغالگر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع و غیرقانونی است.

عملیات شهادت‌طلبانۀ فادی القنبر درحالی اجرا شد که فلسطینیان معترض از مهرماه سال گذشته انتفاضۀ سوم را برای مقابله با تجاوز نظامیان رژیم صهیونیستی آغاز کرده‏‎اند.

جنبش‎‏های مقاومت حماس و جهاد اسلامی از این عملیات به عنوان یک واکنش طبیعی از سوی فلسطینی‎ها در مقابل تجاوز صهیونیست‌ها به خاک فلسطین و برخورد خشن و بی‌‍رحمانۀ آن‏‌ها با فلسطینیان نام برده‌اند.

تل‌آویو برای متوقف کردن اعتراض‌ فلسطینیان، سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای اعمال کرده است که ازجملۀ آن‌ها می‎توان به ممنوعیت برگزاری نماز در مسجدالاقصی برای افراد کمتر از 40 سال، بازداشت‌های بدون حکم قضایی و سرکوب و ارعاب معترضان فلسطینی با شلیک گلوله‎های جنگی، اشاره کرد.

مرکز مطالعات قدس روز 25 آذر در گزارشی شمار شهدای انتفاضۀ قدس را 268 نفر اعلام کرد.

نظر شما