شناسهٔ خبر: 17383674 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

با هزینه ای کمتر از یک دلار

سانتریفیوژ پزشکی با کاغذ و نخ ساخته شد +عکس

مهندسان علوم زیستی در دانشگاه استانفورد توانسته اند سانتریفیوژی بسازند که هزینه ساخت آن کمتر از یک دلار و تنها ۲۰ سنت است اما می تواند برای گروه پزشکی بسیار کارآمد باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، سانتریفیوژهای پزشکی که مواد موجود در مایعات را با چرخش های سریع از یکدیگر جدا می کنند، دستگاه هایی کارآمد اما بسیار گران هستند. تقریبا این سانتریفیوژها در آزمایشگاه های سراسر دنیا وجود دارند.

به دلیل گرانبها بودن و نیاز به الکتریسیته، نمی توان انتظار داشت یک سانتریفیوژ را در کلینیک های مناطق دورافتاده دید. در همین راستا مهندسان علوم زیستی استانفورد جایگزینی ساده برای آن ساخته اند که هزینه آن فقط ۲۰ سنت است و نیاز به الکتریسیته هم ندارد. آنها برای ساخت این سانتریفیوژ ارزان قیمت از یک اسباب بازی الهام گرفتند.

این دستگاه را خیلی ساده می توان ساخت، یک دیسک کوچک و یک دکمه که از میان آنها یک تکه نخ دوبار رد شده است. کافی است نخ ها به آرامی کشیده شوند و دکمه با سرعت می چرخد.

سعد باملا یکی از مخترعان این دستگاه که «پیپرفیوژ» نام دارد، در این باره می گوید: من در کودکی به عنوان اسباب بازی، با این دستگاه بازی می کردم اما در آن زمان نمی دانستم تا چه حد سریع می چرخد. بنابراین با یک دوربین سرعت بالا از آن فیلمبرداری کردم.

این اسباب بازی با سرعت ۱۰ تا۱۵ هزار RPM می چرخد که تقریبا با میزان سرعت سانتریفیوژ یکسان است.

این گروه از مهندسان مدتی زمان صرف مطالعه سرعت حرکت چرخش کردند. سپس این گروه صفحه ای از کاغذ را همراه دیسک در دستگاه قرار دادند که می توان در آن شکافی ایجاد کرده و یک آمپول خون یا مایعات دیگر را در آن قرار داد.

با کشیدن نخ ها به مدت یک تا دو دقیقه این دستگاه ارزان می تواند نتیجه ای را حاصل کند که ارزش آن بسیار فراتر از قیمت آن است.

نظر شما