شناسهٔ خبر: 17382667 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی:

چاه‌های غیرمجاز حوضه دریاچه ارومیه مسدود شدند

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: این شرکت تاکنون بیش از ۸ هزار حلقه چاه غیرمجاز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را مسدود کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش آناج، جلیل زاده با اشاره به انسداد چاه‌های غیرمجاز حوضه آبریز دریاچه ارومیه اظهار داشت: با انسداد این چاه‌ها سالانه از برداشت بیش از ۷۲ میلیون مترمکعب آب جلوگیری شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون در چهار هزار و ۲۴۴ چاه کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه دستگاه‌های کنتور هوشمند نصب شده است اظهار کرد: تا پایان امسال همه چاه‌های کشاورزی این منطقه به کنتور‌های هوشمند مجهز می‌شوند.

وی اضافه کرد: با نصب این کنتورها، از اضافه برداشت ۲۲ میلیون مترمکعب آب جلوگیری شده است.

وی همچنین اعلام کرد: ۵۸۲ استخر حاشیه دریاچه ارومیه با حجم برداشت ۸ میلیون مترمکعب در سال قلع و قمع شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، شناسایی و توقف عملیات حفاری دو هزار و ۹۰۴ حلقه چاه غیرمجاز، توقیف هزار و ۵۰۳ دستگاه حفاری غیرمجاز و جمع آوری ۵۰۹ دستگاه موتور پمپ در حاشیه رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه را از دیگر اقدات آب منطقه‌ای استان برای مدیریت مصرف آب در این حوضه ذکر کرد.

جلیل زاده با اشاره به اقدامات دولت برای انتقال آب به دریاچه ارومیه گفت: با تکمیل طرح کانی سیب تا پایان بهمن امسال، سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به این دریاچه منتقل و حدود ۳۰ درصد نیاز آبی این دریاچه تأمین خواهد شد.

وی مشارکت عمومی همه مسئولان، ذینفعان، مردم و تشکل‌های مردم نهاد و صرفه جویی در مصرف آب در بخش‌های مختلف صنـعت، کشاورزی و خانگی را برای احیاء دریاچه ارومیه ضروری دانست.

نظر شما