شناسهٔ خبر: 17381650 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

مصاحبه الجزیره با موسویان دربارۀ هاشمی رفسنجانی

سیدحسین موسویان در گفتگو با شبکه قطری الجزیره، چند ویژگی برجسته آیت الله را برشمرد.

صاحب‌خبر -
در این گفتگو که صادق زیباکلام و همچنین گرانمایه، دیگر کارشناس سیاسی نیز شرکت داشتند، موسویان مهمترین ویژگیهای آیت الله را برشمرد.

به گزارش نامه نیوز ، اهم مطالبی که سیدحسین موسویان، عضو ارشد تیم پیشین هسته‌ای کشورمان در این گفتگو مطرح کرد، بدین شرح است: 

*رفسنجانی مرد صلح و همکاری در روابط خارجی و توسعه و سازندگی درایران بود.

*او در پیدایش نظام جمهوری اسلامی نقش مهمی ایفاء کرد و سالها تبعید و زندان و شکنجه را بجان خرید.

*در پروسه انتقال از نظام شاهنشاهی به نظام جمهوری اسلامی نقش مهمی داشت بگونه ای که مردم با سلامت و آرامش طی انتخاباتی به نظام جمهوری اسلامی و
قانون اساسی رای دادندوپروسه تنقال از یک نظتم به نظامی دیگر بخوبی انجام شد.

*بعد از استقرار جمهوری اسلامی با فرماندهی موثر توانست جنگ رابنحو شایسته مدیریت و آبرومندانه به پایان برساند.

*بعد از جنگ نهضت سازندگی را در ایران براه انداخت تا کشور بازسازی شود.

*بعد از ریاست جمهوری هم نقش کلیدی در ممانعت از چرخش انقلاب به سمت افراطگرایی راست یا چپ داشت بطوریکه مهمترین میراث او را میتوان طرز

تفکر اعتدالی و نفی افراط گرایی در سیاست داخلی و خارجی دانست.

*او مجددانه تلاش کرد که کشور و ملتی معتدل و پیشرفته، شایسته دین و تاریخ ایرانیها ساخته شود بنحویکه با همسایگان هم در صلح باشند.

*تشییع جنازه هاشمی، بعد از امام، بزرگترین تشییع جنازه تاریخ حداقل یکصد ساله ایران است. حضور مردم حاکی از احترام به او و حمایت از تفکر میانه روی در سیاست داخلی و خارجی بود

سفیر پیشین کشورمان در آلمان همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد جانشین رهبری بعد از هاشمی افزود:

مراجع ایران معمولا 95تا 100 سال عمر میکنند. حضرت ایت الله خامنه ای 78 سال دارند و لذا تا بیست سال آینده نیازی به بحث در مورد جایگزین رهبری نیست.

*معاون اسبق سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی کشورمان درپاسخ به سئوالی در مورد روابط ایران با همسایگان بعد از هاشمی بیان داشت:

یادم هست زمانیکه درآلمان سفیر بودم، گنشر وزیر خارجه وقت آلمان دیداری با آقای هاشمی داشت که ریئس جمهور وقت بودند. آقای هاشمی با ایجاد یک سیستم همکاری جمعی ، مشابه اتحادیه اروپا،توسط کلیه کشورهای خلیج فارس موافقت کرد.

بعد از این دیدار آقای ولایتی، وزیر خارجه وقت به تمام کشورهای همسایه عرب سفر کرد و آمادگی ایران را اعلام کرد. گنشر هم به واشینگتن رفت. همسایگان عرب ما جواب مثبت ندادند و آمریکا هم مخالفت کرد.

این ابتکار مهمترین میراث آقای هاشمی در روابط با همسایگان است. اگر کشورهای عرب همسایه بخواهند، میتوان این ابتکار رازنده کرد و آقای روحانی هم موافق است و مقام معظم رهبری هم همیشه نگاه مثبت به روابط خوب و همکاری با همسایگان داشته اند و لذا حامی خواهند بود.


نظر شما