شناسهٔ خبر: 17378704 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رویدادها و تحولات عراق در یک نگاه/ 22 دی

تهران - ایرنا - پرچم عراق بر فراز مناطق دیگری از موصل و گمانه زنی ها حاکی از آزادی کامل این شهر تا سه ماه آینده؛ کاهش تولید نفت عراق؛ هلاکت بیش از 150 داعشی در عملیات نیروهای عراقی در موصل؛ و فصل تازه ای از روابط بغداد و آنکارا منوط به خروج نیروهای ترکیه از خاک عراق؛ از خبرهای مهم روز چهارشنبه عراق است.

صاحب‌خبر -

** عبدالامیر یارالله فرمانده عملیات 'نینوا ما می آییم' با صدور بیانیه ای اعلام کرد که یگان های مبارزه با تروریسم منطقه 'المالیه' در شرق موصل را از اشغال تروریست های داعش آزاد کردند و پرچم عراق را بر فراز ساختمان این منطقه بر افراشتند.

** از سوی دیگر نیروهای عراقی همچنین منطقه راهبردی 'الصدیق' را آزاد و مسیر برای رسیدن به دانشگاه موصل در شرق این شهر را هموارتر کردند.

** سخنگوی نیروهای ضد تروریسم عراق امروز اعلام کرد که دست کم 80 درصد بخش شرقی موصل از اشغال گروه تروریستی داعش آزاد شده است.
به گفته صباح النعمان، عملیات بزرگ موصل با حضور حدود 30 هزار نیروی عراقی در 26 مهر (اکتبر) برای آزاد سازی دومین شهر عراق و بزرگ ترین شهر در اشغال داعش آغاز شد.

** بنا بر پیش بینی یک فرمانده ارشد عراقی، عملیات آزادسازی موصل از اشغال گروه تروریستی داعش ظرف سه ماه آینده یا کمتر به نتیجه خواهد رسید.
طالب شقاطی فرمانده عراقی در مصاحبه با رسانه های خارجی، نبرد موصل را 'جنگ چریکی' توصیف کرد و آزادسازی این شهر بزرگ عراق را تا سه ماه آینده امکان پذیر دانست.
هر چند در روزهای اخیر پیش بینی های دیگری در این زمینه صورت گرفته است.

** فردوس العوادی نماینده مجلس عراق در واکنش به حذف تعرفه گمرکی صادرات اردن به بازارهای عراق، گفت که اردن با حمایت هایی که از خانواده صدام دیکتاتور سابق عراق و همچنین تروریسم در این کشور داشته، شایسته اعطای چنین امتیازاتی از سوی بغداد نیست.
العوادی از فراکسیون پارلمانی دولت قانون به ریاست نور المالکی، موافقت عراق با حذف تعرفه های گمرکی صادرات اردن به بازارهای عراق را اشتباه بزرگی دانست.

** حبیب الصدر سفیر عراق در مصر، اعلام کرد که بر اساس توافق های نفتی امضا شده میان مقامات بغداد و مصر، تا چند روز آینده اجرایی و بر اساس توافقنامه مشترک، هر ماه یک میلیون بشکه نفت از چاه های بصره به مصر صادر خواهد شد.
الصدر، گسترش روابط عراق و مصر را یک رابطه استراتژیک و گزینه ای راهبردی دانست که منحصر به زمان و مکان خاصی نمی شود و با هدف ایستادگی و مبارزه با هر گونه چالش در منطقه است.

** وزارت نفت عراق از کاهش تولید نفت این کشور به میزان 160 هزار بشکه و تا پایان ماه جاری میلادی (ژانویه) به 210 هزار بشکه در روز خبر داد.
جبار اللعیبی وزیر نفت عراق با تاکید بر پایبندی کشورش به کاهش تولید نفت بر اساس توافقنامه اخیرا سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و اجرای آن از آغاز سال جاری میلادی، گفت که با اجرای موافقنامه اوپک میزان کاهش تولیدات نفتی این کشور حداقل به 160 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

** موفق الربیعی مشاور سابق امنیت ملی و عضو فعلی پارلمان عراق با اشاره به علاقه ویژه آیت الله هاشمی رفسنجانی به عراق، تاکید کرد که امروز عراق با درگذشت وی یکی از بزرگ ترین حامیان استقلال و یکپارچگی خود را از دست داد.

** نیروهای عراقی در ادامه عملیات آزادسازی شهر موصل، شامگاه سه شنبه دستکم 152 تن از عناصر گروه تروریستی داعش را در محورهای عملیاتی به هلاکت رساندند.
بنا به اظهارات سرلشکر عبدالامیر رشید یارالله فرمانده عملیات آزادسازی موصل، نیروهای عراقی با پیشروی در محورهای شمالی و شرقی موصل علاوه بر پاکسازی محله هایی از جمله الحدباء، نیسان، مالیه و ضباط توانستند بیش از 150 تروریست را از پای درآورند.

**‌ این در حالی است که خبرهای دیگر از آزادسازی پنج مرکز دولتی مهم مانند مخابرات، برق، امنیت داخلی، پست و غیره به دست نیروهای مبارزه با تروریسم عراقی در شرق موصل حکایت دارد.

** حیدر العبادی آغاز روابط کشورش با آنکارا به شکلی جدید را منوط به خروج نیروهای ترکیه از خاک عراق دانست.
نخست وزیر عراق گفت که به نخست وزیر ترکیه گفته است که روابط عراق و ترکیه با حضور نیروهای ترکیه در عراق نمی تواند پیشرفت داشته باشد.
پیشتر بینالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با حیدرالعبادی گفته بود که مساله حضور نظامی ترکیه در بعشیقه به صورت دوستانه بین دو کشور حل و فصل خواهد شد.
خاورم**7074** گزارش: مینا غفرانی آذر** انتشاردهنده: حسن حسین زاده

انتهای پیام /*

نظر شما