شناسهٔ خبر: 17377978 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

 توليد 4 ميليارد و 480 ميليون ليتر بنزين يورو4 در پالايشگاه شازند

مديرعامل شرکت پالايش نفت امام خميني(ره) شازند استان مرکزي گفت: چهار ميليارد و 480 ميليون و 23 هزار ليتر بنزين « يورو4 » در سال جاري در اين واحد پالايشگاهي توليد شد.به گزارش ايرنا، علي جمشيدي ميزان توليد بنزين سوپر در مجتمع پالايشگاهي امام خميني(ره) شازند را از ابتداي امسال تاکنون 79 ميليون و 867 هزار ليتر اعلام کرد. وي ادامه داد: توليد 2 ميليارد و 671 ميليون و 38 هزار ليتر نفت گاز يورو 4 و يک ميليارد و 661 ميليون و 18 هزار ليتر نفت کوره سبک از ديگر فعاليت هاي پالايشگاه امام خميني(ره) شازند در سال جاري است. مديرعامل شرکت پالايش نفت امام خميني(ره) شازند استان مرکزي اظهار کرد: 379 ميليون و 26 هزار ليتر سوخت سنگين جت و 331 ميليون و 199 هزار ليتر نفت سفيد نيز امسال در اين واحد پالايشگاهي توليد شد. وي، ميزان توليد پروپيلين را در شرکت پالايش نفت امام خميني(ره) شازند استان مرکزي را 209 ميليون و 530 هزار تن عنوان کرد و گفت: توليد 159 ميليون و 742 هزار ليتر نفتاي سبک و 85 ميليون و 206 تن گوگرد نيز از ديگر توليدات امسال اين شرکت است.

جمشيدي افزود: روزانه بين 15 ميليون و 800 هزار تا 16 ميليون و 500 هزار ليتر بنزين با استاندار يورو 4 در شرکت پالايش نفت امام خميني(ره) شازند توليد و تمام اين توليد در داخل کشور مصرف مي شود.

وي ادامه داد: با توجه به اينکه بنزين توليدي شرکت پالايش نفت امام خميني(ره) شازند از استاندارد يورو 4 برخوردار است، بخش عمده اي از توليدات اين شرکت در استان هاي تهران، البرز و خراسان رضوي به مصرف مي رسد.

مديرعامل شرکت پالايش نفت امام خميني(ره) شازند استان مرکزي بيان کرد: روزانه 11 تا 13 ميليون 500 هزار ليتر گازوئيل نيز در اين مجتمع پالايشگاهي توليد و در چرخه مصرف کشور توزيع مي شود. وي اضافه کرد: توليد روزانه 350 تا 450 تن پروپيلين و چهار ميليون و 500 هزار تا پنج ميليون ليتر نفت کوره از ديگر فعاليت هاي اين مجتمع پالايشگاهي است.

شرکت پالايش نفت امام خميني(ره) توليد کننده بنزين يورو 4 و يکي از مهمترين پالايشگاه هاي نفت کشور است که به عنوان بزرگترين پالايشگاه تک واحدي ايران در سال 1372 با ظرفيت اسمي 150 هزار بشکه در روز راه اندازي شد.

اين شرکت نخستين پالايشگاهي است که کار مطالعه و عمليات اجراي آن بعد از انقلاب اسلامي و در نخستين سال بعد از جنگ تحميلي آغاز شد. ظرفيت اين پالايشگاه پس از مدتي با تلاش نيروهاي متعهد و متخصص به 171 هزار بشکه در روز رسيد.

نايب رئيس کميسيون انرژي مجلس:

هيچ قرارداد گازي و نفتي در چارچوب IPC به امضاء نرسيده است

رئيس کميته حقوقي و قراردادهاي کميسيون انرژي تاکيد کرد: در زمينه‌هاي نفت و گاز مذاکراتي با شرکت‌هاي خارجي انجام شده اما هيج کدام منجر به انعقاد قرارداد نشده و تنها موافقتنامه انجام شده است.

علي ادياني در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: تاکنون هيچ قرارداد گازي در دولت يازدهم منعقد نشده؛ البته موافقتنامه‌هايي امضاء شد که هنوز منجر به انعقاد قرارداد با يک شرکت خارجي نشده است.نايب رئيس کميسيون انرژي مجلس تصريح کرد: هيچ قراردادي با هيچ شرکت خارجي در بحث قرار دادهاي گازي و همچنين نفت در چارچوب IPC وجود ندارد.رئيس کميته حقوقي و قراردادهاي کميسيون انرژي خاطر نشان کرد: شرکت‌هاي بزرگي آمدند و مذاکراتي انجام شد و موافقتنامه اوليه صورت گرفت اما قراردادي به امضاء نرسيده است.

رکورد توليد گاز در 2 فاز جديد پارس جنوبي شکسته شد

يک مقام مسئول با تشريح افزايش جديد ظرفيت توليد گاز در پارس جنوبي، اعلام کرد: توليد گاز در فاز 20 و 21 اين ميدان مشترک از مرز 27 ميليون مترمکعب در روز گذشت.به گزارش شرکت نفت و گاز پارس، عليرضا عبادي درباره آخرين وضعيت افزايش توليد گاز از دو فاز جديد پارس جنوبي، گفت: سکوي فاز 21، هيچ گونه محدوديتي در ارسال منابع گازي به پالايشگاه خشکي اين فازها ندارد و در شرايط فعلي به طور متوسط روزانه حدود 27 ميليون متر مکعب گاز از اين سکو به بخش خشکي ارسال مي‌شود.

مجري فاز21 و 20 در شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اينکه هم‌اکنون به منظور تامين و افزايش توان گازرساني به شبکه سراسري در فصل زمستان و استفاده بهينه از گاز دريافتي، روزانه حدود 18 ميليون متر مکعب از گاز توليدي اين سکو به پالايشگاه فازها 15و16 پارس جنوبي منتقل مي شود، تصريح کرد: علاوه بر اين روزانه حدود 9 ميليون مترمکعب گاز هم در رديف اول شيرين سازي پالايشگاه فاز 20 و21 پارس جنوبي فرآوري و پالايش. سپس به خط لوله تزريق مي شود.

اين مقام مسئول با تاکيد بر اينکه سومين رديف شيرين سازي گاز در پالايشگاه فاز 20 و 21 پارس جنوبي تا اواسط بهمن ماه امسال راه اندازي خواهد شد، افزود: بر اساس برنامه زمان بندي پيش بيني مي‌شود رديف دوم شيرين سازي فازهاي 21 و 20 پارس جنوبي تا دو ماه ديگر به طور کامل بازيابي شده و در مدار توليد قرار گيرد.شرکت نفت و گاز پارس همچنين، اعلام کرده است: پيش بيني شده تا پايان امسال رديف دوم و چهارم شيرين سازي فازهاي 21 و 20 پارس جنوبي، پس از عمليات راه اندازي و بهره برداري از سکوي فاز 20 پارس جنوبي آماده توليد گاز شوند.

برچسب‌ها:

نظر شما