شناسهٔ خبر: 17375321 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

با حضور مدیران عامل دو شرکت؛

نخستین هواپیمای ایرباس در تولوز فرانسه به ایران ایر تحویل شد

ایران نخستین فروند ایرباس خریداری شده مدل ای.۳۲۱(A۳۲۱) را عصر امروز (چهارشنبه) با حضور مدیران عامل شرکت هما و ایرباس در شهر تولوز فرانسه تحویل گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، این هواپیمای ۱۹۰ نفره قرار است فردا به همراه هیات ایرانی با هدایت خلبانان ایران ایر، فرودگاه تولوز فرانسه را به مقصد مهرآباد تهران ترک کند.

این هواپیما نخستین فروند از هواپیماهای ایرباس است که پیش قرارداد آن اواخر پارسال با سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاریس بین ایران ایر و ایرباس امضا شد.

پس از نهایی شدن قرارداد خرید یکصد فروند هواپیما از ایرباس، فردا نخستین هواپیما وارد ایران می‌شود.

براساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است این هواپیما ساعت پنج صبح فردا (پنجشنبه) به وقت محلی فرودگاه تولوز را ترک کند و بعدازظهر در آیینی به فرودگاه مهرآباد وارد شود.

از این هواپیما در مسیرهای داخلی استفاده می شود؛ هر چند شاید در آینده برای پروازهای بین المللی نیز از آن بهره گرفت.

پیامد برجام در صنعت هواپیمایی ایران

 

به گزارش ایرنا، شرکت های هوایی ایران با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از دی ماه پارسال مذاکرات مستقیم را با شرکت های سازنده هواپیما آغاز کردند؛ به طوری که اواخر پارسال پس از سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به فرانسه، پیش قرارداد خرید بیش از یکصد فروند هواپیما بین شرکت ایرباس و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در پاریس امضا شد.

 

اوایل مهرماه بود که اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک- OFAC) مجوز فروش هواپیما به ایران را به ایرباس و بویینگ داد و با صدور این مجوز، مذاکرات بین نمایندگان بویینگ و ایرباس با مدیران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به مراحل نهایی رسید تا اینکه قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری بین ایران ایر و شرکت ایرباس برای خرید یکصد فروند هواپیما به امضا رسید.

بر پایه این قرارداد، ایران ایر ۴۶ فروند هواپیمای ۳۲۱ از ایرباس خریداری کرد که در مجموع بیش از ۸۳۰۰ صندلی را به ظرفیت هما اضافه می کند.

همچنین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) ۳۸ فروند ایرباس از نوع ۳۳۰ تحویل می گیرد که ۲۵۳ صندلی دارد و در مجموع شمار صندلی های این سری از هواپیماها برای ایران ایر بیش از ۱۱ هزار و ۴۰۰ صندلی ظرفیت ایجاد می کند.

همچنین ایران ایر طبق این قرارداد ۱۶ فروند هواپیمای ۳۵۰ ایرباس را برای پروازهای دوربرد خود متشکل از پنج هزار و ۶۰۰ صندلی را در آینده از ایرباس تحویل می گیرد تا بتواند در پروازهای بین المللی از این هواپیما استفاده کند.

در مجموع شرکت هواپیمای جمهوری اسلامی ایران با ایرباس برای خرید یکصد فروند هواپیما و با شرکت بوئینگ برای خرید ۸۰ فروند هواپیما قرارداد امضا کرده و قرار است بزودی قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای ۷۰ نفره را با شرکت فرانسوی- ایتالیایی «ای.تی.آر» (ATR) امضا کند.

جایگاه صنعت هوانوردی ایران در منطقه با امضای قرارداد خرید بیش از ۲۰۰ فروند هواپیمای مسافری دور، متوسط و کوتاه برد و افزایش بیش از۵۰ هزار صندلی جدید ارتقا می یابد و فرصت های اشتغالزایی مستقیم را برای بیش از ۲۰ هزار نفر در داخل فراهم می کند.

پیش از این مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی اعلام کرده بود نخستین هواپیمای۳۲۱ ایرباس پیش از نوروز ۱۳۹۶ و هفت تا هشت فروند دیگر تا دی ماه سال آتی تحویل ایران ایر می شود.

در این قراردادها افزون بر خرید هواپیما، موضوع های دیگری چون آموزش خلبانان و تعمیر و نگهداری، حمایت از توسعه خدمات ناوبری هوایی (ای.تی.ام-ATM)، عملیات فرودگاهی و هواپیمایی، انتقال فناوری و هماهنگی مقررات رگولاتوری برای ایران ایر منظور شده است.

خرید همه این هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک است و ایران ایران ۸۵ درصد منابع مالی آن را از فایناس خارجی و ۱۵ درصد آن را از منابع داخلی خود تامین می کند.

برچسب‌ها:

نظر شما