شناسهٔ خبر: 17375121 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهنگ نیوز | لینک خبر

کمک ارتش برای پیشگیری از شکار غیرمجاز

رییس اداره حفاظت محیط قصرشیرین از انعقاد تفاهم نامه این اداره با تیپ 284 ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای پیشگیری از شکار و صید غیرمجاز و برخورد قانونی با متخلفان در منطقه نفت شهر خبر داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش فرهنگ نیوز، پژمان فتاح پور افزود: این تفاهم نامه به منظور همکاری هر چه بیشتر نیروهای ارتش مستقر در منطقه نفت شهر– سومار با اداره حفاظت محیط زیست قصرشیرین با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست و تنوع گونه های جانوری مناطق محل استقرار یگان نظامی منعقد شده است.
 
وی اظهار کرد: طبق این تفاهم نامه، ارتش به موازات اجرای وظایف سازمانی خود، حفاظت از محیط زیست منطقه و برخورد قانونی با متخلفان شکار و صید را در دستور کار خود قرار می دهد.
 
وی بیان کرد: در تفاهم نامه ای که با ارتش منعقد شد، فرمانده و مسوول حفاظت یگان های منطقه تحقق اهداف زیست محیطی را حایز اهمیت و همسو با آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانسته و با توجه به اصل پنجاهم قانون اساسی کشور که حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی است، بر لزوم اجرای فرامین رهبر معظم انقلاب در خصوص حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی کشور، خود را متعهد به آن دانستند.
 
رییس اداره حفاظت محیط زیست قصرشیرین، شرط لازم برای حفاظت از محیط زیست منطقه و گونه های جانوری را تعامل هرچه بیشتر اقشار مختلف مردم با سازمان حفاظت محیط زیست دانست و گفت: برای تحقق این مهم همکاری نیروهای نظامی بسیار مثمرثمر است.
 
فتاح پور بیان کرد: حفاظت از محیط زیست یک وظیفه اصلی و عمومی است و از این رو تلاش ما در راستای حفظ محیط زیست و مراقبت از آن است.
 
هم اکنون قصرشیرین دارای 2 منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قراویز به مساحت سه هزار و 800 هکتار، زله زرد با 39 هزار هکتار و یک منطقه تیراندازی ممنوع در شعاع هفت کیلومتری نوار مرزی به مساحت 170 هزار هکتار است.
 
در این مناطق انواع پرندگان و گونه های جانوری زیست می کنند که حفاظت از آنها نیازمند مشارکت همگانی است. منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قراویز مشترک قصرشیرین و سرپل ذهاب هم اکنون تنها زیستگاه منحصر به فرد آهوی ایرانی در منطقه غرب کشور بشمار می رود.
 
منطقه زله زرد مشترک قصرشیرین و گیلانغرب با 39 هزار هکتار مساحت یکی از مناطق مهم زیستگاه گونه های نادر گیاهی و جانوری در استان کرمانشاه و کشور به شمار می رود که از سال 1373 تحت حفاظت است.
 
از جانوران موجود در این منطقه می توان به کل و بز وحشی، قوچ و میش ، آهو ، گرگ ، روباه ، خرگوش، تشی و بزمجه اشاره کرد. 
 
همچنین گونه های پرندگان کبک، تیهو، سار و فاخته نیز در این زیستگاه با پوشش گیاهی بلوط ، پلک، تنگرس ، آلبالو وحشی و گیاهان مرتعی زندگی می کنند. 
 
 

برچسب‌ها:

نظر شما