شناسهٔ خبر: 17375120 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با حضور مدیران عامل دو شرکت؛

نخستین هواپیمای ایرباس در تولوز فرانسه به ایران ایر تحویل شد

تهران- ایرنا- ایران نخستین فروند ایرباس خریداری شده مدل ای.321(A321) را عصر امروز (چهارشنبه) با حضور مدیران عامل شرکت هما و ایرباس در شهر تولوز فرانسه تحویل گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، این هواپیمای 190 نفره قرار است فردا به همراه هیات ایرانی با هدایت خلبانان ایران ایر، فرودگاه تولوز فرانسه را به مقصد مهرآباد تهران ترک کند.
این هواپیما نخستین فروند از هواپیماهای ایرباس است که پیش قرارداد آن اواخر پارسال با سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاریس بین ایران ایر و ایرباس امضا شد.
پس از نهایی شدن قرارداد خرید یکصد فروند هواپیما از ایرباس، فردا نخستین هواپیما وارد ایران می شود.
به گزارش ایرنا، براساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است این هواپیما ساعت پنج صبح فردا (پنجشنبه) به وقت محلی فرودگاه تولوز را ترک کند و بعدازظهر در آیینی به فرودگاه مهرآباد وارد شود.
از این هواپیما در مسیرهای داخلی استفاده می شود؛ هر چند شاید در آینده برای پروازهای بین المللی نیز از آن بهره گرفت.

** مدیرعامل ایرباس: همکاری با ایران به طور رسمی آغاز شد
مدیرعامل ایرباس در این مراسم اعلام کرد همکاری با ایران به طور رسمی آغاز شد و ابراز امیدواری کرد «با تحویل این هواپیماها توسعه اقتصادی ایران با سرعت بیشتری دنبال شود».
«فابیس برژیر» گفت: طبق قراردادی که با ایران ایر امضا شده است، هواپیماهای بعدی نیز بتدریج به شرکت هواپیمایی ایران ایر تحویل می شود.
برژیر اعلام کرد از یکصد فروند هواپیمای خریداری شده ایران، ٩٨ فروند سفارش جدید و ٢ فروند بازخرید از یک سفارش لغو شده یک شرکت هواپیمایی دیگر است.
وی افزود: قرارداد ایران ایر با ایرباس برای خرید این هواپیماها با مجوز خزانه داری آمریکا و قوانین بین المللی امضا شده است و درصددیم طبق این قرارداد، هواپیماهای خریداری شده را به ایران ایر تحویل دهیم و امسال نیز شماری از این هواپیماها به این شرکت تحویل می شود.
مدیرعامل شرکت ایرباس درباره تاثیر برنده شدن «دونالد ترامپ» در انتخاب ریاست جمهوری آمریکا بر سیاست های این شرکت گفت: ترامپ تاثیری در روابط ما با ایران ندارد.
به گفته مدیرعامل شرکت ایرباس، قرارداد این شرکت با ایران‌ایر یک هفتم کل سفارش‌هایی است که در سال ٢٠١٦ میلادی دریافت کرده است.

** پیامد برجام در صنعت هواپیمایی ایران
به گزارش ایرنا، شرکت های هوایی ایران با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از دی ماه پارسال مذاکرات مستقیم را با شرکت های سازنده هواپیما آغاز کردند؛ به طوری که اواخر پارسال پس از سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به فرانسه، پیش قرارداد خرید بیش از یکصد فروند هواپیما بین شرکت ایرباس و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در پاریس امضا شد.
اوایل مهرماه بود که اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک- OFAC) مجوز فروش هواپیما به ایران را به ایرباس و بویینگ داد و با صدور این مجوز، مذاکرات بین نمایندگان بویینگ و ایرباس با مدیران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به مراحل نهایی رسید تا اینکه قرارداد 10 میلیارد دلاری بین ایران ایر و شرکت ایرباس برای خرید یکصد فروند هواپیما به امضا رسید.
بر پایه این قرارداد، ایران ایر 46 فروند هواپیمای 321 از ایرباس خریداری کرد که در مجموع بیش از 8300 صندلی را به ظرفیت هما اضافه می کند.
همچنین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) 38 فروند ایرباس از نوع 330 تحویل می گیرد که 253 صندلی دارد و در مجموع شمار صندلی های این سری از هواپیماها برای ایران ایر بیش از 11 هزار و 400 صندلی ظرفیت ایجاد می کند.
همچنین ایران ایر طبق این قرارداد 16 فروند هواپیمای 350 ایرباس را برای پروازهای دوربرد خود متشکل از پنج هزار و 600 صندلی را در آینده از ایرباس تحویل می گیرد تا بتواند در پروازهای بین المللی از این هواپیما استفاده کند.
در مجموع شرکت هواپیمای جمهوری اسلامی ایران با ایرباس برای خرید یکصد فروند هواپیما و با شرکت بوئینگ برای خرید 80 فروند هواپیما قرارداد امضا کرده و قرار است بزودی قرارداد خرید 20 فروند هواپیمای 70 نفره را با شرکت فرانسوی- ایتالیایی «ای.تی.آر» (ATR) امضا کند.
جایگاه صنعت هوانوردی ایران در منطقه با امضای قرارداد خرید بیش از 200 فروند هواپیمای مسافری دور، متوسط و کوتاه برد و افزایش بیش از50 هزار صندلی جدید ارتقا می یابد و فرصت های اشتغالزایی مستقیم را برای بیش از 20 هزار نفر در داخل فراهم می کند.
پیش از این مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی اعلام کرده بود نخستین هواپیمای321 ایرباس پیش از نوروز 1396 و هفت تا هشت فروند دیگر تا دی ماه سال آتی تحویل ایران ایر می شود.
در این قراردادها افزون بر خرید هواپیما، موضوع های دیگری چون آموزش خلبانان و تعمیر و نگهداری، حمایت از توسعه خدمات ناوبری هوایی (ای.تی.ام-ATM)، عملیات فرودگاهی و هواپیمایی، انتقال فناوری و هماهنگی مقررات رگولاتوری برای ایران ایر منظور شده است.
خرید همه این هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک است و ایران ایران 85 درصد منابع مالی آن را از فایناس خارجی و 15 درصد آن را از منابع داخلی خود تامین می کند.
اقتصام 1108 **3061**1961** خبرنگار: ایرج منصوری** انتشاردهنده: لطیف نکوئی

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
@IRNAeco
https://telegram.me/irnaeco

انتهای پیام /*

نظر شما