شناسهٔ خبر: 17372720 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

فازهای 17 و 18 پارس جنوبی آماده بهره برداری است

ایرنا

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) اعلام کرد: فازهای 17 و 18 پارس جنوبی به پایان رسیده و منتظر بهره برداری رسمی است.

صاحب‌خبر -
به گزارش بولتن نیوز، پارس جنوبی بزرگ ترین میدان گازی با ٩ هزار و ٧٠٠ کیلومترمربع مساحت است که سه هزار و ٧٠٠ کیلومترمربع آن در ایران قرار دارد.
این میدان گازی با برخورداری از بیش از 14 تریلیون مترمکعب ذخیره گاز، هشت درصد ذخایر گازی جهان را در خود جای داده است.
به گزارش چهارشنبه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ایدرو پیمانکار فازهای 17 و 18 پارس جنوبی است و تعیین زمان بهره برداری از آنها بر عهده شرکت ملی نفت ایران قرار دارد.
رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اعلام کرد: با بهره برداری از فازهای 17 و 18، 50 میلیون مترمکعب در روز به ظرفیت گاز کشور افزوده می شود.
منصور معظمی گفت: خوشبختانه وزارت نفت در سال های اخیر به توانمندی ساخت داخل توجه کرده است؛ به همین دلیل بخش عمده تجهیزات نفتی را در کشور می سازیم.
رئیس هیات عامل ایدرو تاکید کرد وزارت نفت این اعتماد را به شرکت های داخلی پیدا کرده و سفارش ساخت تجهیزات نفتی را داده است و افزود: البته این بدان معنا نیست که همه چیز در داخل ساخته می شود؛ اینها بخش کوچکی است و انتظار این است به ما به عنوان مجموعه های داخلی دارای توانمندی، بیشتر توجه کنند.
معظمی ادامه داد: اگر بخواهیم وضعیت امروز را در ساخت تجهیزات داخلی با 15 سال پیش مقایسه کنیم، بسیار پیشرفت کرده ایم اما یادمان باشد هنوز نزدیک به 40 تا 50 درصد تجهیزات، وارداتی است.
وی اضافه کرد: ما وقتی سکوساز شدیم دهها سکو از سوی شرکت ملی نفت ایران به سکوسازها سفارش داده شد و وقتی توربین ساز شدیم دهها سفارش به کارخانه ها داده شد.
این مسوول پیشنهاد کرد راه حل مطلوب این است که شرکت ملی نفت یا وزارت نیرو، تجهیزات مورد نیاز خود را اعلام و تضمین کنند اگر هر سازنده ای آن تجهیزات را با استاندارد لازم و قیمت بین المللی بسازد آن را بخرند.
رئیس ایدرو گفت: اگر صنعت نفت بخواهد رو به جلو حرکت کند و 150 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند و به فرض 40 درصد این مبلغ صرف خرید خارجی باشد و 60 میلیارد دلار به ساخت داخل تعلق گیرد، با این عدد می شود صنایع کشور را توسعه داد؛ بنابراین جای سوال است چرا باید این مبلغ صرف واردات شود؟
معظمی با تشریح فعالیت های انجام شده در فاز 14 پارس جنوبی نیز گفت: در یک تا دو ماه آینده فاز 14 پارس جنوبی شاهد فعالیت های بسیار قابل توجهی خواهد بود و اکنون در حال بستن قراردادها و تجهیز کارگاه ها هستیم و ایدرو به عنوان رهبر کنسرسیومی متشکل از هشت شرکت بزرگ عمل می کند.
وی افزود: اکنون پیشرفت فاز 14 پارس جنوبی نزدیک به 61 درصد است و با کمک شرکت ملی نفت ایران امید می رود این کار با سرعت بیشتری پیش برود و در سال 1396 و 1397 پرونده فازهای پارس جنوبی بسته شود.

نظر شما