شناسهٔ خبر: 17371582 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آیت‌الله هاشمی در کلام دیپلمات‌ها و شهروندان بلغارستان

گروه بین‌الملل: دیپلمات‌های مقیم بلغارستان و شهروندان این کشور با امضای دفتر یادبود آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سفارت ایران در شهر صوفیه، ایشان را به قلم خود توصیف کردند.

صاحب‌خبر -
آیت‌الله هاشمی در کلام دیپلمات‌ها و شهروندان بلغارستان
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سالزمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دفتر یادبود رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر صوفیه، گشایش یافت.
جمعی از دوستداران ایران اسلامی با حضور در سفارت و رایزنی فرهنگی كشورمان در صوفیه، با امضای دفتر یادبود، فقدان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به کاردار موقت سفارت و محمدعلی کیانی، رایزن فرهنگی کشورمان تسلیت گفتند.
دفتر یادبود مرحوم حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی كه به مدت سه روز در صوفیه گشایش یافته است، مسئولان دولتی، سفرا و دیپلمات‌های خارجی مقیم، تجار و بازرگانان، رؤسا و معاونان و اساتید دانشگاه، نویسندگان، مترجمین و دوستداران فرهنگ و زبان فارسی و همچنین، دانشجویان زبان فارسی رایزنی فرهنگی كشورمان و ایرانیان مقیم، ضمن امضای این دفتر یادبود، اندوه، همراهی و همدردی خود را با مردم ایران ابراز كردند.
از میان این نوشته‌ها، جملاتی از دوستداران حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و علاقه‌مندان به ایران را می‌توان خواند.
دیدگاه انگل اربتسوف، مدیرکل وزارت امورخارجه بلغارستان:
«با کمال غم و اندوه از خبر رحلت جناب آقای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آگاه شدیم. به نام وزارت امورخارجه جمهوری بلغارستان، می‌خواستم از صمیم قلب برای این واقعه ناگوار اظهار تسلیت نمایم. جناب آقای هاشمی را یک سیاستمدار دوراندیش می‌دانیم که از بنیانگذاران اصلی نظام جمهوری اسلامی بوده و در دستاوردهای کشور خود نقش عمده‌ای ایفا کرده‌اند. همینطور با در حضور پذیرفتن یک تعدادی از هیئت‌های بلغاری در گسترش روابط دو جانبه سهم کلانی داشته است. خواهشمند است دلسوزی ژرف ما را به خانواده محترم و نزدیکان آن بزرگوار ابلاغ فرمایید.»
خانم شری استاری راسجید، سفیر اندونزی در بلغارستان:
«فقدان آقای هاشمی رفسنجانی که سیاستمداری با تدبیر، میانه‌رو و عملگرا بود را به ملت دوست و برادر ایران تسلییت عرض می‌کنیم. دیدار آقای هاشمی رفسنجانی در سال 1994 میلادی که متعاقب دیدار رئیس جمهور سوهارتو در سال 1990 بود را می‌توان آغازگر فصل نوینی در روابط اندونزی و ایران دانست. شخصیت جناب آقای هاشمی رفسنجانی بعنوان رئیس‌جمهور ایران در شکل‌گیری و اعتماد‌سازی و برقراری و استمرار روابط دو کشور مسلمان بسیار تعیین‌کننده بود.»
یک ایرانی مقیم:
«در این مصیبت سهمگین که یار امام خمینی‌(ره)، هم‌سنگر دیرین رهبری و همراه ملت به سرای باقی شتافت تا معبود حقیقی خود را ملاقات کند، غمی جانکاه بر دل‌های دوستداران نظام نشسته است.»
یک نویسنده بلغاری:
«آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مرد تدبیر، سیاست، خویشتن‌داری، دین‌دار و انسانی با معرفت بود. فقدان او را به ملت دوست و برادر، ایران، تسلیت می‌گوییم.»
سفیر پاکستان در بلغارستان:
«هاشمی رفسنجانی سیاستمداری با هوش و مردی بود که می‌توان از او آموخت.»
و کوتاهترین جمله‌ای که می‌توان در این دفتر دید:
«تسلیت به همه ما..»
نیمه‌افراشتن پرچم ایران
بنابر اعلام این خبر، به مناسبت رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، پرچم‌ کشورمان در سفارت و رایزنی فرهنگی در بلغارستان به حالت نیمه افراشته درآمد.
آیین گرامیداشت و ختم مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی،فردا، 23 دی‌ماه در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

نظر شما