شناسهٔ خبر: 17371573 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

بیانیه بی خاصیت کمیسیون مشترک برجام

خبرگزاری میزان- روز گذشته نشست کمیسیون مشترک برجام برگزار شد و از دل آن یک بیانیه مطبوعاتی بیرون آمد که همچون خود برجام نامفهوم و چند پهلو است.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزان، جمهوری اسلامی ایران از آمریکا به خاطر نقض توافق هسته ای به کمیسیون مشترک برجام شکایت کرد و نشست آن روز گذشته در وین برگزار شد.

شکایت ایران از آمریکا در پی تصویب تمدید تحریم های 10 ساله علیه کشورمان در سنا و کنگره آمریکا صورت گرفت. حتی اوباما هم آن را وتو نکرد چون نمی توانست وتو کند و تنها به امضاء نکردن آن بسنده کرد چون کار دیگری از دستش بر نمی آمد.

وعده جان کری وزیر خارجه آمریکا به محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان بر این اساس که از اجرای قانون آیسا جلوگیری خواهد کرد، محقق نشد.

آقای ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس از اشتباه خود به خاطر اعتماد به جان کری درباره قانون آیسا خبر داده بود.

همین اقدام آمریکا باعث شد تا ظریف شکایت نامه ای را به موگرینی رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا بنویسد و درخواست برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام را بدهد.

آمریکایی ها پس از آن که اعتراضات ایران را دیدند، تأکید کردند که تصویب تمدید 10 ساله تحریم های ایران نقض برجام نیست و زیر بار آن نرفتند.

حال این که اقدام آمریکا بر اساس توافق هسته ای نقض برجام است یا نه، پروسه اثبات آن در برجام کار مشکلی است، چرا که کشورهای غربی عضو کمیسیون بیشتر از دیگر اعضا هستند که گرایش آنها به آمریکا است.

امام نکته مهم این است که همان تحریم هایی که آمریکایی ها ادعا می کنند بر اساس برجام باید لغو، تعلیق یا برچیده می شد هم هنوز پابرجاست.

اکنون یکسال از اجرای برجام می گذرد و اگر در این یکسال، برجام از سوی آمریکا و اروپا اجرا شده بود، بر اساس وعده های داده شده باید وضعیت اقتصادی کشور، اندکی بهبود می یافت اما نه تنها اینگونه نشده است بلکه با بالا رفتن قیمت ارز به ویژه دلار و برخی اقلام و کالاهای اساسی، اقتصاد کشور را درگیر هم کرده است.

پیش بینی می شد که نشست کمیسیون مشترک برجام هم نتواند اقدامی انجام دهد تا آمریکا به تعهدات خود در توافق هسته ای پایبند باشد.

کمیسیون مشترک برجام تنها یک بیانیه مطبوعاتی منتشر کرده که در آن هیچ اشاره ای به این که آمریکا باید به تعهدات خود در برجام پایبند باشد، نشده است.

متن بیانیه به چنین است؛
ریاست کمیسیون مشترک متشکل از گروه 1+5، اتحادیه اروپا و ایران از طرف خانم موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپایی، توسط خانم هلگا اشمیت، رئیس امور خارجی اتحادیه، صورت پذیرفت و جلسه در سطح معاونان و مدیران سیاسی کشورهای عضو برجام بود. کمیسیون مشترک مشخصاً به منظور بررسی نگرانی های مطروحه از سوی ایران طی نامه تاریخ 16 دسامبر آقای ظریف، وزیر امور خارجه ایران خطاب به خانم موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا، به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک، تشکیل شد.
طبق درخواست ایران، قبل از نشست کمیسیون مشترک یک نشست گروه کاری رفع تحریم ها نیز در سطح کارشناسی تشکیل گردید.  
همه طرف های برجام مجدداً بر تعهد قاطع خود به تداوم اجرای کامل و موثر برجام تصریح کردند.
کمیسیون مشترک ضمن تأکید مجدد بر اهمیت تعهدها مرتبط با رفع تحریم ها وفق برجام، به ویژه در ارتباط با قانون آیسا، تضمین های ارائه شده توسط ایالات متحده را مبنی بر اینکه تمدید قانون تحریم های ایران به هیچ عنوان تأثیری بر فرایند رفع تحریم هایی که ایران طبق برجام از آنها بهره مند می شود نداشته و به هیچ روی محدودیتی برای شرکت ها از حیث انجام مراودات بازرگانی با ایران ایجاد نخواهد کرد، مورد توجه قرار داد.
کمیسیون مشترک همچنین تعهدات طرف های برجام مبنی بر رفع تحریم ها به صورت مستمر به ویژه طبق بند 21 برجام را مجدداً مورد تأکید قرار داد.
از فرصت برگزاری این جلسه کمیسیون برای بررسی برخی موضوعات هسته ای برجام نیز استفاده شد.

این بیانیه مطبوعاتی بی ثمر بودن شکایت ایران را نشان می دهد، در واقع کمیسیون به این نتیجه نرسیده که آمریکا با تمدید قانون آیسا برجام را نقض کرده است و تنها بر این نکته تأکید می کند که همه طرف های برجام مجدداً بر تعهد قاطع خود به تداوم اجرای کامل و موثر برجام تصریح کردند.

این تصریح و تأکید، از سوی ایران همچنان ادامه دارد و به تعهدات خود پایبند است، اما طرف مقابل که اصلی ترین آن آمریکا است و به واسطه آن کشورهای اروپایی هم از آن تبعیت می کنند، برجام را اجرا نمی کنند.

به نظر می رسد شرایط توافق هسته ای همینگونه که هست برای ایران ادامه پیدا خواهد کرد و از نتایج برجام چندان منتفع نخواهد شد چرا که ابزار مناسبی در توافق هساه ای تعبیه نشده تا اگر طرف مقابل ایران، بدعهدی کرد، بتوان آن را یا به اجرای تعهداتش وادار ساخت یا جریمه اقدام غیر قانونی خود را تقبل کند و بپردازد.

اگر باز هم برجام از سوی آمریکا نقض شود و باز هم نشست کمیسیون مشترک برجام برگزار شود، باز هم نتیجه آن همین خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما