شناسهٔ خبر: 17370832 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس انجمن ایمنی زیستی: محصولات تراریخته خطری برای انسان و محیط زیست ندارد

کرج-ایرنا- رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران می گوید که محصولات تراریخته هیچ خطری برای سلامتی انسان و محیط زیست ندارد و می بایست کشت این محصولات در کشور گسترش یابد.

صاحب‌خبر -

بهزاد قره یاضی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا در کرج با اشاره به اینکه در منابع معتبر علمی دنیا درمورد هیچ یک از غذاهای حاصل از مهندسی ژنتیک حساسیتی مطرح نشده، افزود: تا این لحظه نیز تولید و مصرف این محصولات سلامت انسان و محیط زیست را به هیچ عنوان تهدید نکرده است.
وی اظهار کرد: محصولات تراریخته حاصل مهندسی ژنتیک است که با استفاده از فناوری‌های زیستی جدید برای بهبود صفات و عملکرد آنها اقدام شده است.
رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران گفت: تنها گروه‌های تحقیقاتی معتبر، مقالات نمایه شده درISI ، گزارش‌های علمی دولتی، بیانیه‌های سازمان‌های معتبر جهانی نظیر فائو' WHO 'می توانند در مورد سالم بودن یا نبودن محصولات تراریخته اظهار نظر کنند.
قره یاضی با بیان اینکه تحقیقات 10 ساله نهادهای نظارتی حاکی از این است که مصرف محصولات تراریخته هیچ نوع خطری برای سلامت انسان ندارند، یاد آور شد: غذاهای حاصل از روش مهندسی ژنتیک غذاهایی امن و سالم است.
وی اضافه کرد: نتایج حاصل از جمع بندی 1783 مقاله معتبر در خصوص محصولات تراریخته حاکی ازآن است که تاکنون هیچ مدرک معتبری مبنی بر آسیب به سلامت انسان، محیط زیست و... در پی استفاده از محصولات تراریخته گزارش نشده است.
وی تصریح کرد: بر اساس مستندات در20 سال گذشته تولید محصولات تراریخته افزایش 22 درصدی میزان تولید محصول، کاهش 37 درصدی میزان استفاده از سموم و افزایش 68 درصدی سود را برای کشاورزان به همراه داشته است.
رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران ادامه داد: امروز استفاده از سم در تولید محصولات کشاورزی برای ایجاد امنیت غذایی اجتناب ناپذیر است و اگر محصولات تراریخته می توانند جای مصرف سم و کود را بگیرند باید از آنها استقبال کرد.
قره یاضی بهبود صفات محصولات، قطع مصرف سم و کود در تولید محصول، تولید مواد با ارزش بالا و... را از جمله دستاوردهای تولید محصولات تراریخته برشمرد.
وی در ادامه با بیان اینکه امروز 180 میلیون هکتار از اراضی جهان به کشت محصولات تراریخته اختصاص داده شده است، بر لزوم برنامه‌ریزی برای توسعه تولید محصولات تراریخته در کشور تاکید کرد.
2819 / 6155 خبرنگار: مهین مالمیر انتشار دهنده: محمد عزیزپور

انتهای پیام /*

نظر شما