شناسهٔ خبر: 17368879 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

"او تاثیر ورزش را به خوبی درک کرده بود"

تاجرنیا: هاشمی‌رفسنجانی نگاه توسعه‌ای به ورزش داشت

71563

عضو اسبق هیات رییسه فدراسیون فوتبال با تمجید از نقش و جایگاه مرحوم هاشمی رفسنجانی در توسعه و رشد ورزش ایران تاکید دارد که همواره علاقمندی واقعی و دوسویه‌ای بین آن مرحوم و مجموعه ورزش کشور وجود داشته است.

صاحب‌خبر -

دکتر علی تاجرنیا در گفت و گو با ایسنا درباره نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در توسعه ورزش ایران تصریح کرد: هاشمی رفسنجانی از شخصیت‌هایی بود که به نسبت سایر روحانیون که در مسئولیت‌های سیاسی و اجرایی بوده‌اند، نگاه  توسعه گرایانه‌ای به همه‌ی امور از جمله ورزش داشته است و این مساله از جهت‌گیری‌های دولت سازندگی کاملا مشخص است.

وی گفت: واقعیت این است که در دوران جنگ و در مشکلات اقتصادی و تفکر دولت سالار دهه اول انقلاب (که البته با توجه به شرایط ویژه‌ کشور که یک امر طبیعی است)، طبیعتا به ورزش کشور نیز اجازه رشد و پویایی و نشاط داده نشده است و علی‌رغم تلاش‌هایی که صورت می‌گرفت اما به لحاظ زیر ساخت نشد که سرمایه‌گذاری‌های لازم در ورزش صورت بگیرد، اما بعد از جنگ و در دورانی که هاشمی مسئولیت اجرایی را بر عهده داشت نگاه توسعه‌گرایانه و توجه به تاثیر ورزش در عرصه اجتماعی باعث شد که نگاه‌ها به ورزش قهرمانی نیز تقویت شود و یک زیر ساخت‌هایی برای رشد و توسعه شکل بگیرد.

عضو اسبق هیات مدیره باشگاه استقلال تهران در ادامه اظهار کرد: در بحث فدراسیون‌ها و شروع موضوع استقلال‌ها و هماهنگ کردن آنها با نهادهای بین‌المللی از جمله مواردی بود که مرحوم هاشمی رفسنجانی به آن اهتمام داشت و در زمان مدیریتش در این مسیر حرکت کرد. هاشمی به نقش ورزش همگانی در حوزه سلامت عمومی و در ورزش قهرمانی در حوزه نشاط و در واقع اجتماعی که بحث جوانان است توجه می‌کرد و برای ورزش زمان می‌گذاشت. این نشان دهنده این بود که او تاثیر ورزش را به خوبی درک کرده بود.

او در ادامه افزود: تفکر او توسعه ورزش به خصوص ورزش قهرمانی بود و اینها مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیت هاشمی بود. البته اقداماتی که او انجام داده بود شروع خوبی بود و در دوره اصلاحات در بخش‌های مختلف تثبیت شد و فرصت خوبی برای توسعه ورزش و زیر ساخت‌های ورزش ایران را از خود بر جای گذاشت. اگر امروز شاهد آن هستیم که در رشته‌هایی به غیر از کشتی و وزنه‌برداری در سایر رشته‌ها مخصوصا رشته‌های گروهی تقویت شده‌ایم، دلیل عمده آن مربوط می‌شود به فعالیت‌ها و کارهایی که در دوره سازندگی آغاز شده بود و در دوره اصلاحات ادامه‌ پیدا کرد.

تاجرنیا ادامه داد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به ورزش و تاثیرگذاری آن بسیار اهمیت می‌داد. به همین دلیل نیز توجه زیادی به ورزشکاران و اهالی ورزش داشت و ملاقات‌های مکرری را انجام می‌داد و دغدغه‌هایی که مطرح می‌شد نشان دهنده رابطه خوب ایشان با جامعه ورزش بود. جامعه ورزش نیز مانند دیگر اقشار اجتماعی نگاه بسیار مثبت و رابطه مناسبی را با هاشمی داشت. در واقع  او از معدود چهره‌هایی بود که این حالت در آنها وجود داشت. در بین سیاسیون داشتیم افرادی را که سعی می‌کردند بیشتر به ورزش نزدیک شوند اما واقعیت این است که در رابطه با ارتباط  جامعه ورزش با هاشمی این علاقمندی دوسویه همواره وجود داشته است.

انتهای پیام

نظر شما