شناسهٔ خبر: 17367333 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

جزئیات هواپیمای جدید ایران

صاحب‌خبر -
عصر فردا (پنج‌شنبه) پس از چند دهه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نخستین هواپیمای نو خود را دریافت خواهد کرد؛ هواپیمایی که می‌تواند با ورود خود دوره‌ای جدید از فعالیت‌های صنعت هوایی کشور را آغاز کند.

به گزارش ایسنا، پس از دوران طولانی که شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به دلیل تحریم‌های بین‌المللی امکان خرید هواپیما نداشتند در جریان مذاکراتی که پس از توافق هسته‌ای به کار بسته شد، ایران‌ایر توانست بعد از ماه‌ها مذاکره دو قرارداد مجزا با ایرباس و بوئینگ به امضاء برساند و در مجموع ۱۸۰ فروند هواپیما با عقد قرارداد نهایی به سمت آسمان ایران حرکت کند.

هرچند شرکت هواپیماساز بوئینگ توانست چند روز زودتر از ایرباس قرارداد خود را نهایی کند، اما آنچه در عمل اتفاق افتاد سرعت گرفتن اجرای قرارداد ایرباس با ایران بود تا جایی که ایران‌ایر در نخستین روزهای عقد قرارداد با این شرکت اعلام کرد امیدوار است این قرارداد تا فروردین‌ماه سال ۱۳۹۶ اجرای خود را آغاز کند و به این ترتیب ایران صاحب نخستین هواپیماها در این حوزه شود.

پیش‌بینی مدیر عامل شرکت ایران‌ایر خیلی زود محقق شد تا با نهایی شدن مراحل اجرایی کار نخستین فروند ایرباس ۳۲۱ خریداری شده از سوی ایران عصر فردا در فرودگاه مهرآباد به زمین بنشیند. هواپیمایی که اعلام شده مراحل فنی خود را در دو فرودگاه اروپایی پشت سر گذاشته و با خلبانان ایرانی به تهران خواهد رسید.

جزئیات هواپیمای جدید ایران

نگاهی به ویژگی‌های فنی این هواپیما نشان می‌دهد ایرباس ۳۲۱ امکان آن را خواهد داشت که به طور همزمان در پروازهای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار گیرد. این هواپیما که جزو هواپیماهای با بدنه باریک و از نظر ظرفیت پرواز در حوزه کوتاه‌برد و میان‌برد قرار می‌گیرد یکی از پرطرفدارترین هواپیمای ایرباس در طول سال‌های گذشته بوده است.

این هواپیما به ایران‌ایر اعلام کرده ظرفیت مسافرپذیری‌اش حدود ۱۹۵ نفر است در صورت حذف کردن برخی کلاس‌های پروازی توانایی آن را دارد که تا پیش از ۲۳۰ مسافر را در خود جای دهد.

این هواپیما که با اصلاحاتی در مدل ایرباس ۳۲۰ تولید شد توانسته برای بسیاری از ایرلاین‌های جهان گزینه‌ جذاب به حساب بیاید. طبق آماری که در پایان ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ میلیادی اعلام شده از ایرباس ۳۲۱، ۱۴۱۳ هواپیما به مشتریان جهانی آن تحویل شده است و در حال حاضر ۱۳۹۶ فروند از آن در حال پرواز است. در میان تمام مشتریان این هواپیما شرکت هواپیمایی امریکن ایرلاینز با خرید ۱۹۷ فروند از ایرباس ۳۲۱ توانسته به بزرگ‌ترین مشتری جهانی این هواپیما تبدیل شود.

جزئیات هواپیمای جدید ایران

ایرباس که تلاش کرده این هواپیما را با برخی از مدل‌های بوئینگ قابل رقابت کند در طراحی موتور به یکی از پایین‌ترین سطوح مصرف سوخت رسیده و در استفاده از مواد جدید در بدنه آن نیز پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

در حال حاضر آمارها نشان از آن دارد که میزان سفارش ایرباس ۳۲۱ در جهان از ۱۷۳۳ فروند نیز گذشته و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران آخرین مشتری آن به حساب می‌آید که عصر روز آینده نخستین فروند از این هواپیما را تحویل خواهد گرفت.

نظر شما