شناسهٔ خبر: 17366557 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

اولین ایرباس جدید پنج‌شنبه در خاک ایران

اولین فروند از هواپیماهای قرارداد ایران‌ایر با کمپانی سازنده ایرباس، روز آینده با هدایت خلبانان ایرانی به فرودگاه مهرآباد ایران می‌آید و به ناوگان ایران‌ایر می‌پیوندد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو،  در اجرای قرارداد کمپانی ایرباس با ایران‌ایر برای فروش هواپیما به ایران، اولین فروند از این هواپیماها با مدل 321 و رجیستر EP-IFA‌‌ تحویل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

 

 

‌این هواپیمای ایرباس روز گذشته پس از انجام تست‌های فنی از فرودگاه هامبورگ آلمان عازم فرودگاه تولوز فرانسه شد و قرار است از فرانسه به ایران بیاید.

 

طبق برنامه، این هواپیما با هدایت خلبانان ایرانی روز پنجشنبه از فرودگاه تولوز فرانسه عازم تهران می‌شود و راس ساعت 14:30 روز پنجشنبه در فرودگاه مهرآباد بر زمین می‌نشیند.

 

طبق اعلام شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران‌ در آیینی که به همین منظور در آشیانه مهندسی و تعمیرات ایران‌ایر برگزار می‌شود، برخی مسئولان لشکری و کشوری حضور خواهند داشت.

 

 

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که از این هواپیمای 190 نفره در مسیرهای داخلی‌ استفاده خواهد کرد.

 

 پیش از این مدیرعامل هما در این‌باره به فارس گفته بود که ‌طبق قرارداد ایران‌ایر با کمپانی ایرباس، این هواپیما با رجیستر EP-IFA‌‌ گواهینامه ثبت اخذ کرد‌.

 

بنا به گفته فرهاد پرورش ‌ایرباس 321 از سازمان هواپیمایی ایران گواهینامه ثبت دریافت کرده است؛ این هواپیما در پروازهای داخلی پرواز خواهد کرد، البته ظرفیت انجام پروازهای خارجی را دارد اما برنامه‌ریزی کرده‌ایم فعلاً در پروازهای داخلی پرواز کند.

 

پرورش ‌این را هم گفت که امیدواریم تا قبل از نوروز 1396 چند فروند از هواپیماهای قرارداد ایرباس با ایران‌ایر تحویل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شود.

 

 

بنابراین گزارش خانواده هواپیماهای ایرباس 320 در دسته بندی هواپیماهای باریک پیکر قرار دارند. این خانواده شامل مدل‌های ایرباس 318، ایرباس 319، ایرباس 320 و ایرباس 321 است. 

 

برد این هواپیما در مدل 321 ‌حدود 5 هزار و 950 کیلومتر و سرعت بهینه این هواپیماها‌ در مقیاس زمینی حدود 829 کیلومتر بر ساعت است.

 

ایرباس 321 ‌هواپیمایی باریک پیکر با برد متوسط است، نخستین پرواز این هواپیما در یازدهم مارس سال 1993 با موفقیت انجام شد و شرکت‌های هواپیمایی لوفت هانزا و آلیتالیا نخستین سفارش دهندگان این پرنده بودند.

 

این هواپیما مجهز به دو موتور توربوفن است که هرکدام توانایی تولید حداکثر 33000 پوند نیرو را دارند و سرعت هواپیما با کمک آن ها به 829 کیلومتر بر ساعت می‌‌رسد.



ابعاد بدنه ایرباس 321 به ترتیب برای طول 44.51 متر، عرض 3.95 متر، فاصله دو سر بال 35.8 متر و ارتفاع آن از دم تا زمین 11.76 متر است.



این هواپیمای باریک پیکر توسط دو خدمه پرواز هدایت می‌شود و حداکثر وزن برخاست آن 93.5 تن است و می‌تواند بدون توقف مسیری به طول 5 هزار 900 کیلومتر را پرواز کند.

 

منبع: فارس

نظر شما