شناسهٔ خبر: 17362686 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

سخنرانی وداع اوباما: برجام، یک دستاورد بود (+عکس)

اوباما لحظاتی را در این سخنرانی گریست/ او "برجام" را یکی از دستاوردهای دوران ریاست جمهوری خود دانست و گفت 8 سال پیش هدف متوقف کردن برنامه هسته ای ایران بدون شلیک حتی یک گلوله، بلندپروازانه به نظر می رسید.

صاحب‌خبر -
باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در واپسین هفته مانده به پایان دوران 8 ساله ریاست جموری خود سه شنبه شب در شهر شیکاگو آخرین سخنرانی عمومی خود در مقام ریاست جمهوری را ارایه کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از واشنگتن پست ، رییس جمهور آمریکا در اجتماع 18 هزار نفری حامیانش با اشاره به دستاوردهای دوران 8 ساله ریاست جمهوری خود از مردم کشورش خواست این دستاوردها را در دوران رییس جمهور آینده آمریکا حفظ و حراست کنند.

او با بر شمردن دستاوردهای دوران هشت ساله ریاست جمهوری خود از توافق هسته ای با ایران (برجام) نیز به عنوان یکی از دستاوردها نام برد. اوباما گفت؛ 8 سال پیش و هنگامی که به ریاست جمهوری رسید اگر می گفت می شود بدون شلیک حتی یک گلوله برنامه هسته ای ایران را متوقف کرد شاید بسیاری می گفتند اهداف او بلند پروازانه است؛ اما دولت او موفق شد با توافق هسته ای به چنین هدفی دست یابد.

اوباما همچنین درباره آینده دموکراسی آمریکا در دوران ریاست جمهور دونالد ترامپ هشدار داد و از شهروندان آمریکایی خواست برای پاسداشت ارزش های بنیادی دموکراسی در کشورشان مبارزه کنند.

شیکاگو شهری است که سکوی پرش اوباما به سیاست است و او پیش از رسیدن به منصب ریاست جمهوری سناتور ایالت ایلینویز ( به مرکزیت شیکاگو) در سنای آمریکا بوده است.

رییس جمهور آمریکا با تاکید بر ضرورت رواداری در میان آمریکایی ها به آنها توصیه کرد مسایل را از دیدگاه یکدیگر ببینند و به حرف و نظر دیگران توجه کنند.

در این نطق خداحافظی میشل اوباما همسر اوباما و جو بایدن معاونش حضور داشتند.

ایراد نطق خداحافظی از سنت های روسای جمهور آمریکاست و غالبا در واپسین روزهای مانده به پایان دوران ریاست جمهوری ایراد می شود.

سخنرانی اوباما در سالن مرکز " مک کورمیک "  شهر شیکاگو ارایه شد . با وجودی که بلیت حضور در سخنرانی وداع اوباما مجانی بود اما در واپسین ساعات مانده به سخنرانی حتی با قیمت هزار دلار به فروش رفت.

اوباما در جریان این سخنرانی که حالتی احساسی به خود گرفته است لحظاتی گریه کرد.

 9 روز دیگر دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب آمریکا با برگزاری مراسم رسمی سوگند در واشنگتن به عنوان چهل و پنجمین رییس جمهور آمریکا جایگزین اوباما خواهد شد.

اوباما با همسر و دختر بزرگش در آخرین سخنرانی
اوباما با همسر و دختر بزرگش در آخرین سخنرانی
گریستن اوباما به هنگام سخنرانی
گریستن اوباما به هنگام سخنرانی
صف مردم برای ورود به سالن سخنرانی اوباما در مرکز مک کورمیک- شیکاگو
صف مردم برای ورود به سالن سخنرانی اوباما در مرکز مک کورمیک- شیکاگو



نظر شما