شناسهٔ خبر: 17360610 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

سناریو‌های تکراری در والیبال ادامه دارد

تیم‌های بی‌پول، سازمان لیگ متزلزل

داستان رفت و برگشت تیم‌ها در لیگ برتر والیبال همچنان ادامه دارد. این بار برخلاف قبل نه از فحاشی تماشاگران خبری است و نه از کری‌خوانی بازیکنان در زمین.

صاحب‌خبر -

این بار سازمان لیگ والیبال حاشیه‌ساز شده است. هنوز چند روزی از رفت و برگشت تیم صالحین ورامین نگذشته بود که شنبه سازمان لیگ در اطلاعیه‌ای به خاطر عملی نشدن تعهد مالی باشگاه پارسه برای پرداخت قرارداد بازیکنان و کادر فنی، این تیم را از جمع تیم‌های لیگ برتر کنار گذاشت. حتی بازیکنانش را آزاد کرد که جواد حسین‌آبادی، به بانک سرمایه رفت و فرهاد نفرزاده، سرمربی‌اش و سه بازیکن دیگر به تیم صالحین ورامین .

حذف این تیم فقط برای یک روز بود زیرا با وساطت سردار باران چشمه، مدیرکل تربیت بدنی نیروهای مسلح و قول اله‌وردی، مدیر باشگاه برای پرداخت30 درصد از قرارداد بازیکنان و کادر فنی تیم و تسویه بدهی‌ها تا دیروز، تیم پارسه با تمامی بازیکنان و کادر فنی‌اش امروز درهفته هفدهم لیگ برتر حاضر می‌شود.

مدیریت باشگاه پارسه موظف است 35 درصد دیگر از قرارداد بازیکنان و کادر فنی تیمش تا شروع مرحله پلی‌آف و بقیه مبالغ قرارداد را تا پایان فصل پرداخت کند و در غیر این صورت حذف می‌شود.

هر چند سازمان لیگ در قرعه‌کشی لیگ برتر همان اول خط و نشان کشید تا این فصل بازیکنان دردسر فصل‌های قبل را نداشته باشند اما اولیتماتوم‌ها خیلی هم کارساز نشد تا این‌که حرف حذف به میان آمد، حذفی که فقط در اندازه تهدید ماند و بیشتر یک حربه برای ترساندن تیم‌های بدقول بود. این رفت و برگشت‌ها خیلی هم خوشایند نیست. اتفاقی که شاید حالا اقتدار فدراسیون را هم متزلزل کرده و بازخورد منفی به پای فدراسیون نوشته شده است. شاید بعضی‌ها معتقدند راه چاره فدراسیون برای زنده کردن حق بازیکنان این روش است اما معمولا لیگ‌های پویا این شرایط را ندارند. فدراسیون والیبال رای به حذف یک تیم لیگ برتری می‌دهد و سپس از موضع خود کوتاه می‌آید. متاسفانه این شرایط نشان می‌دهد که والیبال ما در شرایط بدی گرفتار شده است و این موضعگیری‌های سختگیرانه و در پی آن کوتاه آمدن از مواضع نشان از ضعف و سوء‌مدیریت در سازمان لیگ دارد.

انحلال تیم‌ها؛ هرگز

محمود افشار دوست، دبیر فدراسیون والیبال می‌گوید: فدراسیون طرفدار انحلال تیم‌ها نیست بلکه بحث بازیکنان و کادر فنی است که شاکی می‌شوند. در واقع شرایط به سمت و سویی رفته که عده‌ای از بد عهدی‌ها ناراضی هستند اما ما نمی‌خواهیم همه چیز به‌هم بریزد. حتی اگر این مساله فدراسیون را تضعیف کند. بنابراین باید سال آینده شیوه محکم‌‌تری برای برخورد داشته باشیم تا کار به اینجا نکشد.

اعتراض به سبک گنبد

فدراسیون والیبال با موضوع کنارگذاشتن و نگذاشتن پارسه کنار نیامده بود و هنوز این قضیه تمام نشده بود که با رای باخت فنی کمیته انضباطی برای تیم هاوش گنبد برابر شهرداری تبریز، مدیرعامل گنبدی‌ها نیز در اعتراض به این رای، تهدید به کناره‌گیری از لیگ برتر کرد. مهدی محمدی بعد از این‌که تیمش محکوم به باخت شد، گفته است: در اعتراض به حکم یکطرفه فدراسیون و توهینی که به والیبال گنبد کاووس و هوادارانش شده است از حضور در ادامه لیگ انصراف می‌دهد.

اتفاقی که دودش به چشم بازیکنان گنبد می‌رود. بازیکنانی که با حداقل قرارداد بازی می‌کنند. تیم‌های هاوش گنبد و شهرداری تبریز در گنبد به مصاف یکدیگر رفتند که این مسابقه در ست چهارم به‌دلیل پرتاب اشیا از سوی تماشاگران به داخل زمین ناتمام ماند. پس از آن کمیته انضباطی فدراسیون والیبال به پرونده این مسابقه رسیدگی کرد و رای به شکست فنی هاوش گنبد (3 بر صفر در سه ست 25 بر صفر) مقابل شهرداری تبریز داد.

بازی حساس هفته

در مهم‌ترین مسابقه این هفته لیگ برتر والیبال امروز تیم شهرداری ارومیه که با 10 برد و 30 امتیاز در رتبه سوم جدول لیگ برتر قرار دارد، میزبان نارنجی پوشان سایپا در سالن غدیر ارومیه خواهد بود.

شاگردان مسعود آرمات، سرمربی سایپا نیز با 9 برد و 28 امتیاز در رتبه چهارم جدول قرار دارند و پیروزی در این مسابقه می‌تواند آنان را به رتبه سومی برساند.

دیدار رفت دو تیم در تهران 3 بر صفر به سود سایپا تمام شد و شهرداری ارومیه در دیدار امروز در اندیشه جبران این نتیجه و تثبیت جایگاه سومی خود است.

تراویتسا: چک‌های شهرداری بی‌محل است

یوبومیر تراویتسا و دراگان تراویتسا به اتفاق آندره پوزی، سرمربی، پاسور و مربی تیم والیبال ارومیه حدود سه‌ هفته پیش ایران را به مقصد ایتالیا ترک کردند تا شوک بزرگی به این تیم وارد شود. گفته می‌شود آنها به دلیل عملی‌نشدن تعهدات باشگاه تصمیم به این کار گرفتند و هیچ خبری از آنها نیست.

تراویتسا که ارومیه را ترک کرده است نامه‌ای به محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال ارسال کرده که در آن نامه بشدت از مسئولان ارومیه گلایه کرده است. وی در نامه خود اعلام کرده است چک‌هایی که مسئولان باشگاه ارومیه به وی داده‌اند اعتبار ندارد.

تراویتسا شکایت خود را به فدراسیون جهانی هم برده است که در این صورت والیبال ایران با چالش جدیدی روبه‌رو خواهد شد. اگر بدهی‌های تراویتسا پرداخت نشود امکان دارد والیبال ایران در آینده و با ورود فدراسیون جهانی به این موضوع در نقل و انتقالات بین‌المللی و... با مشکل روبه‌رو شود.

برنامه لیگ برتر والیبال

هفته هفدهم لیگ برتر والیبال امروز پیگیری می‌شود که دو تیم شهرداری ارومیه و سایپا در دیداری حساس برای کسب جایگاه سوم جدول به مصاف هم می‌روند.

شهرها و بازی‌ها

تهران؛ پارسه ـ کاله مازندران

پیکان تهران ـ شهرداری تبریز

ساری؛ سازمان عمران شهرداری ـ شهرداری اراک

ارومیه ؛ شهرداری ـ سایپا تهران

اردکان: خاتم ـ بانک سرمایه

گنبد: هاوش ـ صالحین ورامین

نظر شما