شناسهٔ خبر: 17358831 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

عراقچی: امریکا باید نقض برجام را جبران کند

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون وزیر امور خارجۀ ایران می‌گوید تمدید تحریم‌های 10 ساله علیه ایران نقض تعهدات برجامی امریکاست و باید جبران شود.
 
به گزارش انتخاب، عباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، که برای شرکت در ششمین نشست کمیسیون مشترک برجام به وین سفر کرده‌ در گفتگویی این اظهارات را بیان کرد.
 
وی افزود موضوع نقض برجام توسط امریکا و جبران آن در دستور کار کمیسیون مشترک قرار گرفته است.
 
عراقچی همچنین در خصوص نشست‌های کارشناسی که پیش از نشست کمیسیون مشترک برگزار شده است، عنوان کرد: «کارشناسان بحث خوبی داشتند و به جمع‌بندی‌های خوبی رسیدند.»
 
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به اینکه قبل از این نشست، کارشناسان ایرانی یک دور مذاکرات دوجانبه با کارشناسان امریکایی داشته‌اند، خاطرنشان کرد: «طبق سازوکار برجام اگر کشوری نسبت به رفتار کشور دیگر شکایتی داشته باشد اول باید مذاکرات دوجانبه بین آن دو کشور صورت بگیرد و ما این مذاکرات دوجانبه را داشتیم.»
 
عراقچی به همراه مجید تخت‌روانچی، معاون وزیر امور خارجۀ ایران، صبح سه‌شنبه دو دور مذاکرۀ دوجانبه با هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، داشتند.
 
ششمین نشست کمیسیون مشترک ایران و 1+5 به درخواست محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، و برای بررسی بدعهدی‏‌های امریکا و تمدید قانون تحریم‌های ایالات‌متحده علیه ایران، برگزار شد.
 
این نشست که در هتل کوبورگِ وین برگزار شد، سه ساعت و نیم به طول انجامید.
 
پس از پایان این نشست، دیدار دو جانبۀ هیئت ایرانی به ریاست عراقچی با هیئت امریکایی آغاز شد.  
 
قرار است شامگاه سه‌شنبه نیز عراقچی با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز در مقر آژانس در وین دیدار کند.
 
نشست کارگروه اجرایی کردن لغو تحریم‏‎‏ها نیز با حضور هیئت‏‎های کارشناسی از ایران و امریکا دوشنبه (20 دی) در وین برگزار شد.
 
در این گفت‌وگوهای کارشناسی با عنوان «کارگروه اجرایی کردن لغو تحریم‌ها»، اسماعیل بقایی، دبیر ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه، ریاست هیئت کارشناسی ایران را به عهده داشت.
 
مباحث مطرح‌شده در این نشست به کمیسیون مشترک برجام گزارش خواهد شد.
 
مجلس سنای امریکا در تاریخ 11 آذر طرح تمدید 10 سالۀ تحریم‌ها علیه ایران (ایسا) را به‌اتفاق آراء تصویب کرد. مقام‌های ایرانی این اقدام امریکا را نقض صریح برجام می‌دانند.
منبع:پرس تی وی

نظر شما