شناسهٔ خبر: 17358268 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

از سوی آیت الله حیدری تشریح شد؛

زندگی انقلابی آیت الله رفسنجانی/دستگیری به بهانه سربازی

آبادان - نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان، ضمن تبیین زندگی سیاسی آیت الله رفسنجانی در طول انقلاب اسلامی، وی را مغز متفکر حکومت اسلامی معرفی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محسن حیدری ظهر جمعه در آئین بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در محل مصلی نماز جمعه آبادان افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از آن شاگردان مبارز حضرت امام (ره) بود که در یکی دو روز اخیر ملت ایران آن را از دست داد و این مجلس ختم برای بزرگداشت این شخصیت فرزانه برپا شده است.

وی با اشاره به ابعاد مختلف شخصیتی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: خوشبختانه همه حاضران در مجلس از پیشتازان انقلاب و از آگاهان در صحنه انقلاب هستند و شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی شخصیت نامعلومی نیست و همگی آن را می شناسند، مرحوم هاشمی رفسنجانی شخصیتی با ابعاد مختلف بود که بعد علمی، فکری، انقلابی و مدیریتی ایشان بیشتر از سایر ابعاد نمود داشت.

وی تصریح کرد: در بعد علمی همه می دانند که وی اهل رفسنجان کرمان بود و در سال ۱۳۱۳ یعنی ۸۲ سال پیش از این متولد شد. در سن ۱۴ سالگی راهی حوزه علمیه قم شد و دروس مقدماتی، سطح، فقه و اصول را در نزد بزرگان و مراجعی همچون مرحوم آیت الله العظمی بروجردی، حضرت امام(ره) و آیت الله گلپایگانی و سایر شخصیتها فرا گرفت. استعداد خدادادی، ذکاوت و هوش فراوان ایشان سبب شد تا وی به تدریج به مرحله ای از علم و اجتهاد برسد به طوری که در همان زمان هم بنای تبلیغ و منبر رفتن را گذاشت. آبادان و خرمشهر از جمله مراکز مهم سخنرانی های وی بود. مساجد و حسینیه های آبادان به عنوان یکی از بخشهای مهم تبلیغی کشور بودند که شاهد حضور فعال و همیشگی آیت الله هاشمی رفسنجانی در تبلیغ و ترویج انقلاب و نظام بودند، آیت الله هاشمی رفسنجانی در آن زمان فرد جوانی بودند که اکثرا قریب به اتفاق افراد آن روزگاران او را به خوبی درک نکردند و این مربوط به ۵۰ یا ۶۰ سال پیش بود. 

بعد علمی آیت الله رفسنجانی

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: در بعد علمی ایشان، می توان به انتشار کتب مختلف اشاره کرد. وی در دوران زندانی شدنش دست به نوشتن  تفسیری زد که تاکنون ۲۰ جلد از آن به کمک محققان و پژوهشگران منتشر شده است. چاپ کتاب «جهان قبل از بعثت» با کمک شهید باهنر، مجلات «مکتب تشیع» با کمک شهید باهنر و «بعثت» با کمک آیت الله مصباح یزدی و دیگران از جمله فعالیتهای علمی و فرهنگی آیت الله هاشمی رفسنجانی در سالهای قبل از انقلاب و پیش از سال ۴۲ بود. مجله مکتب تشیع که پیش از مجله مکتب اسلام چاپ می شد در واقع نخستین مجله دینی کشور به شمار می رود که یکی از دست اندرکاران اصلیش مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بود. این مجله بیشتر جنبه انقلابی و افشاگری علیه رژیم شاه و مطرح کردن شخصیت امام و افکار ایشان داشت و البته مجوز رسمی هم داشت. البته از زمان انتشار این مجله زمان زیادی نگذشت چرا که رژیم پهلوی دستور تعطیلی آن را صادر کرد.

آیت الله حیدری افزود: در بعد انقلابی، وی به عنوان یکی از شاگردان مستعد حضرت امام(ره)، روحیه انقلابی و پرخاشگری علیه ظلم، ستم و استعمار را از امام فرا گرفت و جزو اولین شاگردان فعال حضرت امام در صحنه انقلاب بود و نخستین دستگیری ایشان نیز در ماجرای ۱۵ خرداد سال ۴۲ اتفاق افتاد.

دستگیری به بهانه سربازی

وی اظهار کرد: در آن زمان رژیم به بهانه سربازی و به رغم اینکه وی ۲۹ سال داشت ایشان را دستگیری کردند. البته می خواستند اطراف امام راحل را خالی کنند اما آیت الله هاشمی در محرم همان سال ۴۲، پادگان را به حسینیه برای سربازان تبدیل کرده بود به همین دلیل حضور وی برای رژیم قابل تحمل نبود و بعد از دو ماه خدمت در پادگان وی فرار کرد و البته دستگیر شد. 

وی با اشاره به پخش این روزهای سریال معمای شاه از تلویزیون تصریح کرد: یکی از بهترین سریالهایی که به رغم تمامی نواقصش در زمینه انقلاب تهیه شده همین سریال «معمای شاه» است که واقعیت ها را به نسل سوم و مردم منتقل می کند و چهره های شاخصی که در شکل گیری انقلاب نقش آفرینی کردند را به طور هنرمندانه ای به مردم معرفی می کند و قابل تقدیر است.

وی یادآور شد: آیت الله هاشمی رفسنجانی بارها به زندان افتاد و در حدود چهار سال و اندی در نوبتهای مختلف و در مقابل شکنجه های بسیار وحشیانه و استبدادی مقاومت می کرد و در حین مقاومت در مقابل آن شکنجه ها ارتباط قوی با زندانیان داشت و حتی کمونیست ها و منافقان داشت اما وقتی در سال ۵۴  متوجه بازگشت منافقان از اسلام شد با قدرت در مقابل آنها قرار گرفت.

نماینده امام در اعتصابات صنعت نفت

امام جمعه موقت اهواز گفت: پس از آنکه به رهبری امام امت، خواست خداوند و حضور ملت در صحنه، زندانیان سیاسی از جمله هاشمی رفسنجانی آزاد شدند و از آنجایی که وی یکی از افراد مورد اعتماد حضرت امام بود ایشان از سوی امام راحل(ره) و در پیش از پیروزی انقلاب عهده دار حل اعتصابات کارکنان صنعت نفت در همراهی با سایر ملت ایران بود چرا که این امر علاوه بر تاثیر منفی فراوان بر اقتصاد مملکت بر روی نیاز مردم به سوخت نیز تاثیر گذاشته بود بر این اساس امام راحل طی حکمی هیئتی با عضویت بازرگان و آیت الله هاشمی رفسنجانی و دیگران را به خوزستان فرستاد تا کار را ساماندهی کنند و خوب هم از پس کار برآمدندآ آنها علاوه بر حل مشکل اقتصاد به حد مطلوب، نیاز داخلی را نیز حل کردند اما به رژیم هم فرصت سوء استفاده را ندادند.

آیت الله حیدری در زمینه بعد مدیریتی آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز عنوان کرد: آیت الله هاشمی جزو مغزهای متفکر مدیریت حاکمیت بود که امام راحل و رهبری عنایت ویژه ای به وی داشتند. زمانی که امام در پاریس بودند هفت تا هشت روحانی مطرح مثل مطهری، طالقانی، مقام معظم رهبری، شهید بهشتی، باهنر، موسوی اردبیلی و هاشمی رفسنجانی مامور شدند تا شورای انقلاب اسلامی را تشکیل دهند که در آن زمان قوه مجریه انقلاب بود و تمام هماهنگی های لازم برای کل کشور در این شورا انجام می شد.

وی اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب سکانداری اجرایی و تدوینی مملکت به دست شورای انقلاب بود و هاشمی رفسنجانی جزو افراد فعال این شورا بودند. ایشان پس از آن در تصدی وزارت کشور نیز به مملکت خدمت کرد. در نخستین انتخابات مجلس شورای اسلامی وی به عنوان نماینده مردم تهران انتخاب شد و به واسطه توانایی ها و قابلیت هایی که داشت با رای اکثریت نمایندگان مجلس به عنوان ریاست مجلس انتخاب شد و تا دوره دوم و سوم هم ادامه یافت. 

راه اندازی حزب جمهوری اسلامی

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: مرحوم هاشمی رفسنجانی یکی از موسسان و داره کنندگان حزب جمهوری اسلامی (حزب فراگیر مردمی) در اوائل انقلاب و در کنار شهید بهشتی و سایر بزرگان بود. در ششم تیر سال ۶۰ پس از ترور و جانبازی مقام معظم رهبری، آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان نماینده حضرت امام در شورای دفاع مقدس انتخاب شد و پس از عملیات بیت المقدس، جانشینی فرماندهی کل قوا به عهده وی نهاده شد و در واقع تا آخر جنگ از جانب امام فرماندهی می کرد و حضور بسیار جدی و فعالی در جبهه های نبرد از جمله خوزستان داشت.

وی یادآور شد: یکی دیگر از تجلیات مدیریتی بارز مرحوم هاشمی بحث ریاست جمهوری وی بود که پس از رحلت امام و در زمان رهبری مقام معظم رهبری در تیرماه سال ۶۸ صورت گرفت وی به مدت هشت سال سکاندار اجرایی مملکت بود که دولتش به دولت سازندگی معروف است. البته وقتی از مدیریت می گوئیم نه آنکه مدیریت بدون نقص باشد به هر حال هر دولتی حتی دولت معصومین نه از ناحیه معصومان بلکه از ناحیه برخی کارگزاران معایب و نقص هایی دارند و نمی شود گفت هیچ نقصی در کار دولتها نباشد حال چه رسد به دولت غیر معصوم حتی ممکن است خود رئیس دولت در تحلیل هایش اشتباه کند و دولت سازندگی هم خالی از عیب و نقص نبوده است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از عیوب مشخص دولت سازندگی عدم رسیدگی خوب و شایسته به خوزستان بود. خوزستان که در زمان جنگ بار عمده ای را به دوش کشید آن طور که باید و شاید مورد عنایت جدی قرار نگرفت و حتی توسعه خوزستان رسما و قانونا در شورایعالی امنیت ملی به بهانه مرزی بودنش ممنوع اعلام شد و گفتند که نباید زیاد توسعه یابد و توسعه را باید به دیگر استانها برد و در زمان حاضر عمده مشکلاتی که ما در خوزستان و به ویژه شهرهای آبادان و خرمشهر و اهواز داریم معلول جنگی است که پس از اتمام آن به اندازه کافی به وضعیت شهرها و مردمانش رسیدگی نشد.

آیت الله حیدری گفت: موضوع تجلیل سرجای خودش اما نقد هم در جای خود باقی می ماند. اکنون مراسم ختم است و بایستی بزرگمردیها و فضایل این شخصیت گرانقدر انقلاب گفته شود. دولت سازندگی در سطح کشور خدمات بسیار زیادی انجام داد و در خوزستان ما بسیاری از زیرساختها همچون سدها و تعمیر مجدد پالایشگاه آبادان و سایر کارها در زمان دولت سازندگی اتفاق افتاد که باید قدردانی کرد.

حضور در مجمع تشخیص مصلحت

وی افزود: یکی دیگر از تجلیات مدیریتی هاشمی رفسنجانی، بحث مجمع تشخیص مصلحت نظام است که طبق قانون اساسی این مجمع برای حل مشکلات پدیده آمده احتمالی میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و مشورت دادن به مقام معظم رهبری برای سیاست گذاریهای کلی درباره مملکت ایجاد شد. مقام معظم رهبری در سال ۷۶ آیت الله هاشمی رفسنجانی را به عنوان ریاست این مجمع منصوب کردند و در چندین دوره تداوم پیدا کرد، این مرد بزرگ ۱۹ سال اداره این مجمع را بر عهده داشت.

آیت الله حیدریاز ریاست مجلس خبرگان رهبری به عنوان دیگر صحنه های مدیریتی آیت الله هشامی رفسنجانی نام برد و اظهار کرد: در سال ۸۶ ریاست مجلس خبرگان بر عهده هاشمی افتاد و این ریاست تا سال ۸۹ ادامه یافت، آیت الله هاشمی حقیقتا یک شخصیت کم نظیر و یار دیرین امام و مقام معظم رهبری بود و در پیام رهبری دیدیم که ایشان نکات بسیار دقیقی را که برازنده و شایسته مرحوم هاشمی رفسنجانی در زمینه نقش ایشان در انقلاب، حکومت انقلاب اسلامی و روشنگریها داشت را به وضوح بیان کردند. آشنایی دیرینه مقام معظم رهبری با هاشمی به ۵۹ سال پیش بر می گردد که مقام معظم رهبری ۱۸ ساله و هاشمی ۲۳ ساله بودند.

امام جمعه موقت اهواز تصریح کرد: هاشمی در مجلس خبرگان رهبری به خصوص پس از فتنه ۸۸ چندین بار گفتند که من به هیچ کس به اندازه مقام معظم رهبری در عمرم احساس علاقه نداشته و ندارم و به رغم تمامی مشکلات، علاقه من به وی کم نشده است. اختلاف نظرها و تفاوت مجتهدانه هرگز نتوانست این رابطه معنوی و علاقه خاص مودتی میان این دو بزرگوار را به طور کلی از هم باز کند و این یکی از نعمت های بزرگ انقلاب است.

وی یادآور شد: شنیده شده که حضرت امام راحل(ره) به این دو بزرگوار گفته بودند تا مادامی شما دو تا با هم باشید من خوفی از بابت نظام و انقلاب ندارم و حقیقتا این دو بزرگوار مراتب ارادات خود را نسبت به یکدیگر نشان دادند و هیچگاه فتنه و فتنه گران نتوانست فاصله ای میان این دو بزرگوار ایجاد کند و امروز مقام معظم رهبری بر پیکر پاک آیت الله هاشمی رفسنجانی اقامه نماز میت کردند.

نظر شما