شناسهٔ خبر: 17351217 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

پیکر آیت‌الله هاشمی رفسجانی به خاک سپرده شد + عکس

میزان

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبرمعظم انقلاب اسلامی با حضور در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دانشگاه تهران بر پیکر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام نماز خواندند.

صاحب‌خبر -
رهبر انقلاب بر پیکر آیت‌الله هاشمی نماز خواندند+فیلم
Photo: Leader.ir

به گزارش پارسینه، مراسم تشییع رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام از صبح امروز با حضور جمع زیادی از مردم ، روسای قوای سه گانه ، مقامات و مسوولان کشوری و لشگری در دانشگاه تهران آغاز شد و ظهر امروز، سه شنبه، برای همیشه در جوار رهبر کبیر انقلاب اسلامی آرام گرفت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبرمعظم انقلاب اسلامی، با حضور در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دانشگاه تهران بر پیکر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام نماز خواندند.

در مراسم تشییع آیت الله هاشمی رفسنجانی علاوه بر رهبر معظم انقلاب، مقامات عالی رتبه دیگری از جمله رییس جمهوری، رییس قوه قضاییه ، دبیر شورای نگهبان، رییس مجلس شورای اسلامی، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضای مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی، وزیران دولت یازدهم، معاونان رییس جمهوری و مسوولان لشگری و کشوری حضور داشتند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عصر یکشنبه در اثر عارضه قلبی در بیمارستان شهدای تجریش دارفانی را وداع گفت.

این خبر لحظه به لحظه به روز می شود

۱۳۹۵/۱۰/۲۱ - ۱۳:۱۴
پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی در جوار رهبر کبیر انقلاب آرام گرفت
دقایقی پس از ورود پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی به حرم مطهر و انجام آیین خاکسپاری، ایشان برای همیشه در جوار یار و رهبر خود آرام گرفتند.
۱۳۹۵/۱۰/۲۱ - ۱۳:۱۲
لحظه ورود پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی به داخل ضریح امام راحل
سید حسن خمینی، محمد هاشمی، محمد جواد ظریف، علی لاریجانی، محمدرضا عارف و محسن هاشمی برای دفن پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی وارد ضریح شدند.

گزارش ها از حرم مطهر حاکی از آن است که فاطمه هاشمی، دختر آیت الله هاشمی، هنگام مراسم خاکسپاری پدر بیهوش شد.


پیکر آیت‌الله هاشمی رفسجانی وارد حرم مطهر شد +عکس و فیلم
۱۳۹۵/۱۰/۲۱ - ۱۳:۰۹
پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی وارد حرم مطهر شد
پیکر آیت‌الله هاشمی رفسجانی وارد حرم مطهر شد +عکس و فیلم
۱۳۹۵/۱۰/۲۱ - ۱۳:۰۶
پیکر آیت الله در میان سیل مردم
نماز رهبر انقلاب بر پیکر آیت‌الله هاشمی/ آغاز مراسم تشییع +فیلم

نماز رهبر انقلاب بر پیکر آیت‌الله هاشمی/ آغاز مراسم تشییع +فیلم
۱۳۹۵/۱۰/۲۱ - ۱۳:۰۳
نیت آیت الله هاشمی رفسنجانی همیشه خیر بود
آیت‌الله حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، گفت: وقتی کسی برای خدا کار کند خدا هم متقابلا جبران می‌کند، آقای هاشمی اختلاف سلیقه‌ای با مسؤولان داشته اما این اختلاف برای هوای نفس نبوده است.

وی افزود: چه اشکالی دارد اگر کار برای خدا باشد اما اختلاف نظر هم داشته باشند؟ نیت ایشان هم خیر و برای خدا بود و هم فرد عاقلی بود.

۱۳۹۵/۱۰/۲۱ - ۱۲:۵۰
صدا و سیما همواره از آیت الله هاشمی تکریم کرده است
علی عسگری، مدیر صداوسیما،، ازجمله کسانی است که از نخستین روز درگذشت این چهره سیاسی همراهی خود را با جمعیت نشان داده است. 

او در میان جمعیت مشتاق هاشمی رفسنجانی، در پاسخ به سوالی درباره افزایش انتقادها از سازمان صداوسیما نسبت به نحوه پوشش اخبار و حواشی درگذشت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و جلوگیری از پخش بخش‌هایی از شعارهای مردم در مراسم امروز، اعلام کرد: ما انتقادها را روی چشم می‌گذاریم و سعی می‌کنیم نسبت به انتقادها، عملکردمان را اصلاح کنیم.

رییس سازمان صداوسیما همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره عدم پوشش سخنرانی‌ها و اظهارنظرهای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و عملکرد ضعیف این سازمان، خاطرنشان کرد: ما که همواره از ایشان تکریم کرده‌ایم.

عسگری در پاسخ به این سوال که آیا منظور از تکریم از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، برنامه‌های چند روز گذشته صداوسیما است، گفت: هم در برنامه‌های این چند روز گذشته و هم قبل از آن، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تکریم کرده‌ایم.
۱۳۹۵/۱۰/۲۱ - ۱۲:۴۵
آخرین خاطره سخنگوی دولت از آیت الله
نوبخت با اشاره به آخرین دیدار و خاطره‌ای که از آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی داشت؛ گفت: آخرین دیدار من با ایشان روز شنبه بود. روز شنبه من خدمت ایشان رسیده بودم برای بررسی مصوبات مجلس پیرامون برنامه ششم. در آن روز من به عنوان عضو کمیسیون نظارت خدمت ایشان رسیدم.

وی ادامه داد: درباره برنامه ششم مطلبی در جلسه مطرح شد. من از ایشان تقاضا کردم که اگر امکان دارد اجازه بدهند من نیز نظر خود را بگویم. ایشان به شوخی و طنز گفتند: ما شما را اصلاً با این هدف دعوت کرده‌ایم و من این جلسه را برگزار کردم که فقط تو را ببینم.

وی ادامه داد: رابطه عاطفی و صمیمانه‌ای بین ما برقرار بود و ایشان خیلی خوب تشخیص می‌داد که چه مصوباتی برای آینده توسعه کشور مناسب است و امکان دارد کدام مصوبات برای توسعه کشور لازم باشد. ایشان تحلیل بسیار خوبی داشت و از کیاست بالایی برخوردار بود.

نوبخت افزود: امروز دولت و مردم یک پشتیبان، مدیر فهیم و صبور را از دست دادند و مقام معظم رهبری نیز یک دوست و یار باوفا را از دست دادند.

۱۳۹۵/۱۰/۲۱ - ۱۲:۲۶
آیت الله هاشمی در وحدت شیعه و سنی بسیار موثر بود
مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در جمع خبرنگاران گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی یک شخصیت استثنایی بود و برای مردم ایران زحمت زیادی کشید و فقدان ایشان قابل جبران نیست و ضایعه بزرگی به شمار می‌رود مگر اینکه خدا جبران کند.

وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در تمام عرصه‌ها تاثیر گذار و صاحب نظر بود، اظهار داشت: آیت‌الله هاشمی در وحدت شیعه و سنی بسیار موثر بود و دید بلندی داشت و علما و اندیشمندان اهل سنت با وی ملاقات داشتند و او هم دفاع می‌کرد.

۱۳۹۵/۱۰/۲۱ - ۱۲:۱۵
حضور خانواده هاشمی در میان مردم
مهدی و یاسر هاشمی در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی در میان جمعیت حضور یافتند و مردم نیز به ابراز همدردی با آنها پرداختند.

محمد هاشمی برادر رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز که از میان جمعیت مردم خود را به محل برگزاری مراسم تشییع آیت الله هاشمی رساند،  از ابراز ارادت مردم به برادر فقیدش و همدری‌های مردمی تشکر کرد.

۱۳۹۵/۱۰/۲۱ - ۱۲:۰۶
آیت الله هاشمی رفسنجانی سعی کرد وحدت را در تمام مراحل زندگی حفظ کند
محسن هاشمی از ویژگی های بارز رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را اعتدال و حفظ وحدت در جامعه عنوان کرد و گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی سعی کرد وحدت را در تمام مراحل زندگی حفظ کند.

فرزند آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در حاشیه مراسم تشییع رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران افزود: ایشان در تمام مراحل زندگی خود سعی کردند انقلاب اسلامی را حفظ و پاسداری کنند.

وی ادامه داد: آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران بعد از جنگ تحمیلی و ارتحال امام خمینی (ره) با انتخاب رهبری در تثبیت نظام نقش بارزی داشتند.

فرزند رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام به ویژگی های بارز آیت الله هاشمی رفسنجانی ازجمله اعتدال و حفظ وحدت در جامعه اشاره کرد و یادآور شد:‌ حفظ وحدت در جامعه از ویژگی های ایشان بود، آیت الله هاشمی رفسنجانی سعی کرد در تمام مراحل زندگی وحدت را حفظ کند.

محسن هاشمی همچنین به نقش ایشان در دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در دوران دفاع مقدس با عنوان جانشین فرمانده کل قوا نقش مهمی در این دوران داشتند.

فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی به دوران سازندگی اشاره کرد و اظهارداشت:آیت الله هاشمی رفسنجانی برای حل مسائل دوران بعد از جنگ و در دوران سازندگی نیز زحمات زیادی کشیدند.

۱۳۹۵/۱۰/۲۱ - ۱۲:۰۵
حضور شخصیت های کشوری و لشگری
در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شخصیت‌های مهم کشوری و لشکری حضور داشند که برخی از آنها عبارتند از:

روحانی رئیس جمهور، لاریجانی رئیس مجلس، آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه، احمد جنتی، امامی کاشانی، علوی وزیر اطلاعات، رحمانی فضلی وزیر کشور، سرلشکر باقری رئیس ستاد کل، سرلشکر جعفری فرمانده سپاه، علوی وزیر اطلاعات، نعمت زاده، ترکان، منتظری دادستان کل کشور، صفوی، امیر سیاری، بهزاد نبوی، محمدرضا خاتمی، حجت الاسلام طباطبایی، پرویز فتاح، علی‌عسگری، سالک، چیت‌چیان، ری شهری، مولوی عبدالحمید، قاسم سلیمانی، محمدباقر قالیباف، معصومه ابتکار، سردار وحیدی، بهروز نعمتی، محمدرضا خباز، مظفر، رمضان زاده، سورنا ستاری، جعفری دولت ابادی، مصطفی معین، سید علی خمینی، حائری شیرازی، سردار اشتری، هادی خامنه‌ایعلی مطهری، غلامعلی حدادعادل، مصطفی پورمحمدی، موحدی کرمانی، محمد فرهادی، صالحی امیری،قاضی زاده هاشمی.

۱۳۹۵/۱۰/۲۱ - ۱۲:۰۴
خانه ابدی آیت الله هاشمی رفسنجانی
نماز رهبر انقلاب بر پیکر آیت‌الله هاشمی/ آغاز مراسم تشییع +فیلم
۱۳۹۵/۱۰/۲۱ - ۱۲:۰۲
حضور سید حسن خمینی و جمعی از مردم در حرم مطهر
درحالیکه پیکر آیت الله هاشمی در خیابان انقلاب در حال تشییع است تعداد زیادی از مردم در حرم حضرت امام خمینی (ره) آماده آخرین وداع با یار امام هستند.

حجت الاسلام سید حسن خمینی هم برای شرکت در مراسم تدفین مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در حرم حضرت امام خمینی (ره) حضور یافت.

نماز رهبر انقلاب بر پیکر آیت‌الله هاشمی/ آغاز مراسم تشییع +فیلم
۱۳۹۵/۱۰/۲۱ - ۱۱:۵۰
آغاز مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی
پس از اقامه نماز میت، تشییع پیکر مطهر آیت الله هاشمی رفسنجانی از دانشگاه تهران به سمت حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی آغاز شده است.

پیکر رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار است از مسیر میدان انقلاب به سمت میدان راه‌آهن با حضور گسترده مردم تشییع شود و پس از آن پیکر ایشان به مرقد امام خمینی (ره) منتقل و در جوار بارگاه ملکوتی امام خمینی(ره) به خاک سپرده می شود.

در همین حال،  در حالی که اقامه نماز میت توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه تهران پایان یافته و مردم در حال تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی به سمت بهشت زهرا هستند، جمعیت بسیاری در حرم مطهر امام راحل در انتظار برگزاری آیین تدفین این مجاهد انقلاب هستند.

بر اساس مشاهدات میدانی، بسیاری از اقشار مختلف مردم پشت درهای ورودی حرم در انتظار ورود به محوطه هستند.

از ساعتی قبل پخش آیاتی از کلام الله مجید در حرم امام راحل آغاز شده است و خادمان حرم مطهر مشغول هدایت مردم در بخش های مختلف هستند. 

مزار آیت الله هاشمی رفسنجانی در کنار مزار امام خمینی (ره) و حاج احمد خمینی با نمایی پوشیده شده است و در زمان برگزاری آیین تدفین، این نما از مزار برداشته می شود. 

خبرنگاران، تصویر برداران و عکاسان از نخستین ساعات امروز در حرم مطهر امام حضور یافته اند. نیروهای امدادی، نظامی و انتظامی برای خدمت رسانی به مردم در بخش های مختلف حرم حضور دارند.






دقایقی پس از ورود پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی به حرم مطهر و انجام آیین خاکسپاری، ایشان برای همیشه در جوار یار و رهبر خود آرام گرفتند.
سید حسن خمینی، محمد هاشمی، محمد جواد ظریف، علی لاریجانی، محمدرضا عارف و محسن هاشمی برای دفن پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی وارد ضریح شدند.

گزارش ها از حرم مطهر حاکی از آن است که فاطمه هاشمی، دختر آیت الله هاشمی، هنگام مراسم خاکسپاری پدر بیهوش شد.


پیکر آیت‌الله هاشمی رفسجانی وارد حرم مطهر شد +عکس و فیلم
پیکر آیت‌الله هاشمی رفسجانی وارد حرم مطهر شد +عکس و فیلم
نماز رهبر انقلاب بر پیکر آیت‌الله هاشمی/ آغاز مراسم تشییع +فیلم

نماز رهبر انقلاب بر پیکر آیت‌الله هاشمی/ آغاز مراسم تشییع +فیلم
آیت‌الله حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، گفت: وقتی کسی برای خدا کار کند خدا هم متقابلا جبران می‌کند، آقای هاشمی اختلاف سلیقه‌ای با مسؤولان داشته اما این اختلاف برای هوای نفس نبوده است.

وی افزود: چه اشکالی دارد اگر کار برای خدا باشد اما اختلاف نظر هم داشته باشند؟ نیت ایشان هم خیر و برای خدا بود و هم فرد عاقلی بود.

علی عسگری، مدیر صداوسیما،، ازجمله کسانی است که از نخستین روز درگذشت این چهره سیاسی همراهی خود را با جمعیت نشان داده است. 

او در میان جمعیت مشتاق هاشمی رفسنجانی، در پاسخ به سوالی درباره افزایش انتقادها از سازمان صداوسیما نسبت به نحوه پوشش اخبار و حواشی درگذشت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و جلوگیری از پخش بخش‌هایی از شعارهای مردم در مراسم امروز، اعلام کرد: ما انتقادها را روی چشم می‌گذاریم و سعی می‌کنیم نسبت به انتقادها، عملکردمان را اصلاح کنیم.

رییس سازمان صداوسیما همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره عدم پوشش سخنرانی‌ها و اظهارنظرهای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و عملکرد ضعیف این سازمان، خاطرنشان کرد: ما که همواره از ایشان تکریم کرده‌ایم.

عسگری در پاسخ به این سوال که آیا منظور از تکریم از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، برنامه‌های چند روز گذشته صداوسیما است، گفت: هم در برنامه‌های این چند روز گذشته و هم قبل از آن، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تکریم کرده‌ایم.
نوبخت با اشاره به آخرین دیدار و خاطره‌ای که از آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی داشت؛ گفت: آخرین دیدار من با ایشان روز شنبه بود. روز شنبه من خدمت ایشان رسیده بودم برای بررسی مصوبات مجلس پیرامون برنامه ششم. در آن روز من به عنوان عضو کمیسیون نظارت خدمت ایشان رسیدم.

وی ادامه داد: درباره برنامه ششم مطلبی در جلسه مطرح شد. من از ایشان تقاضا کردم که اگر امکان دارد اجازه بدهند من نیز نظر خود را بگویم. ایشان به شوخی و طنز گفتند: ما شما را اصلاً با این هدف دعوت کرده‌ایم و من این جلسه را برگزار کردم که فقط تو را ببینم.

وی ادامه داد: رابطه عاطفی و صمیمانه‌ای بین ما برقرار بود و ایشان خیلی خوب تشخیص می‌داد که چه مصوباتی برای آینده توسعه کشور مناسب است و امکان دارد کدام مصوبات برای توسعه کشور لازم باشد. ایشان تحلیل بسیار خوبی داشت و از کیاست بالایی برخوردار بود.

نوبخت افزود: امروز دولت و مردم یک پشتیبان، مدیر فهیم و صبور را از دست دادند و مقام معظم رهبری نیز یک دوست و یار باوفا را از دست دادند.

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در جمع خبرنگاران گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی یک شخصیت استثنایی بود و برای مردم ایران زحمت زیادی کشید و فقدان ایشان قابل جبران نیست و ضایعه بزرگی به شمار می‌رود مگر اینکه خدا جبران کند.

وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در تمام عرصه‌ها تاثیر گذار و صاحب نظر بود، اظهار داشت: آیت‌الله هاشمی در وحدت شیعه و سنی بسیار موثر بود و دید بلندی داشت و علما و اندیشمندان اهل سنت با وی ملاقات داشتند و او هم دفاع می‌کرد.

مهدی و یاسر هاشمی در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی در میان جمعیت حضور یافتند و مردم نیز به ابراز همدردی با آنها پرداختند.

محمد هاشمی برادر رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز که از میان جمعیت مردم خود را به محل برگزاری مراسم تشییع آیت الله هاشمی رساند،  از ابراز ارادت مردم به برادر فقیدش و همدری‌های مردمی تشکر کرد.

محسن هاشمی از ویژگی های بارز رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را اعتدال و حفظ وحدت در جامعه عنوان کرد و گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی سعی کرد وحدت را در تمام مراحل زندگی حفظ کند.

فرزند آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در حاشیه مراسم تشییع رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران افزود: ایشان در تمام مراحل زندگی خود سعی کردند انقلاب اسلامی را حفظ و پاسداری کنند.

وی ادامه داد: آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران بعد از جنگ تحمیلی و ارتحال امام خمینی (ره) با انتخاب رهبری در تثبیت نظام نقش بارزی داشتند.

فرزند رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام به ویژگی های بارز آیت الله هاشمی رفسنجانی ازجمله اعتدال و حفظ وحدت در جامعه اشاره کرد و یادآور شد:‌ حفظ وحدت در جامعه از ویژگی های ایشان بود، آیت الله هاشمی رفسنجانی سعی کرد در تمام مراحل زندگی وحدت را حفظ کند.

محسن هاشمی همچنین به نقش ایشان در دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در دوران دفاع مقدس با عنوان جانشین فرمانده کل قوا نقش مهمی در این دوران داشتند.

فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی به دوران سازندگی اشاره کرد و اظهارداشت:آیت الله هاشمی رفسنجانی برای حل مسائل دوران بعد از جنگ و در دوران سازندگی نیز زحمات زیادی کشیدند.

در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شخصیت‌های مهم کشوری و لشکری حضور داشند که برخی از آنها عبارتند از:

روحانی رئیس جمهور، لاریجانی رئیس مجلس، آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه، احمد جنتی، امامی کاشانی، علوی وزیر اطلاعات، رحمانی فضلی وزیر کشور، سرلشکر باقری رئیس ستاد کل، سرلشکر جعفری فرمانده سپاه، علوی وزیر اطلاعات، نعمت زاده، ترکان، منتظری دادستان کل کشور، صفوی، امیر سیاری، بهزاد نبوی، محمدرضا خاتمی، حجت الاسلام طباطبایی، پرویز فتاح، علی‌عسگری، سالک، چیت‌چیان، ری شهری، مولوی عبدالحمید، قاسم سلیمانی، محمدباقر قالیباف، معصومه ابتکار، سردار وحیدی، بهروز نعمتی، محمدرضا خباز، مظفر، رمضان زاده، سورنا ستاری، جعفری دولت ابادی، مصطفی معین، سید علی خمینی، حائری شیرازی، سردار اشتری، هادی خامنه‌ایعلی مطهری، غلامعلی حدادعادل، مصطفی پورمحمدی، موحدی کرمانی، محمد فرهادی، صالحی امیری،قاضی زاده هاشمی.

نماز رهبر انقلاب بر پیکر آیت‌الله هاشمی/ آغاز مراسم تشییع +فیلم
درحالیکه پیکر آیت الله هاشمی در خیابان انقلاب در حال تشییع است تعداد زیادی از مردم در حرم حضرت امام خمینی (ره) آماده آخرین وداع با یار امام هستند.

حجت الاسلام سید حسن خمینی هم برای شرکت در مراسم تدفین مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در حرم حضرت امام خمینی (ره) حضور یافت.

نماز رهبر انقلاب بر پیکر آیت‌الله هاشمی/ آغاز مراسم تشییع +فیلم
پس از اقامه نماز میت، تشییع پیکر مطهر آیت الله هاشمی رفسنجانی از دانشگاه تهران به سمت حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی آغاز شده است.

پیکر رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار است از مسیر میدان انقلاب به سمت میدان راه‌آهن با حضور گسترده مردم تشییع شود و پس از آن پیکر ایشان به مرقد امام خمینی (ره) منتقل و در جوار بارگاه ملکوتی امام خمینی(ره) به خاک سپرده می شود.

در همین حال،  در حالی که اقامه نماز میت توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه تهران پایان یافته و مردم در حال تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی به سمت بهشت زهرا هستند، جمعیت بسیاری در حرم مطهر امام راحل در انتظار برگزاری آیین تدفین این مجاهد انقلاب هستند.

بر اساس مشاهدات میدانی، بسیاری از اقشار مختلف مردم پشت درهای ورودی حرم در انتظار ورود به محوطه هستند.

از ساعتی قبل پخش آیاتی از کلام الله مجید در حرم امام راحل آغاز شده است و خادمان حرم مطهر مشغول هدایت مردم در بخش های مختلف هستند. 

مزار آیت الله هاشمی رفسنجانی در کنار مزار امام خمینی (ره) و حاج احمد خمینی با نمایی پوشیده شده است و در زمان برگزاری آیین تدفین، این نما از مزار برداشته می شود. 

خبرنگاران، تصویر برداران و عکاسان از نخستین ساعات امروز در حرم مطهر امام حضور یافته اند. نیروهای امدادی، نظامی و انتظامی برای خدمت رسانی به مردم در بخش های مختلف حرم حضور دارند.

نظر شما