شناسهٔ خبر: 17349947 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در حال به روز رسانی:

مشروح مراسم تشییع و تدفین پیکر یار دیرین امام (ره) و رهبری

خبرگزاری شبستان: پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز وارد دانشگاه تهران می شود تا پس از اقامه نماز توسط رهبر معظم انقلاب راهی حرم امام خمینی (ره) شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، صبح امروز سه شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۵ پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام از ساعت ۸:۲۰ دقیقه راهی دانشگاه تهران شد و پس از اقامه نماز توسط رهبر معظم انقلاب راهی حرم امام خمینی (ره) شد.

جزئیات این مراسم از زبان خبرنگاران شبستان حاضر در محل به شرح زیر است:

پیکر آیت الله هاشمی راهی دانشگاه تهران شد

به گزارش خبرنگار سیاسی شبستان، از ساعت ۸:۲۰ دقیقه امروز پیکر آیت الله هاشمی به منظور انجام مراسم تشییع راهی دانشگاه تهران شد.

 

بدرقه باشکوه ملت ایران با یار دیرینه انقلاب از اولین ساعات پیش از شروع مراسم

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، در اولین ساعات قبل از شروع رسمی مراسم وداع با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رییس مرکز تشخیص مصلحت نظام خیابان‌های منتهی به دانشگاه تهران مملو از جمعیت است.

از مسیر منتهی به میدان ولیعصر تا خیابان‌های منتهی به دانشگاه تهران مردم به شکل پیاده‌روی گروهی طی مسیر می‌کنند تا خود را برای برگزاری نماز برسانند.

پلیس راهنمایی و رانندگی در طی مسیر حضور چشمگیری داشته و یگان‌های حفاظتی نیروی انتظامی، پلیس ناجا و سایر نهادهای اجتماعی در مسیر منتهی به دانشگاه تهران حضور دارند.

با نزدیک شدن به خیابان انقلاب انبوه جمعیت بیشتر شده و تمامی اقشار مردم حتی میانسالان و کهنسالان با توجه به ناتوانی در حرکت‌شان خود را برای بدرقه یار دیرین امام به دانشگاه تهران می‌رسانند.

 

آغاز مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی از دقایقی پیش در دانشگاه تهران آغاز شد.

پیکر آیت الله هاشمی در راه انتقال از جماران به دانشگاه تهران است.

این مراسم از ساعت ۸:۴۰ دقیقه با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید در حیاط دانشگاه تهران آغاز شده و در این مراسم مسئولین کشوری از همه رده ها و اقشار مختلف مردم حضور دارند.

در ردیف اول جایگاه مسئولین مختلف از جمله حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری مسئول بازرسی دفتر مقام معظم رهبری، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما، حجت الاسلام مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور حضور دارند و محسن هاشمی فرزند ارشد آیت الله هاشمی نیز با استقبال آن ها وارد مراسم شد.

 

آخوندی در جمع خبرنگاران:فقدان آیت‌الله هاشمی را با شفافیت در مواضع جبران کنیم

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع خبرنگاران گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی در زمانی که لازم بود مذاکرات صلح را انجام دهد این مذاکرات را با شجاعت انجام داد و در زمانی نیز که لازم بود ملت را از ورطه های خطرناک نجات داد.

آخوندی با تاکید بر اینکه ما در حال حاضر داغدار آیت الله هاشمی رفسنجانی هستیم، گفت: باید با حضور پررنگ و شفافیت در مواضع مان فقدان از دست دادن وی را جبران کنیم.

 

حضور یاسر هاشمی در جمع جمعیت حاضر در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، یاسر هاشمی، فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جمع جمعیت حاضر جلوی درب دانشگاه تهران حضور یافت و مردم با وی ابراز همدردی کردند.

 

ایستگاه‌های صلواتی  از حاضران در مراسم تشییع آیت الله هاشمی پذیرایی کردند

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، امروز در یک حرکت جمعی تمامی نهادها و سازمان‌ها، آتش‌نشانی، اورژانس، پلیس راهنمایی و رانندگی، نیروی انتظامی، پلیس راهور در مسیرهای منتهی به دانشگاه تهران حضور داشتند.

بنا بر این گزارش، شهرداری تهران نیز با راه‌اندازی ایستگاه‌های صلواتی با توزیع چای و کیک از مردم در مسیرهای منتهی به دانشگاه تهران پذیرایی کردند.در مسیرهای منتهی به دانشگاه تهران حضور برخی از وزرا و مسئولان لشکری و کشوری به چشم می‌خورد از جمله رییس سازمان محیط زیست معصومه ابتکار در میان جمعیت به چشم می‌خورد.

 

حضور همسر و فرزندان آیت الله هاشمی در میان مردم

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، عفت مرعشی همسر آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، فائزه هاشمی و فاطمه هاشمی دختران آیت الله هاشمی که به منظور حضور در مراسم تشییع آیت الله راهی دانشگاه تهران بودند از میان مردم حاضر در خیابان های اطراف دانشگاه عبور کردند و مردم نیز با آن ها به همدردی پرداختند.

پیش از این نیز محسن هاشمی و یاسر هاشمی پسران آیت الله هاشمی از میان مردم عبور کرده و خود را به مراسم رسانده و در صف اول مسئولین حاضر در این مراسم حضور یافته و مورد استقبال مسئولین قرار گرفتند.

مهدی هاشمی فرزند آیت الله هاشمی یکی از همراهان پیکر آیت الله است که قرار است تا دقایقی دیگر وارد دانشگاه تهران شود.

 

حضور مسئولین در مراسم اقامه نماز بر پیکر آیت الله هاشمی

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، مسئولین کشورمان از ساعات ابتدایی آغاز مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی در دانشگاه تهران حضور به هم رساندند تا در مراسم اقامه نماز میت بر پیکر او و سپس تشییع و تدفینش شرکت کنند.

از جمله مسئولین کشوری حاضر در این مراسم می توان به محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، احمد فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، مهدی هاشمی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، وزرای دولت همچون سید عباس آخوندی، محمد رضا نعمت زاده، محمود چیت چیان، محمد باقر نوبخت و نمایندگان مجلس همچون محمد رضا عارف، حسین زاده، پارسایی، کوهکن و حجت الاسلام علی یونسی، مقامات لشکری چون سرلشکر محمد باقری، سردار تاج پور و مسئولین خارجی مانند ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق را نام برد.

 

ورود سران قوا به دانشگاه تهران

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، حسن روحانی رئیس جمهوری، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و آیت الله محمد صادق آملی لاریجانی سران قوا جزو آخرین مسئولینی بودند که پیش از ورود پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی به منظور اقامه نماز بر آن وارد دانشگاه تهران شدند.

دقایقی دیگر نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مراسم حضور می یابند و بر پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی نماز خواهند گذارد.

 

پیکر آیت الله هاشمی وارد دانشگاه تهران شد

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی بر دستان تعدادی از نوه ها و همراهان وی وارد مصلی دانشگاه تهران شد و مورد استقبال فرزندان آیت الله قرار گرفت و تا دقایقی دیگر و پس از ورود مقام معظم رهبری، نماز میت بر پیکر رئیس مرحوم مجمع تشخیص مصلحت نظام اقامه خواهد شد.

 

رهبر انقلاب وارد مصلی دانشگاه تهران شدند

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اقامه نماز میت بر پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی وارد مصلی دانشگاه تهران شدند.

 

رهبر انقلاب بر پیکر آیت الله  هاشمی رفسنجانی نماز اقامه کردند

 

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (سه شنبه) در مراسم تشییع و وداع با رفیق دیرین و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی و همکار نزدیک سالهای متمادی در عهد جمهوری اسلامی حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی (رحمة الله علیه) در دانشگاه تهران حضور یافتند.

در این مراسم که با حضور انبوه و پر شور مردم قدرشناس، مؤمن، انقلابی و وفادار، رؤسای قوای سه گانه و مسئولان لشکری و کشوری، در فضایی آکنده از حزن و اندوه برگزار شد، حضرت آیت الله خامنه ای بر پیکر آن همرزم و مبارز قدیمی نماز اقامه کردند و برای آن مرحوم، غفران، عفو و رحمت الهی را مسألت کردند.

به همین مناسبت مجلس یادبودی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲ در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

 

پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پس از اقامه نماز روی دستان مردم تشییع شد

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پس از اقامه نماز توسط مقام معظم رهبری برای انجام مراسم تشییع از دانشگاه تهران در حال انتقال به سمت خیابان انقلاب است و  از آنجا به سمت مرقد مطهر امام خمینی (ره) برای خاکسپاری منتقل می شود.

هم‌اینک خیابان انقلاب در کوچه‌ها و خیابان‌های منتهی به این خیابان و جلوی در دانشگاه تهران مملو از ازدحام جمعیت است و همچنان بر جمعیت حاضر در مراسم اضافه می‌شود.

 

 مردم در انتظار پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی در حرم امام خمینی(ره)

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان از حرم مطهر امام خمینی (ره)، با توجه به اینکه تشییع پیکر مرحوم آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی هنوز در خیابان های تهران ادامه دارد، عده‌ای از مردم پیشتر خود را به حرم مطهر رسانده تا بتوانند در مراسم ترحیم مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شرکت کنند.

شهرداری تهران وسایل نقلیه‌ای را برای جابجایی مردم از دانشگاه تهران به سمت حرم مطهر در نظر گرفته است اما عده‌ای از مردم با استفاده از وسایل نقلیه شخصی خود را به حرم رسانده‌اند.

در طول مسیرهای مشخص شده و احتمالی که مردم از آن مسیرها جهت رسیدن به حرم مطهر استفاده می‌کنند بنرهای از تصاویر مرحوم هاشمی رفسنجانی نصب شده است که در زیر بنرها جملاتی همچون هاشمی زنده است چون نهضت زنده است و جمله معروف مقام معظم رهبری «هیچکس برای من هاشمی نمی‌شود» به چشم می‌خورد.

هم‌اکنون تمامی مسیرهای منتهی به حرم مطهر باز است و مردم همچنان به سمت حرم در حال حرکت هستند.

حضور نیروهای پلیس راهور و انتظامی و همچنین اورژانس همانند خیابان‌های منتهی به دانشگاه تهران در تمامی اتوبان‌های منتهی به حرم به صورت چشم‌گیری دیده می‌شود. تمامی پارکینگ‌های اطراف حرم و بهشت زهرا برای استفاده عموم باز است.

با توجه به اینکه هنوز پیکر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خیابان های تهران است اما عده‌ زیادی از مردم خود را به حرم رسانده تا بتوانند در آخرین وداع با پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شرکت کنند.

 

ازدحام دوستداران آیت الله هاشمی رفسنجانی در درهای ورودی حرم مطهر امام (ره)

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، ساعت ۱۲:۱۲ دقیقه امروز سه شنبه 21 دی ماه است. هنوز پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی به مرقد مطهر نرسیده است و آوای قرائت قرآن کریم از بلندگوهای حرم مطهر در حال پخش است. قبل از آغاز رسمی مراسم تمامی درب های ورودی صحن حرم امام (ره) مملو از جمعیت است به نحوی که امکان تردد مردم از درب های گوناگون حرم به سختی انجام می شود، به همین جهت بسیاری از مردم در صحن های بیرونی حرم در انتظار اغاز رسمی مراسم نشسته اند و صدای بلندگوهای صحن در حیاط های گوناگون حرم پخش می شود.

بنابراین گزارش، امروز بسیاری از مردم از سایر استان ها و شهرستان های کشور برای حضور در مراسم خاکسپاری آیت الله هاشمی رفسنجانی خود را به مرقد امام (ره) در تهران رسانده اند. در میان جمعیت افرادی از استانهای اصفهان، کرمان، ساری، شیراز، گیلان، مازندران و حتی استانهای دورتر همچون آذربایجان در حرم مطهر حضور دارند.گروه های مختلفی از اورژانس، امداد و نجات، راهنمایی و رانندگی، آتش نشانی و سایر ارگان های خدماتی و پشتیبانی برای خدمت رسانی به مردم در حرم مطهر در صحن های مختلف حضور دارند.

این گزارش می افزاید: روز گذشته نیز جمعی از شخصیت های نظام و گروه های مختلف از مردم با حضور در حسینیه جماران با پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی وداع کردند و در فضایی پر از اندوه و غم بار دیگر جماران خاطراتی از انقلاب را با حضور بزرگمردانی همچون آیت الله هاشمی رفسنجانی ثبت کرد.

امروز دلهای ملت ایران لبریز از غم و اندوه و به فکر آینده کشور بدون حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی است اما همچنان نهضت شکوهمند انقلاب اسلامی ادامه دارد و راه امام و یاران باوفایش همچون گذشته پررهرو باقی خواهد ماند. امروز هر زبان و هر دلی در حرم مطهر تمامی خدمات و زحمات مرد صبور روزهای سخت انقلاب را به یاد دارد و آیت الله هاشمی رفسنجانی را مرد عقلانیت، سیاست، دوراندیشی، حلم و بردباری در ذهن ها به ثبت می رسانند. تاریخ هیچگاه تلاش مردان بزرگ نظام شکوهمند اسلامی را از خاطر نخواهد برد. آیت الله هاشمی رفسنجانی از شروع نهضت انقلاب اسلامی به رهبری امام (ره) در همیشه و همه صحنه ها به عنوان مردی بی همتا با تمام نیرو در کنار امام و رهبری بودند و تا آخرین لحظه و دقایق عمر خود ولایتمداری خود را به اثبات رساندند. آیت الله هاشمی رفسنجانی قبل از پیروزی انقلاب با تحمل زندان ها و شکنجه های طاقت فرسا از هیچ تلاشی در راه پیروزی انقلاب کوتاهی نکردند و وفاداری خود را در هر برهه از فراز و نشیب های انقلاب از جان و دل اثبات کردند.

 

پیکر آیت الله هاشمی راهی بهشت زهرا (س)شد

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مرحوم مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از انجام مراسم تشییع دو ساعته در خیابان تهران و همراهی ملت شریف ایران از خیابان حافظ راهی بهشت زهرا(س) شد تا در حرم مطهر امام خمینی (ره) تدفین شود.

 

پیکر آیت الله هاشمی وارد حرم امام خمینی (ره) شد

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، برای آرمیدن در کنار بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران وارد حرم مطهر شد.

بنابراین گزارش، شرکت‌کنندگان در این مراسم با سر دادن شعار عزا عزاست امروز روز عزاست امروز هاشمی قهرمان پیش خداست امروز، لااله الا الله به عزت و شرف لا اله الا الله، الله اکبر از یار دیرین انقلاب استقبال کردند.

همچنین مجری حاضر در این مراسم ضمن قرائت زیارت عاشورا شرکت‌کنندگان در این مراسم را به نظم و ترتیب دعوت کرد. 

 

پیکر آیت الله هاشمی در کنار امام خمینی (ره) آرام گرفت

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مرحوم مجمع تشخیص مصلحت نظام دقایقی پیش در کنار امام خمینی (ره) در حرم مطهر او به خاک سپرده شد.

در مراسم تدفین آیت الله هاشمی رفسنجانی در حرم مطهر امام خمینی (ره) سیل عظیمی از مردم با خواندن زیارت عاشورا مسئولین و خانواده وی را که در ضریح امام حضور داشتند یاری کردند.

 

 

نظر شما