شناسهٔ خبر: 17215638 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

دستور سازمان بازرسي براي رسيدگي به آلودگي هواي كرج

ريه شهرها از كار افتاده‌است

صاحب‌خبر -

آلودگي هواي كلانشهرها تمامي ندارد، پايداري هوا باعث شده تهران و چند شهر صنعتي ديگر بازهم با آلودگي وسيع و فراگير مواجه شوند و همه گروه‌ها هواي ناسالم تنفس كنند. استان‌هاي تهران، ‌اراك، ‌البرز و اصفهان از جمله استان‌هايي‌اند كه آلودگي در آنها تداوم دارد. به گفته مديركل پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي، ‌روز دوشنبه در اين استان‌ها هم هواي غبارآلود پيش‌بيني مي‌شود. احد وظيفه در اين خصوص به ايسنا گفت: بر اساس تحليل آخرين داده‌ها و نقشه‌هاي هواشناسي، يكشنبه و اوايل وقت دوشنبه هواي شهرهاي پرجمعيت در استان‌هاي تهران، البرز، اراك و اصفهان غبارآلود پيش‌بيني مي‌شود اما از اواخر وقت روز دوشنبه و طي روز سه‌شنبه به سبب پيش‌بيني وزش باد از غلظت غبار در اين شهرها كاسته مي‌شود. آلودگي هواي البرز دست‌كمي از تهران ندارد، ‌هواي كرج آنقدر آلوده بود كه مدارس ابتدايي و مهدهاي‌كودك اين استان در روز گذشته تعطيل بودند. همچنين سازمان بازرسي كشور دستوراتي براي رسيدگي و رفع آلودگي هواي اين شهر صادر كرد. قاضي ناصر سراج در بازديد از بازرسي كل استان البرز دستور داد تا آخرين اقدامات دستگاه‌هاي اجرايي استان براي رفع آلودگي هواي شهر كرج بررسي شود. سراج در اين بازديد به معضل آلودگي هوا در كلانشهرها به‌ويژه شهر كرج اشاره كرد و دستورات صريحي به‌منظور بررسي آخرين اقدامات دستگاه‌هاي اجرايي استان در جهت رفع آلودگي هواي شهر كرج در قالب يك برنامه بازرسي فوق‌العاده صادر كرد.
بنا به گزارش شركت كنترل كيفيت هواي شهر تهران، ‌شاخص آلودگي با افزايش 10 درجه‌اي، عدد 153 را نشان مي‌داد كه در واقع عبور از خط قرمز و ورود به محدوده ناسالم براي همه گروه‌ها شده است. ايستگاه‌هاي پارك قائم با 179 و شهرداري منطقه 4 با 176، آلوده‌ترين نقاط تهران طي 24 ساعت اخير بودند. به گفته كارشناسان اين مركز، ‌وزش باد با بزرگي 5 تا 7 متر بر ثانيه در روز دوشنبه باعث ناسالم شدن براي گروه‌هاي حساس و ادامه ناپايداري در سه‌شنبه، باعث بهبود كيفيت هوا مي‌شود. گرچه مدارس تهران در پي آلودگي هوا تعطيل نشدند، ‌اما معادن شن و ماسه استان به تعطيلي رسيدند. تعطيلي اين معادن تا برقراري شرايط مطلوب جوي يكي از مصوبات كميته اضطرار آلودگي هوا بود كه در اين راستا فعاليت تمامي معادن شن و ماسه استان تهران از يكشنبه تعطيل شد.
مدارس تبريز تعطيل شدند
اما شهرهاي اروميه و تبريز هم به واسطه آلودگي بالا، ‌با تعطيلي مدارس مواجه شدند. شاخص آلودگي هواي تبريز با قرار گرفتن روي عدد ۱۶۳ باعث تعطيلي مدارس شيفت بعد‌‌از‌ظهر اين شهر شد. مدارس شهرهاي استان‌هاي شمال‌غربي كشور، در اين چند ماه پاييز و زمستان، ‌يا به واسطه بارش سنگين برف تعطيل شدند يا به واسطه آلودگي هوا. دهه اول دي ماه، تبريز با وجود برودت شديد هوا و به دليل عدم بارش‌هاي جوي و افزايش آلاينده‌ها در نتيجه بالا رفتن مصارف انرژي و نيز تردد خودروهاي متعدد در سطح شهر و وجود منابع آلايندگي چون نيروگاه حرارتي، با تعطيلي‌هاي مكرر مدارس اين شهر همراه بود، موضوعي كه البته در بسياري از شهرستان‌هاي آذربايجان‌شرقي نيز شاهد آن بوديم اما نكته تمايز تبريز با ساير شهرها، تعطيلي مدارس عمدتا به دليل آلودگي و ناسالم بودن هوا بود.
شهردار تبريز در جلسه علني شوراي اسلامي شهر، استفاده از سوخت مازوت در نيروگاه حرارتي را عامل اصلي آلودگي هواي تبريز دانسته و خواستار بررسي و پيگيري اين موضوع به عنوان مطالبه و حق دو ميليون شهروند تبريزي از طرف شورا شده است.
به گفته صادق نجفي بالاترين شاخص آلودگي خود شهر تبريز ۹۵ تا ۱۰۰ واحد است كه ۷۵ واحد آن متعلق به مازوت نيروگاه حرارتي است.
اروميه در استان آذربايجان‌غربي نيز به شرايط ناسالم براي همه گروه‌ها رسيد و به جمع شهرهاي آلوده پيوست. به گزارش مهر، ‌اين شهر ۲۸ روز ناسالم را در سال جاري از سر گذراند. رييس اداره امور آزمايشگاه‌هاي اداره حفاظت محيط زيست آذربايجان‌غربي، ريزگردها و وارونگي هوا را مهم‌ترين عامل آلودگي هواي آذربايجان‌غربي دانست. سعيد موسوي با بيان اينكه وارونگي هوا در فصول سرما و ريزگردها با منشا داخلي و ريزگردهاي عربي در سال‌هاي اخير مهم‌ترين عامل آلودگي هواي شهرهاي استان به شمار مي‌روند، افزود: براساس نتايج به دست آمده از سامانه‌هاي پايش هوا در مركز استان، شهر اروميه به جرگه شهرهاي آلوده كشور ملحق شده كه براي جلوگيري از ادامه اين وضعيت، طرح جامع كاهش آلودگي هوا در دست مطالعه و تدوين است. وي گفت: آلودگي هوا در استان ناشي از دو عامل اصلي گردوغبار و وارونگي هوا است كه وارونگي هوا در ماه‌هاي سرد سال از احتراق سوخت‌هاي فسيلي از منابع آلاينده ساكن مناطق مسكوني و منابع متحرك اتومبيل‌ها اتفاق مي‌افتد.

برچسب‌ها:

نظر شما