شناسهٔ خبر: 1709507 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

در همایش همگرایی اصولگرایان

مصباح شرط وحدت گذاشت

صاحب‌خبر -
مهساجزینی: برایش سنگ تمام گذاشتند تا به «وحدت»، آری بگوید. «مصباح‌یزدی» اما ذره‌ای از اصولش کوتاه نیامد و خطاب به حاضران در نشست «وحدت اصولگرایی» گفت: «تصور من این است که افرادی که در اینجا جمع شدند، می‌خواهند خودشان را از انحراف‌ها، سقوط‌ها و نوسانات زشت حفظ کنند و اگر می‌خواهند اینگونه باشد، باید اصول فکری، ارزشی و روشی را رعایت کنند و اگر بنا داریم این اصول را دقیقا رعایت کنیم، 99‌درصد مصونیت ما تضمین است اما اگر از ابتدا زیر حرف‌مان بزنیم و بگوییم امروز دوستان ما اینجوری می‌پسندند و باید اینگونه رفتار کنیم، فردا طور دیگری رفتار کنیم، معنایش این است که طبق ادبیات روز، جامعه ما دو گروه است؛ اصولگرا و غیراصولگرا.»حالا این اصولگرایان‌اند که باید تکلیف خود را با خود روشن کنند. اینکه برای رسیدن به وحدت، به اصول مورد نظر «آیت‌الله» تن دهند یا همانند گذشته هرکدام راه خود را بروند. اگرچه مراسم دیروز در سفارت سابق آمریکا بیشتر پاتوق جبهه پایداری‌ها و احمدی‌نژادی‌ها بود، تا جایی که از فراکسیون رهروان ولایت مجلس، نزدیک به «علی لاریجانی» دیروز کسی در مراسم حضور نداشت. شنیده‌ها حاکی از این است که این طیف اگرچه با کلیت وحدت مشکلی ندارند اما درخصوص شکل وحدت و مصادیقش اماواگرهای زیادی دارند. افرادی مانند «روح‌الله حسینیان»، «سعید جلیلی»، عضو و «آقاتهرانی» دبیرکل حزب پایداری و نزدیک به «مصباح‌یزدی»، «حسینی»، «بذرپاش»، «میرتاج الدینی»، «دانشجو»، «محصولی»، «سعیدلو»، «نیکزاد»و «رسایی» چهره‌های شاخص مراسم بودند. «حدادعادل» و «میرسلیم» هم از چهره‌های دیگر اصولگرا در مراسم دیروز بودند.
شعر وحدت برای مصباح
برایش سنگ تمام گذاشته بودند. حتی در وصفش شعر سرودند: «مطهری زمان خوش‌آمدی به تهران، خار چشم دشمنان خوش‌آمدی به تهران»، «مصباح داده این پیام، اتحاد و انسجام»، «اصولگرا بیداره، از تفرقه بیزاره» مراسم وحدت را با «جشن غدیر»، یکی کردند و «سعید حدادیان» هم برایشان مداحی کرد. هنگام ورودش به سالن اجتماعات سفارت سابق آمریکا، سخنران، «ورود فردی از سلاله روحانیون» را خوشامد گفت، حاضران هم بلند شدند و صلوات فرستادند. دیروز علاوه بر جزوه‌ای چندصفحه‌ای که صفحه نخست آن تصویری از مقام‌معظم‌رهبری و مصباح را نشان می‌داد و داخلش جلماتی در وصف مصباح چاپ شده ‌بود، کپی بولتنی دوصفحه‌ای با عنوان «نگاه، نشریه گفتمان انقلاب» در نقد دولت و حامیانش میان شرکت‌کنندگان توزیع شده‌، عکس یک آن به «مصباح» و تیتر نخست آن این بود: «چرا اصولگرایان نیازمند محور وحدتی همچون آیت‌الله مصباح هستند؟»رییس موسسه آموزشی- پژوهشی امام‌خمینی(ره) پایبندی به ارزش‌ها را در سه بخش «بینش؛ گرایش و روش» دسته‌بندی کرد و گفت: «اصولگرا یعنی کسی که سه‌دسته اصول را قبول و باور می‌کند و اگر گفت ولایت فقیه را قبول داریم، آن را با جان و دل می‌گوید و تا پای جان برای آن می‌ایستد، اما امروز برخی می‌گویند آقا ما حالا یک چیزی گفتیم و می‌گویند ما خودمان آقا را به اینجا رساندیم، آیا مطیع او شویم؟» آیت‌الله مصباح تاکید کرد: «پس ادعای ولایت‌فقیهی ما کجا رفت؟ حالا که شما کمک کردید فردی به حقش برسد، آیا شما سر او منت می‌گذارید؛ آنهایی که با پیامبر(ص) بیعت کردند، پیامبر را پیامبر کردند و آیا آنهایی که با علی (ع) بیعت کردند، آنها علی را علی کردند؟ آنها باید افتخار کنند که علی(ع) را شناختند و ما باید خدا را شاکر باشیم که کسی را به ما شناساند که کسی زیر آسمان و روی زمین شایسته‌تر از او برای این مقام سراغ نداریم.»او گفت: «ما قدر این نعمت خدا را می‌دانیم که این شناخت را به ما داد و عهد می‌بندیم که تا پای جان اطاعت کنیم، چون شعاعی از ولایتی است که در روز غدیر داده شد. امام خمینی(ره) فرمودند ولایت‌فقیه ادامه ولایت رسول‌الله(ص) است. ولی می‌بینیم همه این‌جور نیستند البته همه کافر و ضدانقلاب نیستند بلکه ایمانشان ضعف دارد؛ همان ضعفی که بنده هم دارم و گناه می‌کنم و در مسایل اجتماعی هم گناهی را مرتکب می‌شوم.»رییس موسسه آموزشی- پژوهشی امام‌خمینی (ره) با اشاره به اینکه «در طول تاریخ اسلام و بعد از رحلت پیامبر(ص) این نوسانات در افراد زیاد دیده شده»، گفت: «در زمان‌های قدیم که نبودیم ببینیم ولی در دوران انقلاب برخی افراد که هم‌سن‌وسال بنده هستند، در مجلس دیدند که در برخی افراد چه تحولاتی رخ داد؛ تحولاتی که به نظر من برای خودشان هم باورکردنی نبود. یعنی اگر یک روز به آنها می‌گفتند قرار است تو چنین شوی، می‌گفت ابدا و محال است و مگر می‌شود، اما شدند.»
فقط به «جامعه روحانیت» و «مدرسین» گزارش می‌دهیم
دیروز بعد از مداحی «حدادیان» و پیش از سخنرانی «مصباح» حجت‌الاسلام «سیدرضا تقوی» عضو ارشد «جامعه روحانیت مبارز» صحبت کرد. او که این روزها مسوول گردهم‌آوردن اصولگرایان شده‌ است، گفت: «از سال گذشته به علت اینکه آیت‌الله «مهدوی‌کنی» کمی ناراحت و نگران بودند، حاضر به قبول مسوولیت نشدند، قرعه به نام من افتاد که هماهنگ‌کننده جلسات وحدت شو.» «تقوی» با اشاره به اینکه بعد از انتخابات بعضی از دوستان آمدند و گفتند بسیاری از اصولگرایان سرخورده و ناامید شده‌اند و تعداد زیادی از آنها از مناصب خود خلع شده‌اند و بهتر است فکری برای جمع‌کردن اصولگرایان کنار هم داشته باشیم، گفت: «خیلی‌ها به من می‌گفتند هدفت از برگزاری جلسات همگرایی چیست و پشت‌پرده با چه کسی بسته‌ای؟ من اینجا عرض می‌کنم پشت صحنه، هیچ‌کس نیست و همه ما مقلدان مقام‌معظم‌رهبری هستیم. ما به‌دنبال دغدغه رهبر انقلاب راه افتاده‌ایم و اگر قرار باشد گزارشی از جلسات همگرایی بدهیم فقط و فقط به جامعه روحانیت مبارز و مجمع مدرسین حوزه علمیه قم ارایه خواهد شد.»او در ادامه یادآور شد: «حدود یک‌سال است که جلسات همگرایی اصولگرایان را تشکیل می‌دهیم. جلسات هر پنجشنبه در میان حدود 50 تا 60 نفر از سلیقه‌های مختلف اصولگرا برگزار می‌شود. از آیت‌الله مصباح‌یزدی تشکر می‌کنم که دعوت ما را قبول کرد و در این جلسه حاضر شد. امیدواریم رهنمودهای ایشان توشه راه ما باشد. آیت‌الله مصباح همیشه چنین حرکات ولایی را همراهی کرده و امیدوار هستیم به این حرکت هم مدد برساند.»رییس ستاد ائمه‌جمعه در آخر تاکید کرد: «هدف ما از برگزاری چنین نشست‌هایی این است که همه سلیقه‌های اصولگرا را کنار هم جمع کنیم تا اصولگرایان ناامید و سرخورده نشوند.» دیروز دیگر چهره‌های اصولگرای گردآمده در مراسم وحدت هم سعی داشتند همانند «تقوی» خوشبینانه درباره آینده وحدت بین زعمای خود و عبرت از گذشته حرف بزنند. آیا فصل پایان سرخوردگی اصولگرایانه فرا رسیده ‌است؟ قضاوت هنوز زود است. انتخابات مجلس نخستین آزمون است.

نظر شما