شناسهٔ خبر: 1706128 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

آیت الله مصباح یزدی:تحولاتی در برخی افراد رخ داد که برای خودشان هم باور کردنی نبود

صاحب‌خبر -
همایش گام مقدماتی اصولگرایان برای همگرایی با حضور نمایندگان گروه‌های اصول‌گرا در مجتمع فرهنگی ۱۳ آبان آغاز شد. آیت‌الله مصباح یزدی، آیت‌الله موحدی کرمانی، برخی چهره‌های روحانی، وزرا و مقامات دولت قبل و چهره‌های برجسته مجلس از جامعه حاضرین در این نشست هستند. قرار است مصباح یزدی در این همایش سخنرانی کند.
به گزارش «تابناک»، نمایندگان گروه‌های اصولگرا، این همایش را گام نخست برای رسیدن به وحدت در جبهه اصولگرایی توصیف کرده‌اند.

در هفته‌های اخیر، موضوع همگرایی اصولگرایان به ویژه با توجه به برداشت‌ها از برنامه‌های جناح مقابل برای انتخابات آتی مجلس و مجلس خبرگان و نقش آیت‌الله مصباح در اتحاد اصولگرایان از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

در این همایش آیت‌الله مصباح یزدی، آیت‌الله موحدی کرمانی عضو جامعه روحانیت مبارز، غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس، سعید جلیلی، کامران دانشجو وزیر سابق علوم، حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران، محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، اسدالله بادامچیان عضو جبهه پیروان، آیت‌الله قرهی رئیس حوزه علمیه امام مهدی (عج)، ابراهیم انصاریان رئیس دفتر آیت‌الله مهدوی‌کنی، رضا روستا آزاد رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف، حسین طلا نماینده مردم تهران، حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان، مصطفی می‌رسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجتبی رحمان‌دوست نماینده مجلس، سعید حدادیان مداح اهل بیت (ع)، علی‌ اصغر زارعی نماینده مردم تهران، مسعود می‌رکاظمی نماینده مردم تهران، حجت‌الاسلام می‌رتاج الدینی معاون پارلمانی صداوسیما، حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی عضو جامعه روحانیت مبارز، حجت‌الاسلام یدالله شیرمردی، صادق خلیلیان وزیر سابق کشاورزی، حجت‌الاسلام سید صدرالدین شریعتی، علی سعیدلو، سیدمحمد حسینی وزیر سابق ارشاد، حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی نماینده مردم تهران، حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا، حجت‌الاسلام ابراهیمی عضو شورای مرکزی روحانیت مبارز و حاجی‌بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش حضور دارند.

همچنین در این همایش قدیری ابیانه، رضا تقی‌پور وزیر سابق ارتباطات، نقوی حسینی عضو فراکسیون رهروان ولایت، محمدجواد شمقدری، حجت‌الاسلام قاسم روانبخش، حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران، حمیدرضا ترقی معاون بین‌الملل حزب موتلفه، مسعود زریبافان، فاطمه آلیا نماینده مردم تهران، حسین الله کرم، حجت‌الاسلام حسین جلالی رئیس دفتر آیت‌الله مصباح یزدی، مصطفی محمدنجار وزیر سابق کشور، محسن کوهکن عضو جبهه پیروان، حجت‌الاسلام روح الله حسینیان نماینده مردم تهران، مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران، علی نیکزاد وزیر سابق مسکن حضور دارند.

حجت‌الاسلام تقوی در همایش همگرایی اصولگرایان: باید برای آینده برنامه داشته باشیم

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: وحدت اصولگرایان را دنبال می‌کنیم و از همه کسانی که در جلسات ما شرکت کردند و چه آنهایی که شرکت نکردند، اما کار ما را تأیید کردند، تشکر می‌کنیم.

حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی عضو جامعه روحانیت مبارز در همایش همگرایی اصولگرایان، ضمن تبریک عید غدیرخم‌‌ گفت: جفاست که این مجلس تشکیل شود و از صاحب غدیر سخن نیاید، زیرا غدیر یک برکه نیست، بلکه یک دریای مواج و عمیق است. غدیر یک فرهنگ است که باید در ‌تاریخ جامعه بشری را بسازد.

وی افزود: هر حادثه‌ای که در تاریخ اتفاق می‌افتد، پیامی ‌دارد و انسان‌های هوشمند پیام اتفاق‌های اجتماعی را می‌گیرند و به آن عمل می‌کنند.

حجت‌الاسلام تقوی با اشاره به اینکه غدیر هم مثل حوادث مهم تاریخی پیام‌هایی دارد که باید این پیام را بگیریم و درک کنیم، خاطرنشان کرد: غدیر زنجیره نبوت را به سلسله امامت پیوند می‌زند و حرکت‌های ائمه در ‌تاریخ در غدیر با هدایت و رهبری امام و امامت دنبال می‌شود.

عضو جامعه روحانیت مبارز با تأکید بر اینکه پیام دیگر غدیر این است که دین با ولایت کامل می‌شود، گفت: نعمت با ولایت تمام می‌شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه‌جمعه کشور شایسته‌سالاری را از دیگر درس‌های غدیر عنوان کرد و گفت: غدیر بر محور شایسته‌سالاری شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه پیام دیگر غدیر آینده‌نگری است، گفت: نگاه به آینده از اعتقادات و اصول دینی ماست و در تشیع اعتقاد به آینده روشن که سرتاپا امید و امیدواری است، از اصول است.

حجت‌الاسلام تقوی با تأکید بر اینکه باید به آینده امیدوار باشیم و برای آن برنامه داشته باشیم، استفاده از فرصت‌ها و مرجعیت فکری اهل‌بیت را پیام‌های دیگر غدیر دانست و گفت: ‌نامیدی دشمنان با واقعه غدیر رقم خورد و باید در این جهت در حرکت باشیم.

عضو جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: وحدت اصولگرایان را دنبال می‌کنیم و از همه کسانی که در جلسات ما شرکت کردند و چه آنهایی که شرکت نکردند، اما کار ما را تأیید کردند، تشکر می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: جلسه امروز چهارمین جلسه همگرایی اصولگرایان در تهران است. سه نشست اخیر با سخنرانی آیت‌الله نوری همدانی، آیت‌الله موحدی‌کرمانی و آیت‌الله جنتی برگزار شد و امروز از راهنمایی‌های آیت‌الله مصباح‌یزدی استفاده خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام تقوی تصریح کرد: ما برای دغدغه رهبری که فرمودند نیروهای مؤمن نباید به اسم اعتدال کنار زده شوند، کار خود را با جدیت ادامه دادیم. ما به دنبال نشاط اجتماعی جامعه هستیم و این هم به دولت و هم به همه خدمت‌گزاران انقلاب کمک می‌کند.

عضو جامعه روحانیت مبارز در ادامه تأکید کرد: گزارش‌های جلسات خود را فقط به جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین و شخص آیت‌الله مصباح‌یزدی که از اعضای برجسته جامعه مدرسین هستند، ارائه می‌دهیم.

وی اظهار داشت: پشت پرده با هیچ ‌کس نبسته‌ایم و خود را مقلدان حقیقی رهبری می‌دانیم و می‌خواهیم اندیشه و مواضع روشن رهبری را به سهم خود تبلیغ کنیم.

آغاز سخنرانی آیت‌الله مصباح‌یزدی

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام‌خمینی(ره) هم‌اکنون در حال سخنرانی در همایش همگرایی اصول‌گرایان است.

آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام‌خمینی(ره) در اولین همایش همگرایی اصولگرایان، گفت: حرکت‌هایی که در طول تاریخ انجام گرفته و در سرنوشت انسان‌ها مفید و یا نامطلوب بوده به دو دسته قابل تقسیم است. دسته اول کسانی که در اهداف و روش‌هایشان مصالح معنوی و دغدغه معنویت نداشتند. حرکت‌های سکولاریستی از این دسته بوده است.

وی با اشاره به اینکه حرکت‌های اجتماعی سه مقدمه دارد تا حرکت انجام بگیرد، افزود: بینش‌ها نشانه‌های حرکت هستند و قطعا صاحبان حرکت بینش‌ها و نگاه‌های مختلف به جهان هستی دارند. این بینش‌ها گاهی آگاهانه هست و گاهی ناآگاهانه بوده و این یک دسته از مقدمه است.

آیت‌الله مصباح‌یزدی خاطرنشان کرد: توجه به ارزش‌ها و خوب و بدها مقدمه دوم یک حرکت اجتماعی است.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام‌خمینی(ره) تصریح کرد: هیچ انسان عاقلی ظلم را نمی‌پسندد، اما این سلسله ارزش‌ها برای همه یکسان نیست. براساس این ارزش‌ها روش‌هایی برای تحقق اهداف انتخاب می‌شود که این ارزش‌ها باید در آن نظام مثبت تلقی شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: تفاوت اصلی حرکت انبیاء با انسان‌های دیگر نگاه متفاوت آنها به عالم هستی بوده است.

آیت‌الله مصباح‌یزدی تصریح کرد: خداوند شرایطی را فراهم کرده که زمینه‌های انتخاب‌های مختلف را برای انسان گذاشته و این از بزرگ‌ترین حکمت‌های خداوند است. اسم این در فرهنگ اسلامی امتحان است.

وی در ادامه گفت: هر لحظه شرایط جدیدی برای افراد فراهم می‌شود تا انسان براساس شرایط به دنبال راه جدید برود که البته این اجبار نیست.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام‌خمینی(ره) تاکید کرد: انسان در انتخاب باید خودش بخواهد، حتی در معجزه‌ پیامبران اجبار برای پذیرش نبود بلکه تعقل، انسان را به سمت پذیرش حرکت می‌داد.

آیت‌الله مصباح‌یزدی خاطرنشان کرد: خیلی‌ها می‌دانند خدا حق است، اما به خاطر هدف خود دلبستگی به چیزهایی دارند که به خاطر آن زیر عیسی(ع) می‌زنند، البته همه این‌گونه نیستند و برخی اختلافات به خاطر جهل است.

وی با اشاره به اینکه برخی‌ها به خاطر جهل حق را نفهمیدند و قدرت تشخیص خود را از دست می‌دهند، گفت: بعضی اختلافات عکس این است. قرآن در آیات متعدد می‌فرماید اختلافات در دین عامداً بوده است.

به گزارش تسنیم، عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: برخی برای برتری‌طلبی و موقعیت برتر دنبال اختلاف هستند که قرآن نیز به آن اشاره کرده و این برای تسلط بر دیگران است. این جریان در طول تاریخ همواره تکرار شده است.

آیت‌الله مصباح‌یزدی تاکید کرد: تحولاتی در برخی افراد رخ داد که برای خودشان هم باور کردنی نبود، البته برای ما هم ممکن است و باید نگران آینده باشیم. در زمان ما و از دوره مشروطیت تا به حال نیز تحولاتی بوده که من شخصا شاهد بودم.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام‌خمینی(ره) خاطرنشان کرد: ما ادعای‌مان و تصورمان این است که اینها کسانی هستند که می‌خواهند خودشان را از سقوط و نوسانات زشت به دور نگه دارند. برای این کار باید توجه به اصول فکری ذهنی و روشی داشته باشیم که در این صورت 99 درصد مصونیت تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه جامعه ما دو گروه اصول‌گرا و غیراصول‌گراست، گفت: اصول‌گرا کسی است که تا پای جان پای ولایت‌فقیه بماند. اینکه فرضا کمک کردی که ایشان به حقش برسد منت چه می‌گذاری؟ آیا آنهایی که با پیامبر(ص) بیعت کردند حق پیامبری را به او دادند و یا اینکه افتخار کنند که پیامبر را شناختند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی اظهار داشت: خدا رو شکر می‌کنیم که برای این مقام خدا کسی را به ما شناساند که شایسته‌تر از او هیچ‌کس برای این مقام زیر این آسمان نبود. دیگران هرجا کوتاه آمدند همانجا اشتباه کردند. هم دنیا را از دست دادند و هم آخرت را و اگر می‌خواهیم ما این‌گونه نشویم، باید اصول را بشناسیم.

نظر شما