شناسهٔ خبر: 17056437 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

بازي جديد واشنگتن براي جلوگيري از افزايش قيمت نفت

دولت امريكا درست در زماني ذخاير راهبردي نفت خود را به بازار عرضه مي‌كند كه اوپك در تلاش است در همان زمان يعني ژانويه 2017 نفت مازاد را از بازار خارج كند.

صاحب‌خبر -
مؤسسه مشاوراتي «پوتن‌اند پارتنرز» در يادداشتي در روز پنج شنبه نوشت:« كاهش توليد اوپك با نخستين فروش نفت ذخاير راهبردي امريكا در ماه ژانويه همزمان شده است.
اگر تمامي فروش برنامه‌ريزي شده انجام شود، ذخاير راهبري امريكا در سال‌هاي 2017 تا 2025 حدود 190 ميليون بشكه كاهش خواهد يافت.» حجم كنوني ذخاير امريكا 695 ميليون بشكه است.

پوتن‌اند در ادامه آورده است: هرچند اين حجم اندك است اما «دولت امريكا اين نفت را زماني به بازار اضافه مي‌كند كه اوپك در تلاش است تا آن را از بازار خارج كند.»  اين اقدام مي‌تواند نفتي را كه توليدكنندگان نفت از بازار خارج مي‌كنند دوباره به بازار بازگرداند و حتي اگر اين كار را هم نكند، اثر رواني آن بر بازار مي‌تواند جلوي افزايش قيمت‌ها كه هدف اصلي توليدكنندگان نفت است را بگيرد. از همين رو شايد قيمت نفت كاهش يافت. قيمت نفت در ميان حجم كم مبادلات آسيايي در آستانه كريسمس و تعطيلات سال نوي ميلادي و تلاش تاجران براي برداشت سود از افزايش‌هاي ديروز كاهش يافت و بشكه‌اي 54/72 دلار فروخته شد. رويترز خبرداده است: هر بشكه نفت برنت درياي شمال با 33 سنت كاهش 54/72 دلار فروخته شد. اين شاخص نفتي روز گذشته 1/1 درصد رشد قيمتي را ثبت كرده بود.

نفت خام امريكا نيز با 38 سنت كاهش 52/57 دلار معامله شد. اين نوع نفت نيز روز گذشته 0/9 درصد افزايش قيمت داشت. جاناتان برت، تحليلگر بازار نفت در اين رابطه گفت: «بعد از افزايش‌هاي ديگر، تاحدي شناسايي و برداشت سود وجود دارد. همچنين قيمت نفت به علت تقويت دلار تضعيف شده است.»

«اما در مجموع، حقيقت اين است كه دلار و كالاهاي اساسي در حال افزايش است به شما مي‌گويد كه يا تقاضا براي كالاهاي اساسي افزايش يافته يا نياز به عرضه بيشتر است.»

نظر شما