شناسهٔ خبر: 16996530 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

تیترامشب/ منشور حقوق شهروندی، منشوری برای تغییر برخی از عرف ها

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: منشور حقوق شهروندی به عنوان فرزند قانون اساسی لازم است درموارد خلاف قانون اصلاح شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، الهام امین زاده  دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی در برنامه تیترامشب گفت:تدوین منشور حقوق شهروندی از سال 1392 در ابتدای دولت یازدهم آغاز شد وبرای نوشتن این منشور از نظرات و همکاری استادان دانشگاه و مراجع عظام حوزه های علمیه استفاده شد . امین زاده گفت: 7 کمیته از سه قوه و بخش خصوصی  تشکیل شده است که در خصوص نقض حقوق شهروندی اطلاع رسانی می کنند.

الهام امین زاده در مورد بخش ها و بندهای مختلف این منشور گفت: در این منشور که تا مرز تکمیل و جامع شدن تمام اقشار مردم فاصله دارد، سعی شده است با جلسات و گفتگو های مختلف از همه طیف مردم و کارشناسان خصوصا حقوق دانان مشاوره گرفته شود لذا تحقیقات گسترده ای در سراسر کشور و وزارت خانه ها و ارگانهای خصوصی و دولتی صورت گرفته است.

امین زاده افزود: همچنین مکاتباتی با نمایندگان ادیان رسمی کشور در این زمینه انجام شد و نظر دستگاههای اجرایی، جامعه مدنی، سند قانون اساسی، صحیفه امام سجاد(ع) و تعهدات بین المللی ایران هم دیده شد و تلاش شد سند اسلامی ایرانی برای همه شهروندان تهیه شود.

امین زاده با اشاره به اینکه منشور حقوق شهروندی حقوق سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی، استقلال، حق تعیین سرنوشت شهروندان است،گفت: این منشور شامل بندهایی درباره حق حیات، کیفیت و سلامت زندگی، حق کرامت، آزادی و امنیت شهروندی، مشارکت در تعیین سرنوشت، حق اداره شایسته و حق تدبیر، حق آزادی اندیشه و بیان، حق دسترسی به اطلاعات و فضای مجازی، حق تشکیل تجمع و راهپیمایی، حق تابعیت، حق تشکیل و بر خورداری از خانواده، حق برخورداری از دادخواهی عادلانه است.

وی ادامه داد: حق مسکن، مالکیت، اشتغال، رفاه، آموزش و پرورش، محیط زیست سالم، و حق صلح هم در مواد رمنشور حقوق شهروندی دیده شده است.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی با بیان اینکه این منشور 120 ماده دارد و نگارش و تدوین آن حدود 3 سال طول کشید، گفت: حقوق همه اقشار جامعه در این منشور تضمین شده است

امین زاده گفت: باید از سنین کودکی حقوق شهروندی را به کودکان آموزش بدهیم و دو واحد درسی حقوق شهروندی در متون درسی دانشگاه ها اضافه خواهد شد.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: امروز منشور حقوق شهروندی رونمایی شد و مردم و خانواده ها از حقوق خود بسیار گسترده تر و دقیق ترمطلع خواهند شوند.

وی افزود: سامانه های مردم نهاد می توانند درخواست های مردمی در مورد نقض حقوق شهروندی را به دولت اطلاع دهند و پیگیری کنند.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: سامانه های مردم نهاد می توانند درخواست های مردمی در مورد نقض حقوق شهروندی را به دولت اطلاع دهند و چنانچه در مباحث مختلف اجتماعی و اقتصادی و هر موضوع دیگری مطالبه حقه خود شوند بررسی خواهد شد.

بعنوان مثال اگر کالایی از کیفیت لازم برخوردار نباشد، دوربین های نصب شده درسطح شهربه حریم شخصی مردم لطمه بزند یا آنها را آزار دهد بدون هیچ تشریفات اداری و در کمترین زمان ممکن بررسی و پیگیری می شود اینها ازجمله مواردی است که ممکن است در آن نقض حقوق شهروندی اتفاق بیفتد و مردم باید از حقوق شهروندی و مسلم خود در باره آن مطلع باشند.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: این منشور چیزی جدای از قانون اساسی نیست بلکه وسیله عمل  به آن است. وی ادامه داد: منشور حقوق شهروندی قانون اساسی را تفسیر و عملی کرده است اما این سند حقوق شهروندی باید در چند سال آینده بر اساس قانون اساسی به روز شود و تکمیل گردد.

امین زاده گفت: اولویت های حقوق شهروندی در دست مطالعه و نظر سنجی است و چرایی بر هم خوردن آرامش شهروندی و حقه شهروندان در دست بررسی و مورد مطالبه این منشوراست.

وی افزود: دیوان عدالت اداری بسیار پر حجم است و زمان زیادی طول می کشد تا به تخلفات و نقض حقوق شهروندی در ادارات رسیدگی شود لذا در ارگانها و نهادها حتی مراکز خصوص با این منشور و سامانه های اطلاع رسانی آن رسیدگی و اجرای بهتری خواهد شد.

امین زاده افزود: در مورد آسیب های اجتماعی تحقیقان و مطالعه زیادی صورت گرفته است و برای رسیدن به یک جامعه آرمانی براساس زیر ساخت های لازم یک جامعه مدرن اقدام خواهیم کرد.

وی افزود: الزام کارمندان به اجرای منشور به این معنی است که چیزی بیشتر از توسعه اخلاقی است و نوعی تکلیف است. در همه دستگاه های اجرایی به شکایات کارمندان رسیدگی خواهد شد از جمله استخدام، امنیت شغلی، برخوردهای فیزیکی و روحی، وضعیت حقوقی و بازنشستگی و خیلی موارد دیگر.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی افزود: سامانه های هر وزارت خانه ای مسائل و حقوق خاص خود را تعریف ، تهیه و مطالبه می کند. یک ارگان خدمات بهداشتی کنترل تکریم ارباب رجوع و رسیدگی به سلامتی و بهبود جسمی آن بسیار مهم تر از مسائل دیگر است.

او گفت: سامانه هایی برای شنیدن نظرات مردمی قرار خواهد گرفت تا ارتباط مردمی با دولت برقرار می شود. مشکلات مسکن، اشتغال، رسیدگی به آلودگی هوا و خیلی از مسائل دیگر جز حقوق مردم و مطالبات مردمی است. در هر وزارت خانه ای نماینده ویژه وزیر به ما معرفی شده است و سامانه مردمی اطلاع رسانی در همه وزارت خانه ها نیز برقرار می شود.

امین زاده گفت: منشورحقوق شهروندی با 120 ماده رونمایی شده است و به مرور تکمیل خواهد شد. این کار بدون هرگونه سیاست زدگی ادامه خواهد یافت.

امین زاده مهمترین حقوق شهروندی را بستگی به قشر مختلف متفاوت دانست و گفت: در هر فضا و موقعیتی حقوق شهروندی آنها متفاوت است . طیف دانشجو حقوق شهروندی خاص خود را دارند و با قشر اقتصادی و بهداشتی متفاوت است اما اصل برای ما شهروندان است.

امین زاده با اشاره به صحبت های امروز رئیس جمهورکه گفت:« حق دانستنی و خواستنی است» افزود: خیلی از مردم از حقوق شهروندی خود مطلع نیستند. اطلاع رسانی این حقوق برای مردم الزامی است و هم اندیشی ها با گروه های مختلف حقوق، اجتماعی و کارشناسان انجام شده است.  5 آذر 92 اولین مرحله این منشور به مردم اطلاع داده شد و امروز این منشور تکمیل تر ارائه و رونمایی شد.

او گفت: منشور یک کتاب حجیم برای مردم نخواهد شد و از عبارات بسیار کوتاه استفاده خواهد شد و هیچ طیفی در این منشور ارجحیت ندارد اما حق سلامیت  و کیفیت زندگی برای این منشور حائز اهمیت است.

امین زاده گفت: منشور حقوق شهروندی فرزند قانون اساسی است و برخی از عرف های جامعه و حتی ممکن است برخی از قوانین را تغییر خواهد داد. در بحث خانوادگی بطور دقیق، حق اعضا خانواده و فرزندان در نظر گرفته شده است. آرامش زنان و امنیت جسمی و روحی زنان درخانواده و سطح جامعه بسیار مد نظر قرارگرفته است. خانواده برای این منشور بسیار مهم و از بحث های اصلی این منشور است.

او افزود: این منشور در قوه مجریه تدوین شده است لذا تکریم ارباب رجوع از سرفصل های این منشور است. حقوق شهروندی انشاالله مورد احترام قراربیشتری خواهد گرفت.

دانلود

نظر شما