شناسهٔ خبر: 1688113 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

اصولگرايان زير چتر گفت‌و‌گو

صاحب‌خبر -

قرار است از ساعت ۱۵ امروز و با سخنرانی آیت‌الله مصباح یزدی در مجتمع فرهنگی ۱۳ آبان همايش سراسري وحدت اصولگرايان برگزار شود بدين ترتيب اصولگرايان وحدت را به زير چتر گفت‌وگو دعوت مي‌كنند.
اين درحالي است كه همگرايي اصولگرايان مورد حمايت آيت‌الله يزدي و آيت‌الله مصباح است و اين نشان‌دهنده همراهي جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم است.
نبايد از نظر دور داشت كه جلسات هم‌اندیشی اصولگرایان هر هفته با حضور طیف‌های مختلف اصولگرایی به میزبانی حجت‌الاسلام تقوی عضو جامعه روحانیت مبارز برگزار می‌شود و اين جلسات تاکنون با همایش‌های مختلفی سعی در سازماندهی و ایجاد همگرایی در بین اصولگرایان كرده است كه برگزاری همایش‌هاي اصولگرایان با سخنرانی آیت‌الله نوری همدانی، آیت‌الله موحدی‌کرمانی و آیت‌الله جنتی در همین زمينه بود.
با اين وجود بسیاری از کارشناسان سیاسی برگزاری همایش غدیر اصولگرایان با سخنرانی آیت‌الله مصباح‌یزدی را نقطه عطفی در هماهنگی و همگرایی حداکثری اصولگرایان می‌دانند که باعث شده طیف‌های مختلف اصولگرایی از سنتی‌ها و پایداری‌ها تا جامعتین آماده یک ائتلاف گفتمانی و وحدت راهبردی شوند.
در همین زمینه محمد‌کاظم انبارلویی مسئول سیاسی حزب موتلفه اظهار داشت: تلاش‌های حجت‌الاسلام تقوی به عنوان یک شخص حقیقی برای همگرایی اصولگرایان در چند ماه اخیر به ثمر نشسته و توفیقات برای وحدت و همگرایی اصولگرایان ایجاد شده است.
قرار است در این نشست که به همت حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز و با هدف ایجاد وحدت بیشتر بین اصولگرایان برگزار شود، شخصیت‌ها و چهره‌های این جناح سخنرانی داشته باشند.
حجت‌الاسلام سيدرضا تقوی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز درباره جزئیات چگونگی این همایش گفت که ما از همه گروه‌های اصولگرا و ارزشی به صورت عمومی دعوت‌ کرده‌ و می‌کنیم که در این همایش شرکت و حمایت خود را از همگرایی اصولگرایان اعلام کنند.
تاکنون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز همراه حمایت خود را از برگزاری این همایش اعلام‌ کرده‌اند چرا كه همگرایی اصولگرایان مورد حمایت آیت‌الله یزدی و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است؛ آیت‌الله یزدی و آیت‌‌الله مصباح هر دو بر وحدت نیروهای ارزشی و انقلابی تاکید دارند و در همین مسیر نیز عمل می‌کنند.
تقوی درباره موضوع سخنرانی آیت‌الله مصباح نیز گفت: در ابتداي همايش، بنده از روند وحدت اصولگرایان گزارشی را خدمت حاضرین و آیت‌الله مصباح ارائه کرده و سپس ایشان سخنرانی خواهد کرد؛ البته ما نمی‌دانیم ایشان چه موضوعی را برای سخنرانی در نظر دارند.
تقوی درباره حضور نمایندگانی از جامعه مدرسین در اين همایش نیز خاطر نشان کرد: قدم نمایندگان اعضای جامعه مدرسین به روی چشم ماست؛ طبق مصوبه روز گذشته جامعه روحانیت مبارز نیز، قرار است اعضای جامعه روحانیت مبارز نیز به نشانه حمایت از روند وحدت اصولگرایی در این همایش شرکت کنند.

وحدت اصولگرايان براي چه؟
بعد از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم مهمترین مسئله مورد بحث و بررسی جریان اصولگرایی بررسی دلایل شکست در انتخابات و بازسازی نیروهای خودی برای ورود به انتخابات بعدی بود تا اینکه پس از دیدارها و گفت‌وگوهای زیادی که در جریان اصولگرا صورت گرفت، اقدام برای "وحدت" جریان اصولگرایی محور فعالیت‌های اصولگرایان قرار گرفت و حتی گروه‌ها و احزابی که در انتخابات‌های گذشته از لیست مجزا و حضور غیرائتلافی حرف می‌زدند، در این دوره برای ارائه "لیست واحد" اصولگرایان تلاش می‌کنند.
اكنون به نظر مي‌رسد كه همایش وحدت اصولگرایان نتیجه بحث‌ها و دیدارهای مختلف شخصیت‌ها و احزاب سیاسی اصولگرایان است.
حسین فدایی دبیر‌کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی نيز به اين مسئله در پایان نشست هفتگی شورای مرکزی حزب متبوعش سخن گفت و افزود: راهبرد اصولگرایان باید همچنان انسجام، وحدت و همگرایی باشد. همچنین محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز راهبرد اصولگرایان را "وحدت" عنوان كرد و در اين‌باره گفت: "وحدت زیر چتر جامعتین یعنی جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از مهمترین راهبردهای اصولگرایان است."

تكثر در جريان اصولگرايي از چه زماني به وجود آمد؟
بعد از آنكه احزاب جوان اصولگرا در انتخابات شوراي شهر تهران دوم تهران توانستند عرصه رقابت انتخاباتي را به نفع خود رقم بزنند و جریان آبادگرانی پس از رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای اصولگرایان اعلام موجودیت كرد و اكثريت كرسي‌هاي شوراي شهر را به دست گرفت توانست اين انتخابات براي اصولگرايان پلي شد تا پيروزي در هفتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و سپس نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را بدست آورند.
اصولگرایان با همین روش در هفتمین دوره انتخابات مجلس، ائتلاف و وحدت خود را با سرلیستی غلامعلی حدادعادل و احمد توکلی حفظ کردند و توانستند بعد از مجلس جنجالی ششم، اکثریت را به دست بگیرند. البته بعد از شکل‌گیری مجلس هفتم و مخصوصاً دولت اصولگرا، فراکسیون‌های جدید در مجلس شکل گرفت و آن ائتلاف و اجماعی که در بین نیروهای آبادگران و جریان اصولگرا شکل گرفته بود با تشکیل فراکسیون‌هایی از جمله ائتلاف حزب‌الله، پیشرفت و عدالت و اصولگرایان تحول‌خواه در کنار فراکسیون اصولگرایان به تکثر تبدیل شد.
در مجلس هشتم نيز گفتمان دولت مستقر وقت بر انتخابات مجلس نیز تأثیر گذاشت و جریان اصولگرایی هم به دنبال لیستی مشخص برای خود بود تا اینکه ائتلاف ۶+۵ شکل گرفت و رقابت انتخاباتی به نفع جریان اصولگرا شد اما در اين مجلس بود كه فراکسیون‌های جدیدی از جمله فراکسیون انقلاب اسلامی و در پایان مجلس نیز فراکسیون جبهه پایداری انقلاب اسلامی اعلام موجودیت کردند.
نتیجه ائتلاف اصولگرایی به خیابان پاستور هم رسید و محمود احمدی‌نژاد توانست با غلبه گفتمانی بر رقیبان خود در جریان کارگزاران، در پاستور حاضر شود. در انتخابات ریاست جمهوری دهم نیز باز هم محمود احمدی‌نژاد از جریان اصولگرایی در انتخابات ریاست جمهوری حضور یافت و مورد حمایت جریان اصولگرایی قرار گرفت و این بار نیز وحدت جریان اصولگرایی توانست رأی را در سبد اصولگرایان حفظ کند.
اما با ظهور و بروز احزاب و جریانات مختلف اصولگرایی زمینه‌هايی از شکل‌گیری "چند ضلعی" به جای "ائتلاف" در انتخابات‌ها به وجود آمد. در انتخابات مجلس نهم، جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری انقلاب اسلامی لیست‌های مجزایی دادند ولی توانستند فضای انتخابات را به نفع اصولگرایان رقم بزنند و اکثریت کرسی سبز مجلس را به خود اختصاص دهند، زیرا جناج مقابل حتی لیست واحدی را برای انتخابات مجلس نداد و جریان اصولگرا در این شرایط توانست اکثریت آراء را به خود اختصاص دهد. اما با همین رویکرد اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری وارد عرصه رقابت انتخاباتی شدند ولی در این دوره ۴ کاندیدای اصولگرایی در مقابل یک کاندیدای اصلاح‌طلب قرار گرفت که باعث شد فضای "تشتت" در مقابل "وحدت" اصلاح‌طلبان توفیقی به دست نیاورد.

انتخابات مجلس دهم
اصولگرایان با تجاربی که از فضای رقابت‌های سیاسی در دوره‌های اخیر کسب کردند، راهبرد خود را برای ورود به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بر مبنای "وحدت" قرار دادند و در این راستا برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری همایشی وحدت‌آفرین در ۱۹ مهرماه رقم خورد.
در حال حاضر فضای وحدت در جریان اصولگرایی در حال شکل‌گیری است و بر خلاف انتخابات‌ها در انتخابات پیش رو اعضای جبهه پایداری هم سعی دارند تا با دیدارها و گفت‌وگوهایی در راستای وحدت اصولگرایان قدم بردارند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی دبیر‌کل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در مورد تلاش این جبهه برای تقویت وحدت اصولگرایان می‌گوید: "ما بنا داریم خدمت آیت‌الله یزدی برویم و نشست‌هایی را نیز با گروه‌ها و مسئولان حقیقی و حقوقی و به ویژه اصولگرا داریم و تلاش می‌کنیم با افراد مختلفی در این زمینه نشست داشته باشیم تا انشاءالله به نتایج خوبی برسیم."
غلامعلی حداد‌عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس نيز درباره برنامه‌های وحدت اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم می‌گوید: اصولگرایان تلاش دارند اختلافات خود را به حداقل رسانده و با یک فهرست واحد در انتخابات آتی مجلس شرکت کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد عضو جامعه روحانیت مبارز تأکید می‌کند برنامه‌هایی برای دیدار و گفت‌وگو با سایر احزاب و شخصیت‌های مختلف اصولگرایی در دستور کار جامعه روحانیت مبارز است و در این‌باره می‌گوید: "از ظرفیت جامعه روحانیت مبارز برای افزایش تعامل و گفت‌وگوی مجموعه دوستانی که در جریان اصولگرا تعریف می‌شوند استفاده می‌شود."
سیدکمال‌الدین سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری در مورد فعالیت جبهه متبوع خود برای تقویت انسجام و وحدت در جریان اصولگرایی مي‌افزايد: "جبهه پیروان خط امام و رهبری همیشه در جهت ائتلاف، انسجام و همگرایی اصولگرایان تلاش کرده است و ما ضرورت می‌دانیم تا در انتخابات مجلس آینده اصولگرایان بتوانند منشأ خدمات به مردم باشند و ما در آینده نزدیک تلاش خواهیم کرد تا با احزاب برادر و همسو که در جناح اصولگرایان قرار دارند، صحبت کرده و جلساتی را برگزار کنیم."
از این‌رو، "وحدت" جریان اصولگرایی در انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی شاه‌بیت اظهارات و فعالیت‌های شخصیت‌ها و احزاب مختلف شده است و قرار است چراغ اين امر پس از گذشت یک سال از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در همایش بزرگ وحدت اصولگرایی با سخنرانی آیت‌الله مصباح‌یزدی روشن شود.

محسن کوهکن: همایش وحدت اصول‌گرایان مقدمه‌‌ای برای اتحاد است
نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با انتقاد از تلاش برخی رسانه‌‌های غیراصول‌گرا برای تخریب همایش وحدت اصولگرایان گفت: این همایش مقدمه‌ای برای وحدت و اتحاد اصول‌گرایان است.
محسن کوهکن با بیان اینکه اصول‌گرایان باید به همگرایی بیشتر حول محور علما بیندیشند، از تیتر منتسب به خود در یکی از رسانه‌های اصلاح‌طلب که علیه همایش وحدت اصولگرایان بوده، انتقاد کرد و گفت: متاسفانه این رسانه رعایت امانت‌داری نکرده است؛ من آنجا گفتم تفاوت ما اصول‌گرایان با اصلاح‌طلبان در این است که ما حرمت علمای بزرگ و جامعتین را حفظ و طبق نظر آنها عمل می‌کنیم، اما اصلاح‌طلبان به روحانیت توجه چندانی ندارند. کوهکن با بیان اینکه نقش علما در وحدت اصول‌گرایان راهبردی و محوری است، گفت: احترام شخصیت‌هایی چون آیت‌الله مصباح‌یزدی، آیت‌الله یزدی، آیت‌الله مهدوی‌کنی و جامعتین برای همه اصول‌گرایان یک اصل است و بعید است اصول‌گرایی به این اصل توجه نداشته باشد. 
سیدمرتضی نبوی مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی توسعه، «اجماع نخبگان» را یکی از مهم‌ترین عوامل پیشبرد توسعه و تضمین کارآمدی و ثبات کشور دانست و در اين‌باره گفت: در مواردی که نخبگان ائتلاف خود را از دست می‌دهند، فرصت توسعه از دست می‌رود.
حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا سخنگوی جبهه پایداری نيز با بیان اینکه جبهه پایداری در همایش وحدت اصولگرایان حضور خواهد داشت گفت: همه اصولگرایان به این همایش دعوت شده‌اند و ما معتقدیم این نشست تاثیر بسزایی در همگرایی خواهد داشت. وي همایش بزرگ اصولگرایان را یک نقطه عطف برای این جریان دانست و درباره تفاوت چنین نشست‌هایی با ساز و کارهای انتخاباتی گفت: آثار این همایش‌ها به عملکرد خود اصولگرایان بستگی دارد و باید راهکارهای علما را به کار ببندند چرا که آیت‌الله مصباح همیشه صحبت‌های تاثیرگذاری داشته‌اند که بسیار موثر بوده است.

نظر شما