شناسهٔ خبر: 16820821 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

عملیات نجات از روستای متروکه

- ۷ گردشگر که برای تفریح به روستایی متروکه در ارتفاع ۲۷۰۰ متری رفته بودند در دمای منفی ۲۵ درجه زیر ۵ متر برف گرفتار شده بودند اما نجاتگران هلال احمر توانستند بعد از یک هفته تلاش آنها را از مرگ نجات دهند.

صاحب‌خبر -

چند روز قبل به هلال احمر سمنان خبر رسيد گروهي از گردشگران كه براي انجام آفرود به ارتفاعات مهديشهر رفته‌اند در روستايي ييلاقي به نام اوپرت كه در فصل سرما خالي از سكنه است در برف گرفتار شده‌اند. انجام آفرود در اين فصل از سال آن هم در يك منطقه كوهستاني كمي عجيب به‌نظر مي‌رسيد. آنها 7نفر بودند كه در خانه‌اي روستايي پناه گرفته بودند اما بارش شديد برف و پايين آمدن دما جان آنها را تهديد مي‌كرد.

در اين شرايط گروهي از امدادگران به سرپرستي مهندس عليرضا كريم راهي منطقه شدند.
وي در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: «بارش برف آنچنان شديد بود كه راه منتهي به روستا مسدود شده بود و حتي با پاي پياده هم نمي‌شد به آنجا رسيد. در چنين شرايطي از يك لودر براي باز كردن راه استفاده شد. اين در حالي بود كه هر لحظه بر شدت بارش برف و برودت هوا افزوده مي‌شد و بدون استفاده از وسايل مخصوص كوهنوردي يك لحظه هم امكان حضور در آنجا نبود.»

وي ادامه مي‌دهد: «حجم برف آنقدر زياد بود كه لودر در برف گير كرد و مجبور شديم از لودر ديگري استفاده كنيم اما آن هم در برف و گل و لاي گرفتار شد. اين در حالي بود كه از شرايط افراد گرفتار شده در برف اطلاع زيادي نداشتيم و هر لحظه امكان داشت آنها به خاطر سرما جان‌شان را از دست بدهند. طبق اطلاعاتي كه داشتيم آنها در ارتفاع 2700متري قرار داشتند و در آنجا دما دست‌كم منفي 25درجه شده و چندين متر برف باريده بود.»

بارش برف همچنان ادامه داشت و در اين شرايط دشوار، كاري از امدادگران ساخته نبود. با اين حال يك روز بعد گروهي از كوهنوردان تصميم گرفتند با پاي پياده خود را به گرفتارشدگان برسانند. آنها در ميان انبوهي از برف و يخ به زحمت 3كيلومتر پياده‌روي كردند اما سرما آنچنان شديد بود كه مجبور به بازگشت شدند.

آن زمان ارتفاع برف به دست‌كم 2متر رسيده بود. مهندس كريم در اين‌باره مي‌گويد: «شرايط سختي بود و نمي‌دانستيم گردشگران در چه وضعيتي قرار دارند. با اين حال تلاش‌ها براي نجات آنها ادامه داشت تا اينكه با استفاده از 2لودر و بولدوزر بزرگ‌تر به سوي محل گرفتار شدن آنها حركت كرديم. لودر در ميان انبوهي از برف حركت و راه را باز مي‌كرد و ما نيز با يك بولدوزر مسير را ادامه مي‌داديم تا اينكه بولدوزر به‌دليل يخ زدگي از حركت ايستاد اما راننده لودر مسيرش را ادامه مي‌داد.»

وقتي لودر به فاصله 500متري گردشگران رسيد ارتفاع برف بين 4تا 5متر بود. اما اين بار خطر ديگري عمليات نجات را در يك قدمي شكست قرار داد؛ گازوئيل لودر رو به اتمام بود و درصورتي كه گازوئيل تمام مي‌شد لودر در آنجا يخ مي‌زد و معلوم نبود چه بلايي بر سر افراد گرفتار شده در روستا مي‌آمد. با وجود اين راننده لودر با پاي پياده خودش را به خانه‌اي كه گردشگران در آن پناه گرفته بودند رساند. يكي از گردشگران از ناحيه زانو مصدوم و يكي ديگر دچار تنگي نفس شده بود اما 5نفر ديگر در سلامت كامل بودند.

راننده اين خبر را از طريق بيسيم به گروه نجات اطلاع داد و خبر زنده بودن 7گردشگر باعث شادي امدادگران شد. اما همچنان دسترسي به خانه برف گرفته به سختي امكانپذير بود. با اين حال سرانجام تعدادي از امدادگران به سختي توانستند خود را به آنجا برسانند و مصدومان را نجات دهند.

مهندس كريم در اين‌باره مي‌گويد: «خوشبختانه در خانه متروكه مقداري چوب و نفت بود و گردشگران در اين مدت توانسته بودند با استفاده از اين امكانات خودشان را گرم نگه دارند در غير اين‌صورت ممكن بود در همان روزهاي اول به‌دليل شدت سرما جان‌شان را از دست بدهند.» وي مي‌گويد: «در اين عمليات كه يك هفته طول كشيد ده‌ها نفر از همكارانم در سرماي شديد به‌طور شبانه روزي تلاش كردند تا توانستيم افراد گرفتار شده را نجات دهيم و از يك حادثه تلخ جلوگيري كنيم.»

نظر شما