شناسهٔ خبر: 16811139 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

تبلیغات لازمه ورود به بازارهای جهانی

دلبری صنایع دستی مازندران در میلان/جاجیم فرش خانه خارجی ها می شود

ساری - آوازه جاجیم، هنر دست‌بافت زنان مازندران به میلان رسید و گردشگران بین‌المللی باهنرانگشتان هنرمندان بی و نام نشان این دیار آشنا شدند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: نمایشگاه صنایع‌دستی و غذاهای سنتی میلان، فرصتی برای نمایش دستبافت ها و هنر دستان هنرمندان بی‌نام‌ونشان و توانای مازندران شد تا گردشگران بین‌المللی  و میلانی ها با این هنر اصیل آشنا شوند.

جاجیم دست بافی است از پارچهٔ کلفت شبیه به پِلاس که از پلاس نازک تر است و آن را از نخ های رنگین و ظریف پشمی یا پنبه ای یا آمیزه ای از این دو می بافند. جاجیم ها پرز ندازند و می توان از هر دو روی آن استفاده کرد.

معاون صنایع‌دستی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر، جاجیم، این هدیه فرهنگی را نماد میهمان‌نوازی و ذوق و هنر مردم مازندران توصیف و اظهار امیدواری کرد زمینه آشنایی هرچه بیشتر ایتالیایی‌ها بافرهنگ و هنر غنی ایران فراهم شود.

اگرچه به گفته هنرمندان شرکت‌کننده در نمایشگاه صنایع‌دستی و غذای سنتی "ارتیجیانا"، شناخت مردم دنیا از صنایع‌دستی ایران زیاد نیست اما معتقدند برای حضور در بازارهای جهانی نیازمند تبلیغات و برنامه‌ریزی هدفمند است.

فرش ایران برای حضور در دنیا نیازمند شناخت از سلیقه امروز جهانی استبهزاد دهقان یکی از فعالان صنعت فرش است که در ایتالیا حضور مداومی دارد. وی درباره شناخت جهانی از فرش ایران به خبرنگار مهر گفت: فرش ایران برای حضور در دنیا در نیازمند شناخت از سلیقه امروز جهانی است.

وی اظهار داشت: برخی کشورهای آسیایی از فرصت فرش ایران بهره گرفته‌اند و با طرح و نقش‌های موردپسند نسل امروز مردم اروپا در بازار حضور پرباری دارند.

دهقان گفت:  حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی باید مدام و مستمر باشد تا بازدیدکنندگان با داشته‌های غنی ایران آشنا شوند.

مرضیه محیط کارشناس صنایع‌دستی حضور در نمایشگاه میلان را برای هنرمندان یک فرصت ارزنده توصیف کرد و افزود: زیبایی و طراوت صنایع‌دستی ایران باید به مردم کشورهای دنیا معرفی شود. هنرهای سنتی ایران به دلیل هویت فرهنگی و طبیعت نهفته در آن می‌تواند به خانه‌های بسیاری از مردم جهان راه یابد.

این کارشناس صنایع‌دستی افزود: در کنار اصالت صنایع‌دستی باید به بسته‌بندی، حجم و قیمت توجه ویژه‌ای داشت. حضور هنرمندان ایرانی در نمایشگاه میلان و رقابت با سایر کشورها برای معرفی صنایع‌دستی ایران امیدبخش است.

ناصرالملکی نایب‌رئیس کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: حضور در نمایشگاه ارتی جی انا میلان را یک فرصت برای معرفی جاذبه‌های کم‌نظیر ایران در عرصه بین الملل می‌دانم. ایران در نمایشگاه امسال گوشه‌هایی از داشته‌های هنری و غذایی خود را در ۵۰۰ غرفه به وسعت پنج هزار مترمربع به نمایش گذاشته است.

سوغات و صنایع‌دستی ایران همواره برای گردشگران خارجی دل‌نشین و خاطره‌انگیز بوده است

وی افزود: امیدوارم مردم اروپا و ایتالیا در چنین فرصت‌هایی با آداب، فرهنگ و رسوم ایرانیان آشنا شوند و این رویدادها زمینه‌ای برای سفرشان به این کشوری باسابقه تاریخی کهن باشد. این نمایشگاه می‌تواند جذابیت‌های کم‌نظیر ایران را در عرصه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به جهان معرفی کند.

وی گفت: سوغات و صنایع‌دستی ایران همواره برای گردشگران خارجی دل‌نشین و خاطره‌انگیز بوده است.

نمایشگاه صنایع‌دستی و غذای سنتی آرتیجیانا از تاریخ ۱۳ الی ۲۱ آذرماه ۱۳۹۵ برابر با ۳ الی ۱۱ دسامبر ۲۰۱۶ در میلان ایتالیا برگزار می‌شود. مرکز نمایشگاهی میلان به دلیل میزبانی از رویدادهای متعدد بین‌المللی دارای تمامی امکانات و زیرساختهای  لازم برای حضور میلیونی علاقه‌مندان و گردشگران است.

در این مجموعه مدرن و جذاب سردرگمی وجود ندارد و راهنمایی و دیدن غرفه‌ها در قالب بر شور و اطلاع‌رسانی محیطی انجام می‌شود. همچنین حمل‌ونقل عمومی شهر در خدمت نمایشگاه است و آخرین ایستگاه مترو نیز به درب ورودی نمایشگاه ختم می‌شود.چند سالی است که جمهوری اسلامی ایران هم در نمایشگاه میلان حضور دارد.

تجربه‌ای که باید از سوی مدیران سازمان میراث فرهنگی جدی‌تر گرفته شود تا این رویداد ارزنده، فرصتی برای معرفی هرچه بیشتر داشته‌های غنی ایران در عرصه صنایع‌دستی و گردشگری باشد.

نظر شما